MICE+Trends+%281%2F2%29%3A+Budgetten+incentives+stijgen%2C+nieuwe+bestemmingen+in+trek
Nieuws

MICE Trends (1/2): Budgetten incentives stijgen, nieuwe bestemmingen in trek

EVENEMENTENBUREAU INCENTIVES REISORGANISATIES - Mede door de reisbureauregeling, de WKR, veiligheidssituaties rondom terreurdreiging en de invloed van technologie is er heel wat gaande in de markt van incentives en reisorganisaties. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de markt? En is er een veranderende vraag vanuit de opdrachtgever? Zes MICE-experts geven antwoord.


Willemijn Zandbergen van Unravel Incentives & Events
‘Bij Unravel | Incentives and Events zien vooral een verandering in het type aanvraag van de opdrachtgevers die naar mijn mening samenhangt met de regels rondom de WKR. Maar ook in bestemmingen zien we een verschuiving. De ‘evergreens’ blijven het natuurlijk goed doen, maar hier merk je toch dat het druk is op die bestemmingen en het lastiger wordt om kleine extra’s te regelen. Opdrachtgevers staan gelukkig steeds meer open voor nieuwe bestemmingen en vinden het leuk naar een plek te gaan die ze nog niet kennen. Overigens speelt ook veiligheid een grote rol bij de bestemmingskeuze. Qua programma inhoud ligt de focus op de content van een reis. Om deze content zo relevant en lokaal mogelijk te maken, maken we regelmatig gebruik van local influencers bij het samenstellen van een programma.’

Jelle van Keulen van Floor Travels
‘We merken bij Floor Travels dat de aanvragen toenemen, er iets meer rek is in de budgetten en dat er vraag is naar communicatie rondom de incentives. Er vindt weer verschuiving plaats. De partijen die afgelopen jaren hun incentive bleven inzetten, vragen nu om uitbreiding/vernieuwing. De bedrijven die even pas op de plaats maakten, keren nu terug en de partijen die normaal een jaarlijks feest of weekendje weg in eigen land organiseerden, willen de buitenlandmogelijkheden (opnieuw) verkennen.’

Nicoline van der Werf en Helene Visser van Toerisme België voor Wallonië & Brussel
Vergaderen in het groen en teambuilding op een steenworp afstand van Nederland blijven de troeven van Wallonië en de Ardennen. Een inspirerend gebied voor innovatieve ideeën. De investeringen, ook in congresinfrastructuur, werpen hun vruchten af. Echt buitenland maar slechts 2 uur rijden vanaf Utrecht. Het zuiden van België wordt gewaardeerd als een gevarieerde regio voor de MICE-markt. Veel natuur, cultureel en historisch erfgoed en goed bereikbare grote steden. “Art de vivre” bindt alles samen. Het zakentoerisme komt bij ons voor presentaties in statige kastelen, teambuilding in de pure natuur, bijzondere congres venues, green meetings in hotels. En alles wordt compleet met de Bourgondische Belgische gastvrijheid.’

Ferry Dierckxsens van Trackimpressions
‘Wij werken in een exclusieve niche-market die zich niet zoveel van trends aantrekt. De doelgroep heeft een groot budget te besteden voor een selecte groep ( 20 of minder deelnemers) aan een automotive incentive op hoog niveau. Wij zien wel wat meer belangstelling voor besloten events op circuits als Spa-Francorchamps of op de race resorts zoals Bilsterberg Duitsland of Ascari in Spanje. De potentiele opdrachtgever weet meestal wel wat hij/zij wil met de relaties en dat is verwennerij met auto's en de mix van goede gastronomie en overnachtingen met een hoog service niveau.’

Lisette van Dolderen van Switzerland Convention & Incentive Bureau
‘Een aantal jaren geleden waren incentive reizen de hoofdreden om naar Zwitserland te gaan. Nu gaat het merendeel voor meetings, further education en conferences. Meetings en futher education gaat meestal gepaard met een vleugje 'fun' (incentive activiteit).’

Sigrid Scheffer & Kisa van den Berg, Managing Partners TravelMarketing
‘De groei in de MICE markt zet zich ook dit jaar onverdroten voort. Maar de aard van de reisbeleving verandert wel structureel. Opdrachtgevers zijn op zoek naar nieuwe belevingen. Zo zitten bestemmingen als Montenegro en Dubrovnik behoorlijk in de lift: het accommoderen van grote groepen gecombineerd met “corporate branding” aspecten en educatieve programma elementen is van groot belang. Dat geldt ook voor landen zoals Japan, Zuid-Korea en Brazilië. Uiteraard zien wij de trend dat bepaalde delen van de wereld niet of nauwelijks meer bezocht worden. Veiligheid en duurzaamheid spelen dit jaar een steeds grotere rol. Technologie heeft de event branche ook aardig op zijn kop gezet. Dit jaar zien wij bijvoorbeeld de doorbraak van Virtual Reality. Onze lokale partners (DMC’s) ontwikkelen initiatieven op deze terreinen.'

'DMC’s hebben tegenwoordig een aardige uitdaging. Van oorsprong zijn zij sterk in logistiek, maar nu ontstaat een vraag naar innovatieve concepten. De DMC wordt een lokaal evenementenbureau, zo lijkt het. Al met al wordt het creatieve en educatieve deel van de reis dus steeds belangrijker. Daar ligt ook de omgangsvorm met de WKR in verborgen.'

>> Bekijk ook: MICE Trends (2/2): Reisorganisaties zien toegevoegde waarde WKR

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.