Rob+Captijn+opent+met+BENG%21+bureau+in+Amsterdam+en+New+York
Nieuws

Rob Captijn opent met BENG! bureau in Amsterdam en New York

Oud-FZ columnist, eventman van het eerste uur en juryvoorzitter van de Gouden Giraffe Rob Captijn lanceerde onlangs de website van zijn nieuwe bureau BENG!.

BENG! heeft met BENG! New York en BENG! Amsterdam een soort grenzeloos karakter. Nicole Cohen-Nelson is de managing director van het kantoor in New York, terwijl Rob Captijn dezelfde rol vervult in de Amsterdamse vestiging.

Captijn lanceerde de bijzondere website, een product van Bas Boerman die voor een afwijkende artistieke vormgeving koos, op geheel eigen wijze. In zijn ongekende geloof in de kracht van social media besloot Captijn bijvoorbeeld geen persbericht naar de media te sturen, maar postte een video op Vimeo (zie onderaan dit artikel), en een bericht op Twitter en LinkedIn over een sneakpreview van de nieuwe website. EventBranche.nl raakte nieuwsgierig en ging met hem op LinkedIn de discussie aan over de opbouw van zijn site, waar je wel even wat tijd in moet steken om tot de kern te komen.

Terwijl veel Nederlandse bedrijven op zoek zijn naar een duidelijke segmentering lijkt BENG! er juist voor te kiezen om meer een 'gedachtegang' over te brengen. En dat terwijl we in een snelle online community leven, waarbij de gemiddelde verblijfstijd op een site erg laag is?

'Het thema “in één oogopslag zien wat je doet” is in deze industrie steeds lastiger: “we doen aan live communicatie” Oh ja joh? Aan “ event marketing”…. Iedere poging tot een scherpe definitie, genereert een uitleg met teveel woordjes. Één ding is zeker: als je roept dat je evenementen organiseert, is anno 2010 de kans reëel dat de hoorn op de haak gaat. Heb je dan bovendien een wat geavanceerdere boodschap dan zie je het aantal woorden alleen maar toenemen.'
 
Captijn onderzocht naar eigen zeggen uitgebreid hoe de boodschap op zijn site overkomt op de potentiele opdrachtgever.
'Daarom kiezen we er voor om onder “about” weer te geven hoe diverse klanten ons zien, om tot de conclusie te komen dat we eigenlijk verkopers zijn met een bijzondere toolkit. Die boodschap is uitgebreid getest op de beslissers waar we het aan beide kanten van de plas van moeten hebben (de gemiddelde operationeel getinte Nederlandse eventmanager zit simpelweg te laag in de organisatie). Doelstelling was om iedere min of meer professionele marketeer binnen 3 minuten te laten begrijpen en reproduceren wat we zijn en doen. En dat ging als een mes door de boter. Realiseer je daarbij ook dat een Amerikaanse martketing m/v een andere referentiekader heeft dan een Nederlandse. Omdat de Amerikaanse manier van denken op de korte termijn voor ons het meest kansrijk is, hebben we de doel een beetje die kant op geschreven.'

Niet meer op de mat ploffen
Captijn gelooft heilig in een nieuwe vorm van profileren. 'Daarbij hebben we er expliciet voor gekozen  –indachtig wat marketeers volgens alle onderzoeken heden ten dagen willen lezen- om andersom te redeneren. Niet meer op de mat ploffen met “what we can do for you” maar vooral “what we believe”. Zo is ook de expertise sectie opgezet: die toont wat we kunnen/doen en  hoe wij vinden dat media ingezet moeten worden voor optimaal resultaat. Kortom: er is enigszins over nagedacht.'

Spirit of BENG from Rob Captijn on Vimeo.

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.