%27Stop+met+recycle+gelul%2C+gewoon+geen+single+use+plastic+meer%27
Nieuws

'Stop met recycle gelul, gewoon geen single use plastic meer'

DUURZAAMHEID EVENEMENTEN - Het was misschien wel het meest uitgesproken artikel in ons EventBranche.nl 1/2 Jaarboek: Dennis Storm en zijn heldere geluid 2020 tot 2030 is het decennium van de waarheid. Daarbij maakt Storm ook een directe link naar de evenementenbranche: 'Voor events lijkt het mij simpel: 'De tijd van pracht, praal, gekoketteer en geld over de balk smijten is voorbij.'

Wie aan Dennis Storm vraagt of hij zich nog kan herinneren dat hij in 2016 host was van de Gouden Giraffe Event Awards, moet de voormalig tv-presentator echt even helpen in zijn geheugen te graven. De televisiewereld, spreken, evenementen, hij deed er veel. En goed. Een van de meeste geboekte BN’ers via zijn boekingskantoor AT Bookings. Maar het zijn geen blijvende herinneringen, misschien wel omdat hij voor een andere invulling van zijn leven heeft gekozen. Tevreden zijn met het minimale. Energie halen uit echte aandacht. Geen consumptiemaatschappij, maar een gezond verstand wereld. Zo ziet het leven van Dennis Storm eruit. Het maximale halen uit minimalisme.

Met zijn gezin toog Dennis Storm enkele jaren geleden naar Bali en daar leeft hij met het minimale. Mijn spullen passen dan misschien wel in één koffer, maar mijn sociale leven is daar veel groter. Minimaliseren in spullen is één aspect. Maar vaak met vrienden uit eten gaan, daadwerkelijk vrije tijd, aandacht en ruimte hebben hoort daar ook allemaal bij. Het leven is daar hetzelfde als in Nederland. Maar dan kalmer, positiever, gemakkelijker maar ook avontuurlijker. Soms moeilijker als het een keer tegenzit maar meestal mooier. In dit halfjaarboek van EventBranche.nl beschreven we eerder al dat dit het moment is. Als we nu de lessen niet leren, wanneer dan wel. Bedrijven, merken, organisaties, op papier zijn ze allemaal bezig met duurzamer worden, maar het papier en de praktijk liggen nog wel eens uit elkaar. Juist op evenementen, tijdens live moment, kun je echt kleur bekennen. Dennis Storm deelt die gedachte, maar is veel uitgesprokener:

‘Laten we nu zo snel mogelijk ervoor zorgen dat greenwashing niet meer mogelijk is. Niet lullen maar poetsen. Te veel merken onderschatten hoe op de hoogte de jongere generaties zijn. Door te greenwashen zet je jezelf alleen maar voor lul. Meen het. Voeg de daad bij het woord.'

Je hebt een aantal heldere keuzes en beslissingen genomen in je leven, mensen proberen daar altijd labels aan te plakken (minimalisme, groen, etc) maar kun je eens omschrijving hoe jouw leven/ jullie keuzes eruit zien?
We hebben een hartstikke leuk leven. Ik wilde mijn hele leven al schrijver worden en dat doe ik nu, en daarnaast werk ik voor een stichting, mijn vrouw is juf, kinderen zijn blij. En ik kan je nu wel van alles vertellen over hoe we wonen, dat minimalisme geen straf is maar geweldig en waarom tijd maken voor vrienden en familie mijn inziens vele malen waardevoller is dan vrije tijd inruilen voor een extra klus, maar liever heb ik het even over die labels: het is namelijk inderdaad zo dat het altijd over ‘groen’ en ‘minimalisme’ gaat. En dan vooral met een nare bijsmaak. Interviewers stellen vaak vragen als ‘Is dat moeilijk, zo leven?’ ‘En is het leven nog wel leuk, als je steeds moet nadenken of iets duurzaam is?’ Ontzettend irritant. Ten eerste omdat het nergens op slaat, want ik verkies, om een paar voorbeelden te noemen, inderdaad familie en vrienden boven overwerken en dood liever geen dieren voor het avondeten. Lijkt mij allemaal niet vreemd of moeilijk, maar juist hartstikke logisch. En daarnaast helpt het de grote zaak ook niet. Stel zo’n vraag eens aan de directeur van een oliemaatschappij, ‘slaapt u wel goed, wetende wat voor schade uw bedrijf allemaal aanricht?’ of aan de manager van een van de grote Nederlandse banken die miljarden investeren in het plunderen van de Amazone: ‘Is het moeilijk, werken voor zo’n multinational die directe winstmaximalisatie verkiest boven een gezonde toekomst voor onze kinderen?’ Onze cultuur heeft een ontzettende drang om kritisch te zijn op alles en iedereen die beter wil zijn, of doen, alsof groeien verboden is, maar waarom leggen we de vinger niet gewoon op de zere plek? Want nee. Er is niets moeilijk aan de wereld beter achter willen laten dan ze je gegeven is.

In een interview beschreef je mooi hoe je veel meer aandacht aan je gezin en vrienden besteedt. Wat doet dat voor jezelf? Wat doet dat voor jezelf?
Ik besef me terdege dat mijn tijd gelimiteerd is, het minimalistische gedachtegoed helpt mij deze tijd zo goed mogelijk te besteden. Ik ben minder gehaast en zie daardoor ook veel beter waarin het kleine geluk schuilt. Dit klinkt natuurlijk allemaal hartstikke cliché, maar het is wel waar. Zoals ik in mijn eerste boek schreef over minimalisme: wat ga je doen? Nee zeggen tegen je vrienden en familie omdat je moet overwerken, of nee tegen overwerken, omdat je hebt afgesproken met vrienden en familie?

Je zei ook: dit is het decennium van de waarheid? Waarom? En begint dit besef eindelijk door te dringen?
Nee. Helaas niet. Allereerst, het decennium van de waarheid gaat over de periode 2020/2030. 97% van de wetenschappers (Een percentage dat door de NASA is bevestigd) is het erover eens; we moeten nu handelen, er is simpelweg geen andere optie. Al ruim 50 jaar waarschuwen ze ons, nooit hebben we geluisterd, en nu moeten we dus ongelofelijk aan de slag om onheil te beperken (beperken inderdaad, want voorkomen is helaas niet meer mogelijk). De ontbossing moet stoppen. De bio-industrie moet weg en we moeten zo snel mogelijk van de fossiele industrie af. Niet morgen maar nu. Maar we consumeren rustig door, zelfs tijdens de pandemie. We verwoesten onze oceanen en produceren iedere minuut meer plastic dan ooit te voren. We spuiten meer gif in de grond dan ooit te voren en doden meer dieren dan ooit te voren. Het is, zoals Gore 20 jaar geleden al zei, een ongemakkelijke waarheid die we niet willen horen. Hoe hard de wetenschappers het ook van de daken brullen.

Wanneer kwam bij jou het besef?
Het is heel geleidelijk gegaan. Over een tijdsbestek van zeker tien jaar. Ik zette ieder jaar een stap. Geen vlees meer eten. De auto de deur wijzen. Kaas en melk afwijzen. Kleiner wonen. In mijn toenmalige werk proberen zo min mogelijk te vliegen. Minder consumeren. Discounters afzweren. Dat werk. En toen zag ik de documentaire Terra en zodra die film afgelopen was wist ik dat het geen tijd meer was voor half werk. Tijdens de research voor mijn boeken werd dat besef alleen maar groter.

Foto: Mark Thurman

Zoals je weet als oud-presentator van de Gouden Giraffe: wij staan voor de wereld van live communicatie en experience marketing. Jouw interview hoort bij het geluid in dit 1/2 Jaarboek waarin we zeggen: pak nu door, want als je ergens kunt laten zien en voelen dat er stappen gemaakt moeten worden dan is het wel met evenementen. Bedrijven hebben allemaal in hun missie en visie stukken hoofdstukken over verduurzamen, minder reizen, groener etc. maar ze moeten het laten zien! Zie jij ook in events/ live de manier voor merken en bedrijven om kleur te bekennen?
Gezien de branche, hoef ik gelukkig niet uit te leggen wat greenwashing is. Ooit hebben we de ongelofelijke fout gemaakt om de ecocide wet níet aan te nemen (idioot eigenlijk, een wet die simpelweg stelde dat je de natuur niet mag verwoesten tbv je business, maar daar hadden we geen zin in). Laten we nu zo snel mogelijk ervoor zorgen dat greenwashing niet meer mogelijk is. Niet lullen maar poetsen. Te veel merken onderschatten hoe op de hoogte de jongere generaties zijn. Door te greenwashen zet je jezelf alleen maar voor lul. Meen het. Voeg de daad bij het woord. Het begint met schuld bekennen, gevolgd door duidelijke taal hoe het vanaf nu zal gaan. Geen gelul meer over roekeloze winstmaximalisatie maar gehoor geven aan de wens van de werknemers zodat die zonder nare bijsmaak door kunnen met hun werk.

Wat betreft events: Practice what you preach. Ik weet nog dat ik twee jaar terug bij een TedX evenement stond, volledig in het teken van een groene toekomst. Achteraf was er een buffet van saté stokken en bij de uitgang kreeg je nog even een goodiebag mee gevuld met spullen die je nooit gaat gebruiken. Dus voor evenementen lijkt het mij simpel. Geen single use plastic meer. Ook geen recycle gelul, gewoon níet. Vegetarische foodstands, artiesten uit eigen land en bespaar je de goodie bags, ballonnen en bossen bloemen. Het klopt helemaal dat zolang de multinationals fout blijven we er de wereld niet mee gaan redden, maar we moeten gewoon íedere gelegenheid aanpakken om te bewijzen dat het kan. Het moet de standaard worden, dat kan, dat willen we, we hoeven het alleen nog maar te doen.

 

Hoe zou jij merken en bedrijven adviseren om op een andere manier over hun evenementen na te denken?
De tijden van pracht, praal, gekoketteer en geld over de balk smijten zijn wel voorbij. Doe wat goeds. De stichting waarvoor ik werk heeft laatst in samenwerking met een groot reclamebureau middels een sponsor - loop van het personeel binnen 1 uur ervoor gezorgd dat we 130.000 vierkante meter grond in Afrika weer groen kunnen maken. En dus ook zonder speciale t-shirts of bidons die op hun beurt weer vervuilend zijn, gewoon hardlopen in je eigen kloffie voor het goede doel. En óók hier moeten we weer nadenken en opletten, want het mag ook niet zo zijn dat we onze schuld af gaan kopen met boompjes planten. Hartstikke leuk, maar wil de planeet er op vooruit gaan, dan is er maar één remedie: de Westerse allesverslindende consumptiemaat - schappij een halt toeroepen.

Een toekomstbestendige werkwijze staat klaar om omarmd te worden, ook op het gebied van evene - menten. Misschien wel juist daar, omdat je middels die evenementen uitdraagt waar jouw bedrijf of or - ganisatie voor staat. En dan is de cirkel rond, want dan hebben we het weer over kleur bekennen. Die groene revolutie, die gaat komen, de enige vraag is hoeveel rampen het gaat kosten totdat we definitief wakker zijn geschud. Dus de vraag is: ga je wachten totdat het volk of de politiek je verplicht tot veran - dering, als je die kans überhaupt gegeven is, of kies je ervoor om het voortouw te nemen en geef je de generaties van de toekomst het voorbeeld dat ze willen zien?

 

Dennis Storm, de auteur:
De schoonheid van minimalisme en de groene revolutie

In 2018 zorgde Dennis Storm voor behoorlijk wat reuring met zijn boek Weg Ermee: Over de schoonheid van minimalisme. ‘Simpel gezegd is minimalisme, of het nu over architectuur, interieur of een levenswijze gaat, te beschrijven middels een kort zinnetje: teruggaan naar de essentie. En wat dat precies is, is voor ieder mens anders. Ontspullen is slechts het begin, minimalisme is je leven veranderen en jezelf met vallen en opstaan aanleren de consumptiewereld waarin we leven en opgegroeid zijn niet meer serieus nemen. Als je ook maar ergens in je lijf voelt dat het leven inderdaad misschien wel te materialistisch is geworden, dan hoop ik dat dit boek je aanzet tot het nemen van de eerste stap. Weg ermee is een persoonlijk en inspirerend boek dat je aan het denken zet over wat je écht nodig hebt.

Vorig jaar kwam het boek Als gezond verstand koning was: Over de schoonheid van een groene revolutie. ‘We schrikken niet meer van foto’s van zeeschildpadden die stikken in plastic verpakkingen, we beseffen allemaal dat we eigenlijk minder zouden moeten vliegen en we weten dat de vleesindustrie een desastreuze impact heeft op het milieu. We weten het allemaal, maar we doen bijna niets. Waarom niet? En hoe kunnen we dat doorbreken?

We worden overspoeld met cijfers, onderzoeken en statistieken. Maar we kunnen ons daar geen beeld bij vormen en dus laten we actie na. Dennis maakt in Als gezond verstand koning was van al die cijfers een klassiek verhaal dat helder en duidelijk doorverteld kan worden, een verhaal over boeven en helden waarin hij duidelijk maakt dat het tijd is om een kant te kiezen. Aan welke kant wil jij staan als het tijdperk van de groene revolutie de geschiedenis in geschreven gaat worden?

In Als gezond verstand koning was geeft Dennis in zijn inmiddels bekende inspirerende schrijfstijl niet alleen heel veel informatie over de huidige staat van onze aarde, duurzaamheid en minimalisme, maar het is tegelijk een positief pleidooi om eens anders naar jezelf en de wereld om je heen te kijken. En vooral om, tegen de gevestigde consumptiemaatschappij in, je gezonde verstand te blijven gebruiken en een groene revolutie te ontketenen. Meer info en inspiratie: www.dennisstorm.nl



Foto: Mark Thurman
© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.