The Next Event: een traditie is geboren...#TNE18

06-04-2018 - THE NEXT EVENT #TNE18 - Wat hebben we er lang over nagedacht. Wel of geen beurs, wel of niet rondom de vaste datum van vakbeurs event? Wel of niet focussen op opdrachtgevers? Uiteindelijk werd The Next Event geboren met een concept waar we voor de volle 100 procent achterstaan en waar we voor de volgende editie heel veel kansen hebben om het nog veel beter te maken.

Het idee achter The Next Event? Kennisdelen, inspireren, tips geven, contact maken en zaken doen. Dat resulteerde uiteindelijk in een concept met twee evenementen voor twee doelgroepen, waarbij onze twee belangrijkste media centraal stonden en 600 opdrachtgevers en eventbureaus zich inschreven:

- EvenementOrganiserenLIVE: 6 kennispleinen, kennistafels en 1-op-1-afspraken
Het was heel prettig om met de medepioniers, onze standhouders, het concept stap voor stap in te gaan. Geen drommen mensen, maar kwalitatief bezoek. Dat betekende voor ons veel weigeren in het voortraject. Alleen bureaus en opdrachtgevers konden komen. Zij kregen bij binnenkomst dankzij deRegistratiebalie een persoonlijk programma en de mogelijkheid om via de zuilen bij de zes pleinen eenvoudig kennisdossiers van dat plein te downloaden met daarin tips, do's en don'ts van alle standhouders. Ruim 250 keer is hiervan gebruikt gemaakt!

Om het uur was een plenaire kennissessie met info van EvenementOrganiseren gepresenteerd door de dagvoorzitters van acteurs.nl. Daarna op ieder plein een spreker. Het uur daarna konden de bezoekers op het plein hun aanbod vinden.

'Die opzet pakte per plein anders uit en natuurlijk gaan we daar voor de volgende editie een nog slimmer concept voor bedenken. Er is nog een wereld te winnen, maar we staan vierkant achter dit concept en kunnen nu al concluderen dat de bezoekers dat gevoel volop bevestigen. Maar wat voor ons ongelooflijk veel genoegdoening geeft: we krijgen veel opbouwende kritiek, allemaal vanuit dezelfde basis: dit is nou echt een concept dat toekomstproof is en echt iets biedt voor de bezoekers en dus voor ons als standhouders', vat een trotse Robin van Leeuwen de reacties samen. 'Daarbij zijn we heel trots op de samenwerking met de vele, vele partners en bijvoorbeeld de insteek om veganistisch te cateren. Ook de innovaties op het middenplein hebben echt goed zaken gedaan.'

- EventBrancheLIVE: een congres over eventmarketing en live communicatie
De 200 congresbezoekers togen door een lange gang in de Van Nelle Fabriek waarna ze terecht kwamen in de grote, hoge, bizarre setting van het 'Distributiecentrum'.

Daar kregen zij een congres voorgeschoteld over eventmarketing en live communicatie, de kracht en de impact. Danielle Brons (BrandXtension) opende met een stap in de wereld achter de impact. Wat is nou toch die kracht van LIVE en hoe kunnen we het duiden en uitleggen. Aan de hand van Arjanne Hoogstad van Coca-Cola leerden de bezoekers bij live communicatie dicht bij jezelf te blijven, authentiek en open te communiceren. Sanne Nobel (Ahold) en Patrick Roubroeks (XSAGA) lieten zien wat de kracht van live is binnen de marketing en communicatie van Ahold. 'Bij ons zie je een enorme verschuiving van storytelling naar storydoing.'

Na de pauze nam Henk van Maanen de 200 opdrachtgevers en bureaus mee in het verhaal achter de Van Nelle Fabriek, om tot slot een ode te brengen aan de initiatiefnemers van The Next Event. Joost Rigter kreeg vervolgens de zaal nog stiller dan dat ze al was (het complete congres droegen de bezoekers koptelefoons van SilentDJ.com). Rigter opende letterlijk ogen en was de perfect opmaat naar Debby van der Voort die uitleg gaf over hoe Shell van onder een vergrootglas toch hele krachtige eventmarketing kan bedrijven. 'Zo krachtig dat events en live bij ons intern van communicatie naar brand zijn verschoven.'

Pieter-Bas Boertje opende na de laatste pauze met een ijzersterk betoog over de kracht van ons vak. '...en daarom zou een CEO vanaf nu de Chief Event Officer moeten heten.' Timo Kiuri bleek de gouden afsluiter: van 'brand is a shitty word' tot 'only assholes talk about consumers, start talking about customers', nam Kiuru iedereen mee in de toekomst van brands en vooral ook hoe live daar de hoofdrol inspeelt.

'Mede dankzij dagvoorzitter Jan-Jaap in der Maur was het congres zeer geslaagd te noemen. Veel complimenten gehad uit mooie hoek: 2 hele grote media-/reclamebureaus, maar zeker ook van de grote corporates. Dit smaakt naar veel meer. Het was soms echt een bizar plaatje: de enorme rauwe hal, 200 mensen met koptelefoons en dito spreker... Het congres hadden we in blokken van een uur verdeeld met steeds weer een uur pauze. Dat pakte goed uit, maar ook hier gaan we aan de slag met een nog slimmer en effectiever concept. Een aantal zeer grote bureaus net iets buiten onze branche, maar die wel volop bezig zijn met activatie, marketing en communicatie heeft ons gecomplimenteerd. Ook grote corporates laten van zich horen en zij kijken uit naar de volgende editie. Dat doet zo ontzettend goed', aldus Sjoerd Weikamp die zelf het slotwoord verzorgde:

'Ik ben zelf hartstochtelijk fan van De Graafschap. Zoals Timo Kiuru vindt dat we iets kunnen leren van een motorclub als het gaat om 'merk', zie ik dat terug bij de trots van de Achterhoek: de binding, saamhorigheid en weten waarom mensen zich verbonden voelen en dat voeden en geven, tijdens LIVE momenten, dat is voor mij het onomstotelijk bewijs van de kracht van LIVE. We staan 7e in de eerste divisie en er zaten afgelopen maandag 9.000 mensen op De Vijverberg in Doetinchem (een stad van 60.000 inwoners)' 

1 Reacties

We zijn blij met alle positieve reacties van zowel exposanten, sprekers en bezoekers van The Next Event. Met onze koptelefoons bieden we mogelijkheden voor veel locaties, congressen en beurzen. SilentDJ.som voor Silent Event Solutions
Rene Oelers @ 10-04-2018 10:55 uur

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners