Let op! De nieuwe Richtlijn Pakketreizen heeft grote gevolgen binnen de evenementenbranche

15-05-2018 - 1 juli 2018 treedt de nieuwe Richtlijn Pakketreizen in heel Europa in werking. Organiseer je wel eens een reis waarbij je meerdere reisdiensten combineert? Dan ben je geen bemiddelaar/reisagent meer maar een touroperator. Dan is het van belang om de benodigde aanpassingen in de bedrijfsvoering door te voeren.

We gaan terug naar 1990, in dit jaar onstond de Richtlijn Pakketreizen. Destijds werden deze richtlijnen in het leven geroepen om consumenten te beschermen bij de aankoop van een combinatie van reisdiensten. Door de komst van digitalisering en het internet is de reiswereld enorm verandert. Om die reden heeft de Europese Commissie bepaald dat er iets moet gebeuren op het gebied van de regelgeving.

Het volgende verandert er:
1. De definitie van een pakketreis wordt uitgebreider en de rol van een reisagent verandert wanneer er een samengestelde reis aangeboden wordt. 
2. Zo ben je als (reis)organisator verantwoordelijk, voor hulp, bijstand én insolventiedekking. Insolventie dekking betekent dekking tegen faillissement.

Organiseer je een reis waarbij je een combinatie van 2 verschillende reisdiensten combineert dan spreek je van een pakketreis. Over de verschillende definities van pakketreizen lees je binnenkort meer in EventBranche Magazine. Onder de reisdiensten vallen: 

- personenvervoer
-
 accomodatie
- motorvoertuigenverhuur
- overige ; zoals tours & tickets

Dus organiseer je voor een klant een teambuildingevenement op Texel met een overnachting, gecombineerd met een fietstour dan moet je met de nieuwe richtlijn rekening houden. Ook als je een klantevent organiseert waarbij je met het gezelschap per trein naar Berlijn reist en tickets voor het theater regelt. 

Frank Radstake, Manager Consumentenzaken en Sociaal Beleid, legt in een artikel met ANVR view uit; "Het gaat vooral om reisagenten die voor hun klanten reisdiensten combineren, bijvoorbeeld een vlucht, een hotel, een huurauto, maar ook diensten zoals wellness en excursies, en dat nu niet onder hun eigen naam doen. Momenteel is de klant dan niet verzekerd tegen het failliet gaan van de leverancier of voor de repartiëring (moeilijk woord voor het terugkeren naar het land van herkomst) bij calamiteiten. Kortom, de klant staat er dan mogelijk alleen voor als er iets misgaat. In de nieuwe wet wordt dit nu wel een pakketreis genoemd en is verkoper aansprakelijk." 

Wat nu? 
Als organisator van zo een pakketreis moet je jezelf verzekeren tegen financieel onvermogen. De totale reissom is namelijk risicodragende omzet geworden. Tevens ben je verantwoordelijk om de reiziger hulp en bijstand te verlenen op de bestemming. In het geval van faillesement moet je wel zorgen voor de repartiëring van de klant. Ook ben je het officiele aanspreekpunt voor alle reisdiensten. Voor zowel de vlucht, het hotel, de geboekte activiteiten en het vervoer op locatie. Lees binnenkort meer in EventBranche magazine over de gevolgen. 

Tijdens een famtrip naar de winderige Faroër eilanden sprak Lisanne vanuit EventBranche kort met Marije Breuker. Breuker is eigenaar van Motivation Travel en oud-voorzitter van Site Nederland. Zij zet zich als MICE professional in voor de berichtgeving omtrent de nieuwe Richtlijn Pakketreizen. Bureaus die vanaf nu een combinatie van reisdiensten aanbieden, moeten zich volgens haar goed realiseren dat ze dat in het kader van de nieuwe richtlijn geen bemiddelaar maar reisorganisator zijn. 

 

Hoe zit het met de data? 
De richtlijn is per 1 januari 2016 al van kracht geworden. De verschillende lidstaten hebben echter nog 6 maanden gekregen om het vast te leggen, in Nederland gebeurt dit in het Burgerlijk Wetboek. Vanaf 1 juli 2018 moeten álle reisondernemingen binnen de EU er naar handelen. In Nederland ligt dit vast in de nieuwe Wet op de reisovereenkomst (“Implementatiewet richtlijn pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen”).

IDEA & CLC-VECTA organiseren samen een interactieve kennissessie omtrent deze materie op 22 mei 2018. 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners