Wat is de cateringtrend van dit moment?

25-10-2017 - PARTYCATERING - Dat catering inmiddels veel meer is dan een hapje en een drankje op een evenement, congres of live bijeenkomst, dat is gesneden koek. Geïntegreerd in het concept, ondersteunend aan de boodschap, een deel van de live branding, catering met een verhaal, brainfood of juist een duurzaam statement, het kan allemaal. Aan de andere kant blijft het lekkere, verrassende hapje of de bijzondere borrel altijd van meerwaarde. Daarom vroeg EventBranche Magazine aan een aantal cateraars: wat is op dit moment volgens jullie het ‘hapje’ voor de tweede helft van 2017 en misschien wel verder?

  • Oseven: catering als rehab

 
Oseven heeft in jaar jubileumjaar een duidelijke visie: 'Wij zijn de afgelopen maanden terug gegaan naar de bron, een culinair rehab plan.'

Bij Oseven zien ze een interessante ontwikkeling: 'Wij vieren dit jaar onze 10e verjaardag. In deze 10 jaar zijn we met z’n allen steeds sneller gaan leven. Rennen we onszelf niet voorbij? Wij signaleerden als belangrijkste trend de behoefte om hier tegenwicht aan te bieden. De afgelopen maanden zijn wij terug naar de bron gegaan met een culinair ‘rehab plan’. Samen met onze gasten heerlijk herbezinnen op opgebouwde gewoontes. Van druk-druk-druk naar nom-nom-nom. Soms met producten die goed zijn voor ons lijf, soms door ergens heerlijk de tijd voor te nemen. Wow, wat voelt dat goed. Op 07-07 was de climax. Om onze verjaardag te vieren deelden we gratis energieshots uit in Amsterdam. Tarwegrasshooters, met evenveel energie als een kilo groente of fruit.'


  • Vineyard Catering: Lok Lok is gemaakt voor partycatering

Vineyard Catering stuurde een filmpje vanuit de keuken waarin chef Mark Bosman ons mee nam naar een trend die volledig aansluit bij evenementencatering: Lok Lok, een hotpot, of ook wel Aziatische fondue. 'Mark welke trend zien jullie ontstaan?'

‘Afgelopen periode hebben we veel trends zien opkomen. Maar eentje die we echt de komende periode terug zullen zien is meer een concept. Wij denken bij Vineyard dat het richting de fondue gaat. Niet de fondue zoals wij hem kennen in olie, kaas of chocola, maar meer Aziatisch: Lok Lok fondue, een hotpot waarvoor grote barren worden gebouwd met allemaal verschillende spiezen. Die worden gegaard in diverse soorten bouillons. Het is een concept waarbij iedereen samenkomt om te eten, een beetje het sharing idee met beleving. En dat is perfect terug te brengen naar diverse partycateringconcepten. Wij denken dat Lok Lok de trend gaat worden voor de komende periode.’


  • Maison van den Boer: cool involvement en 80% groente

Maison van den Boer zette een aantal ontwikkelingen uiteen. Naast een aantal culinaire trends, benoemt de partycateraar ook 'cool involvement', waarbij de gast zelf de hoofdrol speelt in de culinaire beleving. Een voorbeeld daarvan ging viral op internet.

‘Naast snelle hypes (waarvan pokébowl, een Hawaiiaanse salade met vis, momenteel onze heerlijke hardloper is) zien we dat ook een aantal langlopende trends steeds meer voet aan de grond krijgen. Op foodgebied is Dutch Cuisine belangrijk: we zijn op weg naar 80% groente en 20% vis/vlees.’

‘Op gebied van beleving zien we dat ‘cool involvement’ meer regel dan uitzondering wordt: gasten spelen steeds vaker zélf de hoofdrol in de beleving. Tools daarvoor zijn bijvoorbeeld secrecy (een mysterie creëren waarbij de gast op ontdekking gaat) en gamification (een speels element toevoegen). Afgelopen week deelden we een video van een compleet witte menukaart voor Sensation White. Alleen te lezen met een blacklight. De video ging tot over de grens viraal', laten ze bij Maison van den Boer weten.


 
De catering trends voor 2017
Samen met Food Inspiration bracht The Food Line-up dé cateringtrends voor 2017 in kaart. ‘Juist in de evenementencatering wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe concepten. Trends druppelen niet mondjesmaat door, maar worden hier gezet. De grote lijn blijft toch wel het connecten met eten en drinken. Dit zijn de 10 belangrijkste catering trends voor 2017.’ Een samenvatting van de trends.
 
  • Niches worden mainstream
Vegan, bio, glutenvrij, lokaal: niches zijn geen uitzondering meer en de eenheidsworst verdwijnt. Consumenten zitten niet langer te wachten op the same old. Authenticiteit, variatie, transparantie, specialisme, ambacht en een healthy mind zijn de nieuwe standaard.
 
  • D.I.Y. (Do it Yourself) Catering
We gaan van meemaken naar meedoen, gasten en bezoekers mogen zelf aan de slag! Denk aan broodbakken, paté maken, fermenteren, bierbrouwen en cocktails shaken. Do it yourself!
 
  • Bistronomia
De nieuwe rocksterren in de keuken zijn jonge eigenzinnige chefs die lak hebben aan het klassieke instituut. Deze lichting ‘Nieuw Ruig’ staat voor pure kwaliteit, lokale producten, gebruik van kop tot staart, onbekende wijnen, simpel decor en casual sfeer, kleine menukaarten en lagere prijzen.
 
  • Festival voorlopers
Van pop-up restaurants en ontbijt-aanschuiftafels tot festivalslagerijen en lokale chefs met eigen beesten. Bestaande (food) festivals zijn een inspiratiebron voor zakelijke events. Bedrijven gaan nu voor hun eigen Oktoberfest, Burning Man Festival of Oogstfeest.
 
  • Detoxen op de werkvloer
Even helemaal ontkoppelen en terug naar de basis. Bijvoorbeeld bewust veganistisch lunchen, natuurlijke energiedrankjes, samen dineren van open vuur of zelf in de omgeving foerageren voor salades.
 
  • Koop een bedrijfskoe
 
Niet alleen thuis, maar ook met een bedrijf koop je nu je eigen varken of koe. Je steunt boeren die hun dieren goed verzorgen en volgt jouw Bertha of Hanna tijdens zijn reis van boer tot bord.
A match made in heaven
Pairing is hot. De opmars van craft dranken zorgt voor een frisse kijk op het matchen van eten met onder andere speciaalbieren, hoppige frisdranken, thee, vermouth, gin en poiré. Vooral speciaalbieren doen het goed met spijs dankzij de vele variaties van hop, mout en gist.
 
  • Food is a social act
Samen eten en eten delen is de sterkste sociale handeling die er is. En deze tijd schreeuwt om verbinding en caring. In de eventcatering gaan gasten veel meer maaltijden delen of samen iets bereiden voor de groep. Verder zien we dat steeds meer cateringbedrijven mensen trainen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Verspilling kan echt niet meer
Ook de cateringsector toont initiatief. We durven vaker op = op te zeggen. Geen vaste menu’s maar menu indicaties. Minder grote voorraad bereidingen vooraf en meer improvisatie ter plekke.
 
  • Niets is wat het lijkt
We zien innoverende productconcepten, vaak van onverwachte ingrediënten. Zoals bier gebrouwen met regenwater of van aardappelen en eau de vie van leftover aardperen. Niets is meer wat het lijkt.
 
Alle ins en outs van deze boeiende partycatering top 10?
www.thefoodlineup.nl/nieuws/10-catering-trends-2017 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Grill'nSmoke

    BBQ-cateraar pur sang! Grill’nSmoke is een cateraar die zich volledig heeft gespecialiseerd in BBQ-catering. Zelf...
  2. Next Kitchen Catering

    Next Kitchen is een innovatief en flexibel cateringbedrijf uit Utrecht dat met veel passie en creativiteit invulling...
  3. Party Rent Group

    Wanneer u op zoek bent naar een betrouwbare partner voor de inrichting van uw...
  4. Arma Verhuur

    Arma is een oer Arnhems bedrijf dat al meer dan dertig jaar bestaat. Sinds 12...
  5. van der Maarel Eventstyling

    Sfeerconcepten voor elk type event

EventBranche supporting partners