Nederlandse festivals goed voor totale recette van 166,2 miljoen euro
PUBLIEKSEVENEMENTEN FESTIVAL - De Festival Monitor geeft een perfect beeld van de Nederlandse festivalmarkt. Onderzoeksbureau Respons trekt een heldere conclusie: de festivalmarkt zit in de lift. Zo steeg het aantal festivals van 2005 tot en met 2013 met 29 procent naar 774 festival, goed voor een bruto recette van ruim 166 miljoen euro.
Het aantal festivals in Nederland is weer gestegen. Na de dalende trend van vorig jaar zit de Nederlandse festivalmarkt weer in de lift, zo blijkt uit Respons’ Festival Monitor 2014. De cijfers over 2013 zien er rooskleurig uit: in de periode 1 januari tot en met 31 december 2013 telde Respons 774 kunst- en cultuurfestivals (>=3.000 bezoeken) in Nederland, 9% meer dan in 2012. In totaal groeide het aantal festivals in de periode 2005 tot en met 2013 met 29%.
Dance festivals populair
De groei van het aantal festivals manifesteert zich over de hele linie: bij entreeheffende – en bij vrij toegankelijke festivals en in alle categorieën. De entreeheffende dancefestivals zijn favoriet in 2013: de aanwas ten opzichte met 2012 is met 33% het grootst op de markt.
De festivalbezoeker
In 2013 vonden er in Nederland 774 festivals plaats die 3.000 bezoeken of meer trokken. In totaal waren deze festivals goed voor 21,5 miljoen bezoeken, 9,1% meer dan in 2012. De gratis toegankelijke festivals trokken hierbij 68,5% van de bezoeken. Hiermee laat 2013 een herstel in zowel het aantal festivals als in het aantal bezoeken zien ten opzichte van 2012.
Het grootste gratis toegankelijke festival -op basis van aantal bezoeken per dag- was Parkpop met 250.000 bezoeken. Op nummer 1 op de ranglijst van de entreeheffende festivals staat Amsterdam Dance Event. Het festival trok 60.000 bezoeken per dag, net als Decibel Outdoor en Mysteryland, maar komt toch bovenaan uit door de 300.000 bezoeken in totaal.
Bestedingen
Voor het eerst worden ook de totale uitgaven op de festivalmarkt in kaart gebracht. Hierbij zijn bestedingen aan tickets en overige uitgaven apart genomen en beoordeeld naar categorie.
In overeenstemming met de toename in het aantal festivals en bezoeken is de geschatte totale bruto recette van de festivals in 2013 maar liefst met 12,1% toegenomen ten opzichte van 2012. In 2012 bedroeg de totale geschatte opbrengst nog €148,2 miljoen, in 2013 was dit €166,2 miljoen.
Festival Monitor
De Festival Monitor 2014 (hardcopy) is een uitgebreide analyse van de ontwikkelingen op de festivalmarkt. Het 120 pagina’s tellende, fraai uitgevoerde rapport toont bovendien de ranglijsten en profielen van de top 25 gratis toegankelijke en de top 25 entreeheffende festivals. Bekijk hier de factsheet en de ranglijsten van de grootste festivals van Nederland.
De Monitor geeft inzicht in aantallen festivals en bezoeken. Er wordt gekeken naar kalenderspreiding en geografische verdeling en opbrengst uit kaartverkoop. Er is uitgebreid aandacht voor financiële ondersteuning van overheden en sponsoring.
Online
De Festival Monitor Online van Respons geeft via een online tool inzicht in ruim 800 kunst- en cultuurfestivals in Nederland: het bevat actuele gegevens van alle festivals in Nederland vanaf ca. 3.000 bezoeken. Het systeem biedt historische gegevens en informatie over 5 jaargangen.
Bestellen
De Festival Monitor 2014 is vanaf heden te bestellen à €295 (excl. 6% BTW en verzendkosten).