Voldoet jouw eventlocatie aan de toegankelijkheidsnorm? Voorkom boetes en bestel dit boek
De toegankelijkheid van evenementenlocaties is voor iedere bezoeker van belang, ook voor mensen met een handicap. Sinds 1 januari 2017 geldt er daarom een nieuwe regel: is je locatie niet op orde, dan volgt er mogelijk een onderzoek. Om bewustwording te creëren en toegankelijkheid te bevorderen schreef Marianne Dijkshoorn het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen', dat vanaf deze week te bestellen is.
Festivals, feesten en congressen, voor mensen met een beperking is het vaak een hele tour om een event te bezoeken. Terwijl het helemaal niet moeilijk is om een bijeenkomst zo in te richten dat iedereen zich gastvrij onthaald voelt. Je moet alleen even weten waar je op moet letten.
In dit boek laat Marianne Dijkshoorn zien hoe je je evenement met simpele ingrepen toegankelijk maakt voor mensen met een beperking. Het boek geeft adviezen om de toe- en uitgankelijkheid van mensen met een beperking bij zowel binnen- als buitenevenementen én locaties te bevorderen. Het geeft informatie over de nodige communicatie vooraf, de afmetingen van een rolstoeltoegankelijke basis, specifieke tips voor locaties, B2B-events en festivalorganisatoren en adviezen voor uitgankelijkheid in geval van een calamiteit. Kortom, een handige gids voor iedereen die iets organiseert. Je kunt er meteen mee aan de slag en krijgt er meer en tevreden klanten door.
Harry de Winter, directeur Master in Event Management, schreef over dit boek:
'Met de adviezen van Marianne kun je een bijdrage leveren aan verbetering van toegankelijkheid op alle gebieden, en ervoor zorgen dat je voorbereid bent op het maken van een goede analyse en productie van jouw evenement. Mensen met een beperking verdienen je volledige aandacht.'
Het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen' is voor € 22,50 te bestellen via deze link. Hier vind je tevens een inkijkexemplaar om een goede indruk te krijgen.
Tips toegankelijkheid eventlocatie:
- Wees altijd voorbereid op de komst van een rolstoelgebruiker. Als hij of zij erin kan, dan kunnen andere bezoekers er ook beter in.
- Zorg dat een aangepast toilet altijd bruikbaar en beschikbaar is en dus niet de sleutel bij de receptie neerleggen (extra meters maken kost iemand met een handicap veel energie) of de ruimte gebruiken als opslag.
- Ga je de locatie aanpassen? Vraag dan ook een ervaringsdeskundige met kennis erbij. Zij weten precies hoe en waar op gelet moet worden voor meerdere soorten beperkingen.
- Vermeld op je website welke voorzieningen er op jouw locatie aanwezig zijn. Is er een invaliden aangepaste parkeerplaats, aangepast toilet, ringleiding, een rolstoelhelling (ramp) etc.? Plaats hier foto’s en afmetingen bij, zodat mensen met een handicap zelf kunnen bepalen of ze erheen kunnen gaan. Een goede toegankelijkheid is een USP waar mensen met een handicap naar op zoek zijn. Nodig hen via de website uit specifieke vragen over de toegankelijkheid te mailen.
- Wat is je liftcapaciteit? Plaats een groep met veel minder validen niet op de bovenste verdieping. Programma’s lopen snel uit als het overgrote deel slechts een voor een met de lift kan.
- Vraag in een registratieformulier naar de toegankelijkheidswensen zodat een opdrachtgever op de hoogte is van de komst van mensen met een beperking en daarop kan inspelen.
- Mensen met een beperking zijn niet per definitie rolstoelgebruikers, denk ook aan beperkingen als autisme, slechthorendheid en slechtziende mensen.