In 8 weken genoeg verdienen voor 1 jaar: de wijze lessen van Keukenhof

23-03-2018 - EVENEMENTENLOCATIE ATTRACTIE - De Keukenhof is weer geopend. 1,4 miljoen bezoekers reisden vorig jaar af naar Lisse, een recordaantal. Wat kun je hier als eventprofessional van leren?

Foto: VisitKeukenhof 

Keukenhof is misschien nog wel Hollandser dan het Hollandse landschap zelf. De attractie opent 8 weken per jaar en haalt in die periode voldoende omzet binnen om ook het jaar erop weer de deuren te openen. Dat is bijzonder, heel bijzonder zelfs, dus wat leren wij eventprofessionals en eventmanagers van de Keukenhof.
 

Weersafhankelijk
In een interview met het Algemeen Dagblad zegt directeur Bart Siemerink hierover: "Je zal maar een bedrijf hebben dat afhankelijk is van het weer? Ja, ik benijd mezelf af en toe ook niet. We hebben geen kas, geen verwarming, dus de opening is altijd een spannende tijd. Na 69 jaar hebben we natuurlijk veel ervaring, maar de eerste en laatste week blijven moeilijk te voorspellen. In mijn eerste jaar, in 2013, was het 4 graden onder nul. We gingen open zonder gras en zonder bloemen. Tja, de natuur laat zich niet dwingen."


 

Wijze les:  Vaste datum 
Het hele land weet wanneer je de kleurenpracht kan bewonderen. Ook weet men dat je binnen die 8 weken een bezoek moet brengen. Het weer speelt natuurlijk een belangrijke rol in Nederland. Maar the fear of missing out speelt in dit soort gevallen toch op waardoor bezoekers toch gewapend met paraplu en poncho naar het park komen. De lente begint als de Keukenhof opengaat.



1,4 miljoen bezoekers
Van al deze bezoekers is 75% van buitenlandse kom af. De Keukenhof is een interessant b
edrijfseconomisch model. Wanneer er meer dan 800.000 bezoekers een ticket hebben gekocht, dan is het haalbaar laat Siemerink aan het AD weten. 'We zijn een stichting, dus we zitten gelukkig niet met aandeelhouders waarvoor we een enorme winst moeten draaien' aldus de directeur.

 

Wijze les: Vaste locatie
De ticketbureaus van hoofstsad Amsterdam hebben Keukenhof standaard op de lijst. Vele toeristen combineren hun bezoek aan de hoofdstad met een bezoek. De vele busmaatschappijen rijden al jaren af en aan van de grote steden naar Lisse. Doordat ze op een vaste locatie zitten loopt dit inmiddels als een geoliede machine. En het is allemaal oh zo herkenbaar: het voordeel van een vaste locatie.

Wijze les: Investeren
Wanneer ze wel winst maken dan steken zij dit in het park. Dit jaar hebben zij daarvoor een nieuw entreegebouw en een kantoor gebouwd. Daarnaast hebben ze het ontwerp van de tuinen aangepast zodat de bezoekers ­tússen de tulpen een selfie kunnen maken. Leer van de Keukenhof door te investeren in je attractie zodra het kan. 

Wijze les: maak het toegankelijk voor alle leeftijden
De leeftijd van bezoekers loopt erg uiteen. Zo hebben zij speciale arrangementen voor kinderen. Ze laten de jonge bezoekers, afhankelijk van de leeftijd, kennis maken met het groeiproces van bloembollen. Maar ook rondleidingen, speurtochten, een speeltuin, een kinderboerderij en een doolhof bieden uren aan plezier in Lisse.  De selfie-generatie bestaat uit een oudere doelgroep, de Keukenhof is uitgeroepen tot de selfie-hotspot van Nederland. Het aantal vermeldingen op Instagram met #keukenhof staat bijvoorbeeld op 269.363. Dat is een groot aantal vermeldingen op dit sociale media platform. Een andere doelgroep waar de Keukenhof arrangementen voor aanbiedt is de Zonnebloem. Een wandeling door de bloemenpracht is het ideale uitje voor deze doelgroep.


Wijze les: wees stream- en selfie-bestendig
De wifi liep een aantal jaar geleden vast door de grote hoeveelheden publiek die van het internet gebruik maakten door te livestreamen bijvoorbeeld. Ze hebben een glasvezelnetwerk aangelegd om aan de wensen van de bezoekers te kunnen voldoen. Volgens directeur Siemerink kan Schiphol op het netwerk draaien.

Wijze les: goede en op te schalen evenementenpersoneel
Toeleveranciers en hun personeel zijn van levensbelang voor het slagen van een evenement, die les kunt u ook leren bij De Keukenhof waar in het seizoen tot enorme aantallen wordt opgeschaald: alleen al 400 in de catering en 100 voor het parkeerterrein.

 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Efteling Meetings & Events

    De Efteling biedt voor elk zakelijk gezelschap een unieke beleving in een inspirerende omgeving.
  2. Dolfinarium

    Jouw evenement in het Dolfinarium
  3. Beekse Bergen

    Beekse Bergen Events
  4. Luchtvaart-Themapark Aviodrome

    Aviodrome is typisch zo’n locatie waar iedere gast vol verwachting naartoe gaat en boordevol inspiratie weer vandaan...
  5. KAMERYCK

    Deze bijzondere locatie ligt prachtig tussen de weilanden en heeft een mooi...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners