Reclameprijzen erkennen kracht van live (rectificatie)

21-06-2018 - COLUMN IDEA - Brancheorganisatie IDEA heeft ieder EventBranche Magazine een eigen column. Afwisselend laten bestuursleden hun visie blijken. Dit keer Thomas Risseeuw van RTL Entertainment en IDEA bestuurslid / penningmeester. Alleen een foutje van de redactie (Sjoerd!) heeft er voor gezorgd dat in het magazine niet de foto van Thomas maar de foto van Jan-Douwe Rekers bij de column staat, waarvoor excuses aan beiden.

Het award seizoen is weer aangebroken. De afgelopen tijd regende het marketing- en reclameprijzen in Nederland en ver daarbuiten en dat is goed nieuws! Ons landje dat gek is op prijzen; er is geen branche of vakgebied waar je geen prijs kunt winnen. Van de beste fitnessinstructeur tot de award voor beste erwtensoep. Het AD breekt met de trend en deelt even geen lijstjes en prijzen meer uit maar dat heeft een andere oorzaak. Anyway, even over reclameprijzen: Esprix, Effie Awards, ADCN Awards, de SAN accenten en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Waarom moet je daar nu zo blij van worden? Dat zit zo. Het nieuwe Nederlandse werkveld voor media-, event- en reclamebureaus is als nooit tevoren aan verandering onderhevig. Grenzen vervagen, tradities worden doorbroken; de tijd dat alles anders mag en kan (en misschien wel moet) is aangebroken. En dat zie je terug bij de winnende campagnes. Waarom is dat nu interessant voor ons in het Live communicatie werkveld vraag je je af? Nou, omdat Live eindelijk een essentieel en niet weg te denken onderdeel bewijst te zijn van een winnende campagne.

Waar vroeger het inzenden van een leuke TV commercial voldoende bleek, moest daar later een online activatie op social media aan toegevoegd worden. En nu blijkt dus ook het Live component onmisbaar om je target audience doelgericht te bereiken. Wij wisten het allang, maar hoe leuk is het dat de bewijslast ons bescheiden oordeel kennelijk gewoon onderschrijft?!

Voor ons als professionals in deze tak van sport liggen de kansen nu voor het oprapen. Een compleet veld met nieuwe mogelijkheden van brandactivation tot productintroductie ligt klaar om ontgonnen te worden. IDEA leden grijpen deze kansen in ieder geval al met beide handen aan. IDEA zelf was zichtbaar en actief op het Grote Marketingcongres/24Festival en zet bij de derde editie van The Experience Conference (op 10 juli as in Haarlem, in samenwerking met Marketing Tribune) de deur open voor alle marketingprofessionals en opdrachtgevers van Nederland. Komkommertijd? Voor ons een onbekend begrip. Deze zomer lanceren we een coole activatie van conceptmakers voor merkdenkers. Hierover hoort u binnenkort meer van ons. Misschien wordt dit concept op zich al een winnende case bij de volgende prijzenregen...

Als kers op de taart viel IDEA lid XSAGA afgelopen donderdag wederom in de prijzen bij de uitreiking van de SAN accenten, waar ook de bekende en eerder bekroonde MCDonald's case een accentje mee  mocht nemen.

Kortom Live is niet meer weg te denken, ook niet uit het Marcom veld. Laten we dat vieren! Lang zal ze Live!

Thomas Risseeuw/RTL Live Entertainment & IDEA bestuurslid/penningmeester

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners