The Next Event Innovatie: Wundaba.studio maakt digitale en fysieke experiences

04-04-2018 - Deze week stond de Van Nelle Fabriek één dag volledig in het teken van ‘The Next Event’. Dé ‘place to be’ als het gaat om de toekomst van event marketing en live communicatie. Of nog beter gezegd: experiential marketing. 'Op het speciaal ingerichte innovatieplein voor innovatieve ondernemers spreek ik met Daan Denissen (mede- oprichter en eigenaar van Wundaba.studio)', aldus interviewer Chantal Goossens.

Vertel eens; Wie zijn jullie en wat doen jullie?

'Wundaba.studio is een User Experience studio, opgericht door Joost van Cadsand en mijzelf. We kennen elkaar van de opleiding 'Communication and Multimedia Design’. Met Wundaba.studio maken we zowel digital- als physical experiences.'

Fotografie: Sanne Vet

Hoelang zijn jullie bezig?

We zijn Wundaba.studio begin 2016 gestart in een schuur op de boerderij van mijn vader. Joost en ik zochten iets naast onze vaste baan. Hij bij DELTA Zeeland als front-end developer. Ik bij Adexpo in Roosendaal waar ik destijds in dienst was als marketeer.

Next-level furniture presentation during trade show Festivak. from Wundaba.studio on Vimeo.

 

‘Van boerenschuur naar innovitapark.’

Tijdens onze loopbaan merkten we op dat er veel vraag is naar innovatieve concepten die de fysieke en digitale wereld combineren, maar er binnen projecten weinig ruimte is voor het experiment en creativiteit. Terwijl dit juist de belangrijkste drijfveren voor innovatie zijn.

Dus hebben jullie deze ruimte voor jullie zelf gecreëerd?

Ja, het eerste jaar hebben we één dag in de week vrij gehouden om samen te werken aan toffe opdrachten. Zonder commerciële druk en vanuit een intrinsieke motivatie om creatief en innovatief werk te maken.

Leuk, maar is dat niet te vrijblijvend?

Haha nou nee, vanaf dag één was het duidelijk dat het geen dure hobby zou worden. We stelden onszelf concrete doelen. Ook op het financiële vlak. Dat heeft inmiddels geleid tot een mooi portfolio met een aantal grote klanten en een verhuizing van de boerenschuur naar een open kantoor op het Innovitapark in Roosendaal.

Klinkt als een Start-Up? 

Nee dat zijn we niet. Al kent Wundaba.studio vrijwel alle symptomen van dit modewoord. Inclusief een grasmat 80m2 om te voetballen in ons kantoor, grapt Daan.

We vinden het leuk en belangrijk om in eigen beheer interactieve producten te ontwikkelen en te vermarkten, maar we beperken ons niet tot één product of dienst. In die zin zijn we anders dan een start-up. De gemene deler van onze projecten is dat ze altijd de fysieke wereld combineren met de digitale. De ene keer doen we dat door middel van een app en de andere keer met een smart stand, of een combinatie hiervan.

‘Wundaba.studio kent vrijwel alle symptomen van een Start-Up.’

Wat kan ik me daar concreet bij voorstellen?

Voor één van onze klanten ontwikkelden we het het concept ‘Laat je haar dansen op Concert at Sea’. Via een interactieve installatie konden bezoekers tijdens het festival flink uitwaaien voor onze ‘Animated GIF Photo Booth’ die we aansloten op twee grote industriële ventilatoren. Dat zorgde voor hilarische beelden die zichtbaar waren in de app van CAS en live gedeeld konden worden op sociale media.

Festivals, is dat de markt waarop jullie je voornamelijk richten?

De sfeer op Festivals is logischerwijs een stuk vrijer dan op de meeste beurzen. Deze positieve vibe sluit wel goed aan bij onze stijl. Dit is echter niet het vertrekpunt.

Ieder project bevindt zich binnen een andere context. De ene keer is dat een festival, de andere keer tijdens een groot sport evenement, een beurs of binnen een winkelomgeving. De context is cruciaal, wil je voor de doelgroep relevant en voor je klant effectief zijn. Het concept voor CAS is specifiek voor die klant, op dat festival, met die boodschap en doelstelling.

Wat lieten jullie op ‘The Next Event’ zien?

Naar aanleiding van één van onze projecten zijn we uitgenodigd door Eventbranche.nl om opdrachtgevers en organisatoren van events kennis te laten maken met de nieuwste technieken en hoe deze in te zetten tijdens live experiences.

De herkenningstechnologie die we hier vandaag tonen, hebben we bijvoorbeeld toegepast in een interactief stand ontwerp. In deze stand werd design meubilair gepresenteerd. Bezoekers kregen een tablet en een koptelefoon en konden kriskras door de stand lopen. Op basis van hun locatie kregen ze vervolgens audiovisuele content. Ging je bij een stip voor het gepresenteerde meubelair staan, dan vertelde een voice-over door wie het ontworpen was en hoe je het kunt inzetten en combineren. Dit zag je terug op je scherm en uiteindelijk kon je bij interesse je mailadres achter laten.

Hierdoor worden de digitale touchpoints van de customer journey verweven in de fysieke wereld en ontstaat er een extra dimensie voor de bezoeker.

‘Door digitale touchpoints toe te voegen in real-life ontstaat er een extra dimensie in de customer journey.’ 

Ik zie ook een VR-bril? Wat doen jullie daarmee?

Klopt, de afgelopen maand werd de grootste Pumptrack ter wereld geopend in Nederland. Daar konden bezoekers die hun fiets niet bij zich hadden een virtueel rondje rijden op de baan en beleefden ze dit als een extreme sports pro. Zonder het gevaar om te vallen. Alhoewel… je raakt wel een beetje uit balans met zo’n ding op je hoofd. Zelfs op een stilstaande fiets. Wil je het eens ervaren?

Meer informatie over wundaba.studio? Op www.wundaba.studio vind je recent gerealiseerde projecten in de vorm van korte hapklare casevideo’s.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners