Is Beacon technologie het missende puzzelstukje op events?

20-04-2018 - Vandaag de dag is het niet meer voldoende om alleen goede content te maken en je event te vullen met leveranciers op een dure eventlocatie. Bezoekers verwachten meer. Je event moet speciaal zijn, een buzz genereren op sociale media en bezoekers, sponsoren en leveranciers moeten er niet over uitgepraat raken. Maar hoe doe je dat? IBeacon Technologie lijkt de ideale oplossing.

Dit is een gesponsorde post geschreven door Lori Esposito, Chief Marketing Officer bij Meetingplay. Meer informatie over gesponsorde berichten van Event Manager Blog vind je hier.

Het integreren van innovatieve technologieën is de beste manier om je evenement naar een hoger niveau te tillen. Als toevoeging op bijvoorbeeld mobiele eventapps, zijn IBeacons in korte tijd uitgegroeid tot een effectieve manier om waarde toe te voegen. Wanneer je begrijpt hoe IBeacon technologie werkt, en hoe je dit kan inzetten op je evenement, kun je je onderscheiden van andere eventplanners en je evenement écht verbeteren.

Wat is IBeacon technologie?
Bij IBeacon technologie communiceren apparaten door middel van een Bluetooth low energy signaal. Wanneer de technologie in de buurt komt van een smartphone wordt een signaal uitgezonden. Dit is alleen mogelijk wanneer de gebruiker een specifieke applicatie heeft geïnstalleerd. De reikwijdte van een beacon kan oplopen tot wel 50 meter. Daarnaast maakt de technologie twee richting communicatie mogelijk tussen iBeacon en smartphones en kan een bezoeker ook communiceren via de gadget. Het systeem wordt ondersteund door Apple, Samsung, HTC en Nokia.

Twee vormen: geïnstalleerde en draagbare IBeacon technologie
Er zijn twee vormen van IBeacon technologie; geïnstalleerd en draagbaar. Geïnstalleerde IBeacons zijn apparaatjes, ter grootte van een computermuis, die verdeeld over een eventlocatie geplaatst kunnen worden. Deze beacons verzenden beveiligde ID’s die worden gebruikt om notificaties, updates en acties te verzenden naar de mobiele event app van de gebruiker. Enige nadeel: ben je buiten bereik van de beacon dan is er geen communicatie mogelijk.

Draagbare beacons daarentegen zijn kleine apparaatjes die aan een badge of keycord van een bezoeker kunnen worden bevestigd. Het verschil met de geïnstalleerde beacon technologie is dat deze mobiel is én gekoppeld aan één persoon. Hiermee kun je een gepersonaliseerde beleving mogelijk maken.

Ergens een iBeacon plaatsen kan voorbijgangers heel gericht verrassen.

Waarom Ibeacons inzetten op je evenement?
Door de inzet van nieuwe technologieën op evenementen kun je als organisator klantbeleving creëren en vergroten. Ergens een iBeacon plaatsen kan voorbijgangers heel gericht verrassen door pushberichten, beursacties, lichten die spontaan aangaan of video’s die geprojecteerd worden. Daarnaast is het voor de klant ook mogelijk om te communiceren via deze gadget. Mede door het tweerichtingsverkeer die een iBeacon biedt, kunnen organisatoren dus individuele interactieve klantbeleving bieden. Dit kan interessante ‘client intelligence’ opleveren. Zo kan het winkelgedrag van bezoekers gemeten en geanalyseerd worden zoals het aantal bezoeken, routing en het aantal bekeken producten.

Ibeacons om netwerken te stimuleren
Netwerken is één van de belangrijkste speerpunten bij een bezoek aan een evenement. Maar veel mensen vinden het lastig om de juiste interessante connecties te vinden. De draagbare ibeacon technologie biedt hier een uitkomst. Zorg er hierbij voor dat bezoekers al bepaalde informatie delen tijdens het registratieproces. Denk bijvoorbeeld aan: functie, branche, opleiding, werkervaring, geografische locatie, hobby’s en interesses. Er vanuit gaande dat je de juiste app provider gebruikt kan deze d.m.v. een algoritme de juiste matches maken.

Bij aankomst ontvangen bezoekers vervolgens een keycord met een draagbare ibeacon. Deze beacon bevat alle opgegeven informatie van de desbetreffende persoon en geeft via de desbetreffende mobiele app de volgende gegevens aan:

  1. 1. Alle matches in de buurt
  2. 2. Alle opgegeven informatie en profielfoto’s van jouw persoonlijke matches
  3. 3. Gespreksonderwerpen op basis van de overeenkomende interesses
  4. 4. Overzicht van ingeplande afspraken
  5. 5. Lijst van trending topics en groepsdiscussies


Naast bovenstaande is het ook mogelijk om deze ibeacon technologie te combineren met een spelelement door bijvoorbeeld punten te geven voor het aantal connecties die bezoekers maken.

Door het tweerichtingsverkeer die een iBeacon biedt, kunnen organisatoren individuele interactieve klantbeleving bieden. Dit kan interessante informatie opleveren.

Verbeter je event door beacon analyses
Wat als je een compleet totaaloverzicht zou hebben van je evenement, waarbij je precies kan zien wat wel of juist niet werkt. Analyses, meldingen en statistische cijfers zijn hierbij heel waardevol voor. Dit kan ervoor zorgen dat je trends en ontwikkelingen op je evenement gemakkelijk kunt signaleren en vroegtijdig kan inspelen op onvoorziene situaties.

1. Creëer een plattegrond op basis van infrarood. Deze laten je precies zien waar bezoekers zich bevinden en welke plekken populair zijn.
2. Verkrijg real-time data. Met deze informatie kun je bepaalde onderdelen op je evenement direct beïnvloeden. Is het te druk bij de bar? Dan kun je direct zorgen voor extra mensen op dat punt. Zijn er minder bezoekers tijdens de lunch dan verwacht? Dan kan de catering hierop inspelen.
3. ‘Session tracking’: de draagbare ibeacons kunnen je precies laten zien hoe lang een bezoeker aanwezig is bij een kennissessie. Daarnaast zie je ook wanneer een grote groep mensen een bepaalde area verlaat of bezoekt.

Door beacon analyses kun je trends en ontwikkelingen gemakkelijk signaleren en vroegtijdig inspelen op onvoorziene situaties.

De voordelen van ibeacons voor je leveranciers en sponsoren:
Leveranciers en sponsoren zijn essentieel voor je evenement. Het is dan ook belangrijk om deze groep tevreden te houden en hen te helpen om zoveel mogelijk uit je evenement te halen. Ook hierbij is ibeacon technologie weer een goede oplossing. Hieronder vind je drie redenen:

1. Het zorgt voor een traffic boost. Sponsoren en leveranciers willen exposure en zoveel mogelijk interactie met bezoekers om hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Met ibeacons hebben ze de mogelijkheid om zelf berichten, acties en notificaties te versturen.
2. Het geeft inzicht in hoe lang een bezoeker bij een product of beursstand staat.
3. Het kan je verdienmodel optimaliseren. Zoals eerder besproken is het mogelijk om met ibeacon technologie precies te zien op welke punten het druk is of juist niet. Met deze informatie kun je bijvoorbeeld de prijs van een beursstand bepalen en je standhouders daarmee verzekeren van een bepaalde ROI.

Voor leveranciers en sponsoren leveren ibeacons meer traffic op. Het geeft tevens inzicht in hoe lang een bezoeker bij een product of beursstand staat en kan daarnaast het verdienmodel van je event optimaliseren.

Beacon technologie en bewegwijzering op locatie
Als je werkt voor, of samen met, een locatie dan is het natuurlijk interessant om de mogelijkheden en faciliteiten hiervan te laten zien aan bezoekers. De uitgebreide netwerkfaciliteiten door de draagbare beacons in combinatie met mobiele eventapps, geven je de mogelijkheid om notificaties naar bezoekers te ‘pushen’. Deze pushberichten kunnen o.a. worden ingericht om bezoekers op de hoogte te stellen van bepaalde services en mogelijkheden van de locatie. Stel je evenement vindt plaats in een hotel, dan kan de ibeacon een aanbieding pushen voor het restaurant of de openingstijden van de spa.

In tegenstelling tot de draagbare ibeacons zijn in dit geval de geïnstalleerde beacons de beste uitkomst. Op een beurs of een groot evenement kunnen deze ibeacons bijvoorbeeld ook je exacte locatie weergeven op een interactieve plattegrond. Kortom, met beacons help je bezoekers om het beste uit hun eventbezoek te halen.

Met ibeacons is het mogelijk om bezoekers op de hoogte te stellen van bepaalde acties of services. Daarnaast kan het device ook je exacte locatie weergeven op een interactieve plattegrond.

Conclusie
Hoewel er een grote diversiteit aan tools zijn om een effectief evenement neer te zetten, zijn iBeacons wel het meest waardevolle hulpmiddel. Hierbij een overzicht van de belangrijkste voordelen:

1. Het verhoogt de betrokkenheid van bezoekers
2. Het verbetert je evenement door real-time data
3. Ibeacons zorgen voor een hogere ROI voor leveranciers en sponsoren
4. Het kan negatieve reviews onderscheppen

Hoewel iBeacons veel voordelen heeft voor bezoekers is het voor eventorganisatoren misschien wel belangrijker dat je met deze technologie vooral veel meerwaarde biedt voor sponsoren. Kortom, implementeer nieuwe technologieen op je evenement en laat het voor je werken!


 

Is Proximity Beacon Technology the Missing Piece to Your Event? first appeared on EventMB


 

 

EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners