Spoorwegmuseum doet benchmark onderzoek: 'usp's worden belangrijker dan prijs'

29-06-2018 - Chantal Bleeker is sinds 1 december vorig jaar hoofd exploitatie bij het Spoorwegmuseum. Momenteel werkt ze aan een benchmark onderzoek om de toekomstvisie van het museum te formuleren. Daarbij wordt o.a. gekeken door diverse brillen; vanuit de opdrachtgever, door de ogen van de concurrent, nieuwe medewerkers en bezoekers. Aan EventBranche Magazine vertelt Bleeker over de voortgang van het onderzoek en de tot nu toe opvallende conclusies.

In het benchmark onderzoek voor de zakelijke markt kijkt het Spoorwegmu­seum naar wie ze zijn, waar ze staan, wie hun klant is en hoe zij samen de boodschap beter kunnen overbrengen en versterken d.m.v. licht, geur, kleur en omgeving. ‘We zijn het Spoorwegmuseum, dus je kiest ons voor onze industriële sfeer en uitstraling. Al biedt het Maliebaanstation de grandeur van de 19e eeuw. We proberen altijd het doel van het event te versterken met de kansen de diversiteit van het museum biedt. In het onderzoek kijken we naar hoe we ons verhouden ten opzichte van de markt om ons heen. Waarin zijn we hetzelfde als de rest en waarin kun­nen we ons echt onderscheiden? Met de conclusies uit dit onderzoek gaan we onszelf verder doorontwikkelen op diverse disciplines zoals AV, concepten en foodbeleving.’

Eyeopener uit het benchmark onderzoek: de prijs voor een totaal event verschilt niet veel van andere locaties. Usp’s worden belangrijker. 

 

Om een dergelijk onderzoek te kunnen doen moet je jezelf aan iets kunnen me­ten. Helaas zijn veel bedrijven nog heel gesloten. Zij houden hun aantallen en cijfers voor zichzelf. ‘Terwijl ik geloof dat wanneer je de gezamenlijk kennis deelt, je veel groter kan groeien. Zo zijn we nu onderdeel van een platform van unieke evenementenlocaties binnen het centrum van Utrecht. We de­len daar niet onze omzetcijfers maar wel aantallen, zaalhuur en we verwijzen gasten naar elkaar door als we zelf geen ruimte hebben. Met een aantal eventlocaties hebben we één vast event, van een bepaald aantal personen en programma, opgenomen in het benchmark onderzoek om te kijken hoe we ons verhouden m.b.t. prijsbeleving en prijselasticiteit. Best een eyeope­ner, want hieruit bleek dat de losse zaalhuur veel van elkaar verschilt. De één rekent namelijk wel inclusief stoelen, AV en personeel en de ander niet. Maar voor een compleet event liggen de prijzen helemaal niet zo ver uiteen. Kortom, USP’s worden belangrijker en prijs is niet meer de onderscheidende factor. Voor opdrachtgevers een belangrijke les; kijk naar de boodschap die je wilt overbrengen en zoek daar de locatie bij. Prijs komt op de tweede plek. Leuke bijkomstigheid is dat je door jouw evenement bij ons te organiseren, bijdraagt aan het behoudt van cultureel erfgoed.’

'Helaas zijn veel bedrijven nog heel gesloten. Zij houden hun aantallen en cijfers voor zichzelf. Terwijl ik geloof dat wanneer je de gezamenlijk kennis deelt, je veel groter kan groeien.'

Uiteindelijk heeft de locatie gekeken door diverse brillen; vanuit zichzelf, door de bril van nieuwe me­dewerkers, door de ogen van de concurrent en die van haar klanten. ‘Door die verschillende brillen krijg je een beter totaalbeeld en kun je sneller conclude­ren wat er nog mist. Onze rol als locatie zal dus nog meer gaan verande­ren. Om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen zouden factoren als licht, kleur en geur kunnen bijdragen. Ik hoop dat dit soort kansen vanuit neuromarketing zich straks meer en meer als een olievlek gaat verspreiden’, aldus Bleeker.

De diversiteit van het museum
Het Spoorwegmuseum richt zich op evenementen van groot tot klein. Een verrassend pareltje in het aanbod is het onlangs geopende Strikkershuis. Deze voormalige stationschefwoning is geschikt als vergader- of brainstormlocatie. De historische uit­straling in combinatie met de moderne faciliteiten maakt het tot een perfecte uitvalsbasis tot 20 perso­nen. Daarnaast is er de mogelijkheid om te vergade­ren in een dubbeldekker, dineren tussen de trei­nen, een sessie in de theaterzaal of een presentatie onder het blauwe bord van Utrecht Centraal.  Tijdens openingstij­den beschikt het Spoorwegmuseum over een grote plenaire zaal, die plek biedt aan 300 personen, en nog zo’n 10 subruimtes. Na sluitingstijd zijn dit zelfs 16 subzalen met daarnaast nog de beschikking over de museumhal van 14.000m2 voor zakelijke evene­menten en feesten tot 3000 personen.

Meer weten over de zakelijke mogelijkheden bij het Spoorwegmuseum?
Neem dan contact met ons op via sales@spoorwegmuseum.nl.


0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners