De kans voor de eventbranche: business to consumer evenementen
NIDAP ONDERZOEK - De groeikansen liggen in het business to consumer-bereik. Het is een glasheldere uitkomst van de analyse van de jongste NIDAP Bedrijfsevenementenonderzoek-cijfers. Ten opzichte van b2b en interne evenementen, is het percentage opdrachtgevers dat een budgetstijging verwacht bij b2c vele malen groter.
Speciaal voor het laatste EventBranche Magazine van dit jaar toog EventBranche.nl naar het kantoor van IDEA-voorzitter Christine van Dalen. IDEA is partner van het NIDAP-onderzoek en trok samen met de redactie de belangrijkste conclusie uit het onderzoek, business to consumer kon wel eens de toekomst worden:
'Een zeer interessante ontwikkeling en eigenlijk een bevestiging dat het best goed gaat met onze branche', aldus Van Dalen. Gezamenlijk wordt de conclusie getrokken dat steeds meer marketeers en communicatieprofessionals kiezen voor live communicatie om de directe doelgroep te bereiken. Daarbij zijn de principes van eventmarketing leidend, maar zien we wel allerhande verschillende invullingen. Van promoties, productpresentaties tot fieldmarketing, het worden meer en meer evenementen. 'Dan moeten we wel het evenement zoals we dat al 30 jaar tot ons vakgebied rekenen loslaten. Het hoeft niet altijd locatie, catering, entertainment, content en ontmoeten te zijn. Dat blijven hele sterke pijlers voor het succes van eventmarketing, maar er liggen nog veel grotere kansen, waarbij de vorm/medium ondergeschikt is aan denken en uitvoeren aan de hand van onze eigen eventprincipes: beleven en raken zorgen voor rendement', is de conclusie van Sjoerd Weikamp, EventBranche.nl
NIDAP-directeur Paul van de Wal doet daarbij op basis van de cijfers nog een voorspelling voor de business to business evenementen: 'De budgetbodem is bereikt. Je ziet bij opdrachtgevers die aangeven dat het budget nog afneemt, dat het hierbij gaat om zeer kleine percentages, terwijl het aantal bedrijven dat een budgetstabilisatie of -toename verwacht toeneemt tov vorig jaar.'
In 2014 komt EventBranche Magazine met een groot analyserend artikel over de laatste ontwikkelingen en jongste cijfers. Hierbij alvast een paar interessante grafieken:
Verdeling van de bestedingen 2013 over externe toeleveranciers:
Verwacht budgetontwikkeling B2B evenementen (%) 2013:
Verwachte budgetontwikkeling B2C evenementen (%) 2013:
Verwachte budgetontwikkeling interne evenementen (%) 2013: