'85 decibel op een evenement is als auto's 50 laten rijden op een snelweg'

11-08-2017 - EVENEMENTENTECHNIEK - 'Lieve collega techneuten, djs, muzikanten en event organisatoren. Moeten wij niet in opstand komen? 85 DB eisen bij optredens is hetzelfde als aan automobilisten vragen om max 50 km per uur op al onze snelwegen te gaan rijden', zo opent Wim Franke op Facebook. Laat ons discussiëren, is de decibellimiet door de ondergrens gezakt voor ons evenementorganisatoren?

Onder deze post vindt u de volledige tekst zoals Wim Franke deze postte op Facebook:
 

Wim Franke - 9 augustus om 15:58 · Amsterdam, North Holland  

Lieve collega techneuten, djs, muzikanten en event organisatoren. Moeten wij niet in opstand komen?

85 DB eisen bij optredens is hetzelfde als aan automobilisten vragen om max 50 km per uur op al onze snelwegen te gaan rijden.

Ja... want zo erg is het mensen! 
85 DB is echt HELEMAAL niks qua geluidsniveau. 
Dat is het volume van achtergrondmuziek wat in amsterdam in restaurants gedraaid mag worden.

Als geluidstechnicus en DJ bepaal ik al vele jaren en bij duizenden evenementen het geluidsniveau als ik achter de knopen sta. Ik durf te beweren dat ik er enigszins verstand van heb.

De feiten:
Rond 100 tot 102 DB is wat mensen als normaal pop / club niveau ervaren.

Een volle kroeg waar de muziek UIT staat produceert al richting 90 DB.

Voor de mensen die er wat minder kennis van hebben: 
Als je van 100 DB naar 97 DB gaat dan staat de muziek niet 3 % zachter zoals je zou denken. Maar 3 DB minder ervaar je als luisteraar als EEN KEER ZO ZACHT!

Kun je nagaan hoe zacht 85 DB is.

Ik vindt 98 DB minimaal nodig om nog enigszins tot een leuke sfeer te kunnen komen. (als het gaat om events waarbij het de bedoeling is dat band/dj en publiek in elkaar op gaan)

Bij minder dan 96 DB is wat mij betreft de lol er al flink af.

Wat vindt jij wat de minimum DB grens moet zijn voor evenementen? En hoe moet dit nu verder met deze ontwikkelingen?

Moeten wij als branche niet een vuist maken? Kan er niet iemand opstaan die dit voor alle muzikanten, djs, event bedrijven etc kan aankaarten bij de politiek? Evenementen dreigen echt uit het straatbeeld te verdwijnen als het zo doorgaat.

Wat vind jij?

4 Reacties

Ik vind wel dat het moet blijven nuanceren. Het ligt ook aan de omstandigheden, de omgeving en de doelgroep. Zo is ook in de klassiek muziek soms een stevige geluidsdruk nodig om het gewenste gevoel te bereiken. Zoals Mahler in veel van zijn symfonieen ( met een zogenaamde Mahler-bezetting:lees zeer groot orkest) een enorm hoog aantal db's produceert. In het Concertgebouw klinkt met dermate hard dat bezoekers zelf met oordoppen in de zaal gaan zitten, wetende wat er komt. En dat is in een puur akoestische situatie. Bij versterkte muziek kun je soms afvragen of het echt wel Zo hard moet en er voldoende geluidsdruk is. Nuanceer dus wel je stelling.
Kees Janssen @ 12-08-2017 07:56 uur
Een geluidgrenswaarde van 85 dB(A) zegt niets, als je niet ook het beoordelingspunt erbij noemt. 85 dB(A) op bijvoorbeeld 10 meter van het podium, bij het (FOH (front of house), of op de gevel van een woning die op 100 meter staat is echt een groot verschil.
Richard Lekkerkerker @ 14-08-2017 07:26 uur
Ik heb aan beide oren een gehoorbeschadiging en dat is voor altijd.
Piep, ruis en soms hoor je even niks.
Wat ik in ieder geval niet hierdoor hoor: de stilte in een bos, het ademen van mijn kids als ik ze s'avonds nog even een nachtkus geef als ze slapen.
Ik ben niet ter zake kundig over het aantal DB's maar vind het goed dat er in ieder geval aandacht voor is. Veel te vaak kom ik op plekken waar het geluid echt beschadigend hard is en elke maandag hoor ik van collega's en vrienden dat ze nog een suis of een piep in hun oor hebben na het bezoeken van een event.
Misschien kunnen we als branche een goed onderzoek laten doen en een werkbare en veilige richtlijn vaststellen. In het LUMC in Leiden doet Dr. ir. De Laat veel onderzoek hiernaar,. Hij is audioloog. Ik bied me aan als hulp hierbij. Luister naar een interview van Gerard Ekdom in het kader van het Amsterdam dance Event met De Laat: Google: De laat, gehoorschade
(een link mailen kan helaas niet in dit bericht merk ik net!)
Henk van Maanen @ 14-08-2017 15:29 uur
Ooit in een ver en kort house-verleden ook een lichte gehoorbeschadiging opgelopen. Helaas waren toen de waarschuwingen voor een continue 120 dB-plus vanachter je draaitafel nog niet zo populair als nu ;-)
Ik verbaas me echter niet door de ophef van de betuttelende begrenzing van 85 dB. ..omg.. dat is echt belachelijk. En wat te denken van een kindercreche of ouders zelf die hun kinderen onbegrensd laten schreuwen (een kind zit zo dik over de 100 dB), blaffende honden (bij de buren), een overvol restaurant, lekker hard de muziek aan in je eigen auto of je eigen verbouwing. Ieder z'n verantwoordelijkheid en die overheid...die wil zich alleen maar enorm indekken en daardoor gaan ze dit soort rare grenzen stellen. Weer zonder na te denken over de praktijk natuurlijk.
Iedere organisator én bezoeker van een evenement moet uitgaan van de praktijk en weten wanneer de 'piep' achteraf te voorkomen is. Dat punt ligt echter nog lang niet bij 85 dB..
Goed dat er aandacht voor is maar 85 dB...wie verzint zoiets?
Mark Wichmann @ 14-08-2017 16:18 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Livetime Productions BV

    Livetime Productions is gespecialiseerd in technische productie van evenementen, festivals en televisieproducties.
  2. Univate

    audiovisueel, innovatie, spectaculair, corporate events, communicatie projecten, partner, totaal belevenissen
  3. Bijman Audiovisueel

    Bijman Audiovisueel verzorgt licht- beeld- en geluidstechniek voor corporate events. Met grote zorg en aandacht...
  4. NicLen B.V.

    NicLen B.V. te Bunschoten, is een Dry Hire Verhuurmaatschappij van professioneel licht en rigging. Wij putten uit de...
  5. Pronorm

    Pronorm is als audiovisuele dienstverlener leidend op het gebied van urban experiences.

EventBranche supporting partners