
BEA World 2021: 2 keer goud en 1 keer zilver voor Smooth taste new crate van Bud
BEA WORLD 2021 - Bud gebruikte het aloude bierkrat om als merk nog dieper de Nederlandse biermarkt te penetreren. Een slimme combinatie van artistiek collectors item, pop-up store en veel mediawaarde, met als locatie de supermarkt, leidde tot gouden BEA World Awards in de categorie Product / Service Launch en Best Business Effectiveness en zilver in de categorie Brand Activation. Daarmee was Bud de grote 'Nederlandse' winnaar. (foto: BEA World Festival)
De opdracht voor WINK Creative Experiental Agency van hun vaste opdrachtgever Bud (Anheuser-Busch Inbev) was niet de meest eenvoudige: ontwikkel een 360 graden 'through-the-line' campagne om het nieuwe Bud-kratje te lanceren in Nederland. High-quality was daarbij het uitgangspunt in lijn met Bud's smaak.
WINK bedacht iets nieuws: Bud Crate Cover Art. Vanuit de vier grote steden in Nederland koos Bud samen met het Moco Musuem 5 kunstenaars die zorgden voor limited-edition kunstwerken die dienden als krat-cover. De cover kwam over de flesjes te liggen en moest natuurlijk uitgroeien tot een collectors item.
Daarbij werd de supermarkt omgebouwd tot evenementenlocatie: dé plek waar ook tijdens de corona-pandemie altijd bezoekers kwamen, kreeg een Bud pop-up store. Het liep storm en in 24 uur waren alle Bud kratten uitverkocht, met ook nog eens een ongekende PR waarde. Hoe dat eruit zag?