'Marketing? Vergeet de 4 P's, het gaat om de 4 E's'

16-08-2017 - EVENTMARKETING - Iedereen die ook maar de inleiding van de cursus marketing heeft gelezen, kent de 4 P's: product, prijs, promotie en plaats. Maar van de gouden handvatten voor sales en marketing, is het nu tijd dat ze een stapje opzij zetten voor Experience, Exchange, Evangelism en Everywhere.

Dat stelt Pamela N. Danziger op de toonaangevende website van Forbes: Forget the 4 p's, embrace the 4 e's. Puttend uit diverse bronnen, trekt ze een aantal aardige conclusies waarbij voor de vervanging van de p's door de e's logisch zijn en voor de eventmarketingwereld als muziek in de oren zullen klinken:

Product --> Experience
Met de retail als voorbeeld, stelt Danziger: producten zijn overal, goede, goedkope, via de laptop, smartphone, maar dat wat onderscheidt is de experience. De beleving in de winkel of 'van het product' moet leidend zijn in de marketing. Met als basis het product zelf, maar daar zit het onderscheidend vermogen niet.

Price --> Exchange
​Prijs speelt nog altijd een belangrijke rol, maar voor een groot deel van de klanten gaat het veel meer om waarde. En dan neemt de prijs een plekje in op de achterbank, stelt Danziger. Het draait om de toegevoegde waarde rond het product, de engagement van verkoper/product naar koper, de extra's, de service, de attentie, etc.

Promotion --> Evangelism
​Door alles in te richten op een persoonlijk experience voor de klant en de persoonlijke meerwaarde, creeer je ambassadeurs, mensen die het woord verkondigen en precies dat is de nieuwe promotie. De oude massamedia promotie wordt veelal in twijfel gebracht, de ambassadeur, daar draait het om.

Place --> Everyplace
​Overal bereikbaar, overal toegankelijk, 24/7 service, 24/7 contact. We zijn verschoven van een 9 tot 17.00 bereikbaarheid naar altijd en overal. Online mogelijkheden hebben de 'plaats' tot een verouderd begrip gemaakt: everyplace is de logische vervanger.

>> Lees het volledige artikel: weg met de 4 p's, tijd voor de 4 e's

 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners