MICE+Trends+%282%2F2%29%3A+Reisorganisaties+zien+toegevoegde+waarde+WKR
Nieuws

MICE Trends (2/2): Reisorganisaties zien toegevoegde waarde WKR

EVENEMENTENBUREAU INCENTIVES REISORGANISATIES - Mede door de reisbureauregeling, de WKR, veiligheidssituaties rondom terreurdreiging en de invloed van technologie is er heel wat gaande in de markt van incentives en reisorganisaties. Na de trends en ontwikkelingen te hebben besproken, kijken we nu naar de gevolgen van de reisbureauregeling en de invoer van de werkkostenregeling.


Willemijn Zandbergen van Unravel Incentives & Events
'Wij zien wel degelijk de invloed van deze regelingen terug in onze reizen en aanvragen. Maar niet alleen maar negatief. De reisbureauregeling heeft natuurlijk vooral invloed op het uiteindelijk te besteden budget. Zonde, maar goed, zo is het nu eenmaal. De werkkostenregeling is langzaamaan al redelijk bekend en ingeburgerd bij onze opdrachtgevers, ook zij hebben ondertussen vaak kennis in huis en hebben de aanvraag daar op aangepast. We kunnen ze goed adviseren over de mogelijkheden en uitdagingen binnen de WKR. In de basis is het natuurlijk een flinke strop voor de branche maar het geeft ook stof tot nadenken over de inrichting van je reizen / events. Focus op de content, het doel van de reis en je doelgroep. Een verschuiving van ‘fun’ naar ‘inhoud’. Wat mij betreft een verrijking voor de opdrachtgevers en een zogenoemde ‘frisse wind’ voor de branche. Weer even goed bedenken hoe jij als bureau een toegevoegde waarde kunt leveren aan je klant. Ik denk dat wanneer je dit goed voor elkaar hebt, je prima met de WKR kunt werken'

Helene Visser van Toerisme België voor Wallonië & Brussel
'De werkkostenregeling is met name van invloed op teambuilding. Er wordt goed naar gekeken dat de teambuilding een leerzaam karakter heeft en dat de bijeenkomst bruikbaar is voor het dagelijkse werk.'

Lisette van Dolderen van Switzerland Convention & Incentive Bureau
'Zwitserland ligt buiten de EU en daarom is de reisbureauregeling niet van toepassing. Wij houden ons dus niet bezig met de werkkostenregeling. Switzerland Convention & Incentive Bureau adviseert en informeert voornamelijk naar de mogelijkheden op MICE gebied. Zie ook onze whitepaper met 8 praktische tips voor een succesvol evenement in het buitenland.'

Ferry Dierckxsens van Trackimpressions (Automotive incentives)
'De reisbureauregeling zou bij ons van toepassing zijn indien wij een complete pakketreis zouden aanbieden wat zelden het geval is. In een voorkomend geval kiezen wij er voor om het per reis administratief te verwerken. Maar zoals gezegd komt dit zelden voor.'

'De WKR wordt door onze opdrachtgevers in het geheel niet bekeken, het zijn geen bedrijfsuitjes in die zin, en de betalingen gaan vaak via privé constructies, mede gelet op het type deelnemer en zijn of haar gasten. Wij hebben er eigenlijk geen "last" van in die zin. De whitepaper over de WKR is bij ons aanwezig en op verzoek van de klant sturen wij die ook graag toe.'

Sigrid Scheffer & Kisa van den Berg, Managing Partners TravelMarketing
‘TravelMarketing biedt de oplossing voor de reisbureau regeling: de eindklant kan namelijk direct afrekenen met onze DMC’s en de reisorganisator ontvangt separaat de vooraf afgesproken commissie. De totaalprijs voor de opdrachtgever valt hierdoor veel gunstiger uit.’

Jelle van Keulen van Floor Travels
'Er ligt bij events meer focus op de Waarom-vraag. Dit geldt natuurlijk voor de deelnemer (waarom zou ik gaan?), maar vooral voor de organisator, “What is in it for me?”. Wat levert het ons op? Met het oog ROI. En dat is een goede vraag die direct van invloed is op de werkkostenregeling. Daar merkt iedereen wat van. Maar gebruik je het in ook in je voordeel? Dat is aan jou. Het voordeel is dat veel bedrijven al een beetje gewend zijn aan de regeling en hebben uitgezocht of ondervonden wat wel en niet kan binnen deze regeling. Eigenlijk blijkt dat binnen deze regeling er nog best veel kansen zijn om je incentive programma zo in te richten dat je geen ‘last’ hebt van deze regeling. De regeling dwingt eigenlijk tot nadenken over je programma, wat inhoudelijk gezien juist hartstikke leuk is en nieuwe oplossingen genereert. Floor Travels zoekt deze dialoog graag op met haar opdrachtgevers om hen verder te helpen.'

'Door met elkaar in gesprek te gaan, als partner met je opdrachtgever, en samen na te denken, met accountants en fiscus, merken wij als Floor Travels dat we onze opdrachtgevers juist meer toegevoegde waarde kunnen bieden.'

'Gevolgen van de reisbureauregeling merken we bij Floor Travels eigenlijk niet. Budgetten moeten toch steeds opnieuw vastgesteld worden. Maatwerk vraagt in regel om een hogere investering, maar levert ook meer op dan een generiek programma. Wanneer je helder uitlegt aan je opdrachtgevers wat er is veranderd, dan worden er eigenlijk geen vragen meer gesteld. Hier moeten we het nu mee doen.'

>> Bekijk ook: MICE Trends (1/2): Budgetten incentives stijgen, nieuwe bestemmingen in trek

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.