Verstandig+genieten+zonder+piep+door+campagne+tegen+gehoorschade
Nieuws

Verstandig genieten zonder piep door campagne tegen gehoorschade

PUBLIEKSEVENEMENTEN - Tijdens het Amsterdam Music Festival in de Amsterdam Arena gaf staatssecretaris Martin van Rijn, van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS), afgelopen weekend het startsein voor de campagne I Love My Ears.

De bewustwordingscampagne heeft als doel het uitgaanspubliek te informeren over de risico's op gehoorschade, en het voorkomen daarvan, tijdens concerten en festivals. Organisatoren van muziekevenementen en poppodia geven via hun brancheverenigingen, de Vereniging van Evenementenmakers en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals, uitvoering aan deze campagne.

I Love My Ears is opgezet naar aanleiding van het onderzoek over gehoorschade van het RIVM, in samenwerking met het ministerie van VWS en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Hieruit blijkt dat ruim 810.000 Nederlanders problemen hebben met hun gehoor. Klachten van gehoorschade door harde muziek blijkt hieruit een groeiend probleem. Ruim 18% van de jongeren geeft aan een permanente piep of ruis in het oor te hebben na het uitgaan. Dit zijn waarschuwingssignalen voor onherstelbare gehoorbeschadiging. Lees hier het hele onderzoek...

Om bewustwording te creëren richting het publiek en werknemers in de live branche, worden muzieklocaties uitgerust met een tool kit waarmee ze op verschillende manieren met bezoekers kunnen communiceren. Ook moeten tips en aanbevelingen er voor zorgen dat bezoekers op een, voor het gehoor, veilige manier van muziek kunnen genieten.

Het ministerie van VWS werkt al langer aan het minimaliseren van het risico op gehoorschade bij bezoekers van concerten en festivals, en heeft een aantal concrete maatregelen afgesproken over bijvoorbeeld geluidslimitering, geluidsmeting en de verkrijgbaarheid van gehoorbescherming.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.