Kijk mee achter de schermen bij de Making Off de filmische commercial van McDonalds

01-08-2018 - United en Wefilm geven nietsvermoedende bezoekers van de McDonalds een onvergetelijke beleving. Dit alles ter promotie van de 'Maestro-burger'. Het verrassen van deze bezoekers doe je niet zo maar. Kijk mee naar deze complexe productie, waar maar liefst 150 (!) mensen aan meewerkten.

Hoe werd deze commercial in elkaar gezet? United, fullservice-organisatie op het gebied van broadcastfaciliteiten, maakte deze McDonald’s commercial in opdracht van Wefilm. Voor dit complexe project werd vijftien man op pad gestuurd met een goed geoutilleerde regiewagen en acht van speciale lenzen voorziene Sony F55-camera’s. Frank Houtenbos was als technisch leider bij United verantwoordelijk voor de “ingewikkelde maar te gekke productie”. Er kwam veel bij kijken – er stonden liefst 150 namen op de callsheet. Een uitgebreid intercomsysteem stroomlijnde de communicatie. Gelukkig kon iedereen na een dag bouwen en een dag draaien opgelucht ademhalen: het project was geslaagd!

 

Ingenieuze constructies
“In de McDonald’s-vestiging moesten vijf verborgen camera’s worden geplaatst”, vertelt Frank. “Om de metershoge stellages en de cameramensen aan het oog te onttrekken, hebben we samen met het art department van Wefilm een aantal ingenieuze constructies gebouwd.“ Zowel de verborgen camera’s in het restaurant als dedrie camera’s bij het orkest werden rechtstreeks gecontroleerd vanuit de regiewagen. Alle verbindingen voor video, audio en intercom waren via één glaskabel over een afstand van 150 meter met de regiewagen verbonden. “Het vergt nogal wat om een technisch zo veeleisend project te laten slagen”, stelt Frank. “Omdat je nu over twee aparte locaties beschikt waar de betrokkenen elkaar goed moeten kunnen zien, ben je eigenlijk twee programma’s tegelijk aan het schakelen.”

 

Speelfilmkwaliteit
Voor deze commercial haalde United alles uit de kast. Frank: “Voor een filmische en speelse look pasten we in overleg met Wefilms Director Of Photography (DOP) Daan Nieuwenhuijs aparte kaders toe en schoten we in 4K25P-formaat met een 2:35:1 cinemascope beeldverhouding. In een rolcontainer vol schoonmaakartikelen hing een gestabiliseerde camera. Hiermee konden we zó dicht op de huid filmen, dat kijkers het idee krijgen naar bioscoopbeelden te kijken.” Dat was precies wat de klant voor ogen had. Roel Welling, director van Wefilm, vindt het prettig samenwerken met United: “Op basis van onze wensen leveren zij een compleet passende technische configuratie op zodat wij ons vooral kunnen focussen op het creatieve gedeelte van de productie.”

 

Geen tijd om te kijken? Dit is wat er gebeurt in de commercial: 
In de concertzaal ziet de dirigent op een scherm wat in het restaurant gebeurt. Dat schermen in de McDonald’s het orkest live tonen, ontdekt de klant pas als hij een ‘Maestro-burger’ bestelt. Op dit teken trekken de musici alle registers open. Een brede glimlach verschijnt op het gezicht van de man als hij beseft dat de muziek zijn handelingen volgt. Die burger is echt te gek! Het is bekend dat United bedreven is in het verborgen camerawerk dat zo’n productie vereist. Deze scène moest met meerdere camera’s tegelijk vanuit verschillende standpunten, in één keer worden opgenomen. Het ging om de authentieke reactie van de man en dat kan niet opnieuw; dat moet in één keer goed gaan. Bovendien vond dit plaats op twee aparte locaties en met behulp van een regiewagen. Accountmanager Merijn Visser “Juist voor een dergelijke complexe situatie biedt United een werkbare technische oplossing.” En dat United daarbij op artistiek gebied het professionele
filmniveau evenaart, illustreert deze commercial van topklasse.

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners