%27Hostess+kan+taken+eventmanager+prima+aanvullen%27
Nieuws

'Hostess kan taken eventmanager prima aanvullen'

EVENEMENTEN HOSTESS SERVICE EN PROMOTIE - De evenementenhostess heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van ‘deur open houder en jassenophanger’ tot een volwaardige hospitality medewerker op een evenement. Wij vragen ons af: wat is de huidige vraag in de markt (wat wordt er verwacht van een hostess) en hoe denken hostessbureaus dat die vraag zich gaat ontwikkelen?


Rutger van den Brink van The Hospitalitist:
'De vraag die we ons moeten stellen is: blijven we medewerkers in hokjes stoppen door middel van titels als Hostess, Hospitality medewerkers en portier? of gaan we onze medewerkers bekijken vanuit een benadering van de persoonlijke gastvrijheid. En als we dat doen laten we dan vooral kijken vanuit het oogpunt van de gast. Het “hoe” en “wat”  van de taken gaat er steeds minder toe doen. Het “waarom”  van dingen des te meer. Waarom sta ik hier? En hoe kan ik met mijn persoonlijke gastvrijheid de verwachtingen van de gast overtreffen. De gast komt immers maar één keer voor de eerste keer binnen, hoe kan ik op dat moment zo’n indruk achterlaten dat de gast stijl achterover slaat. Vroeger moest een hostess vooral lief glimlachen en mooi zijn. Nu ligt de verwachting veel hoger, een “hostess” moet proactief en verzorgend zijn, meedenken, inspelen op de verschillende ‘needs en wants’ van gasten, overzicht hebben en bovenal herkennen wat er nodig is. In plaats van een titel “hostess” zou het dus een persoonlijk gastvrijheidsdier moeten zijn met voelsprieten van 10 meter, een super mooie lach is dan alleen maar een extra bonus.

Buck Models:
‘Van de huidige hostess wordt allereerst een hoge mate van zelfstandigheid verwacht. Een uitstekende hostess werkt niet meer alleen uitvoerend. Organisatorische vaardigheden en daarmee haar ervaring spelen een grote rol. Eigenlijk wordt er verwacht dat ze kleine evenementen kunnen leiden op het gebied van hospitality. Kortom: een hostess vervult tegenwoordig een veel grotere rol dan slechts die van extra personeel, namelijk die van een echte professional in haar vakgebied.’

Tanja Schroeder van Eventief:
We zien inderdaad een verschuiving. Er wordt meer verwacht van een hostess. En dat is terecht, want daar was nog veel te halen en personeel is een grote kostenpost. Daarbij zijn de hospitality medewerkers het meest in contact met de gast en bezoekers tijdens elk evenement. Daar moet je slim gebruik van maken.

Opdrachtgevers verwachten dat onze medewerkers een verlengstuk zijn van hun organisatie. Een mooie snoet en een perfect verzorgd uiterlijk met kleding die past bij corporate identity van de klant is vanzelfsprekend. En er wordt  meer verwacht. Er wordt verwacht dat onze medewerkers inhoudelijk op de hoogte zijn (zowel van de core business van opdrachtgever, zijn/haar producten alsook van de live communicatie). Er wordt ook verwacht dat zij actief meedenken vooraf en tijdens hun inzet en dat ze acteren in de lijn van de verwachtingen en liefst die verwachtingen overtreffen. We bereiken dit met een goede briefing.

We zien op dit moment ook een toename van de vraag naar rapportage na afloop van de live communicatie. Hoeveel bezoekers waren er? Wat waren vragen en reacties van bezoekers? Hoe werd gereageerd op producten?  Onze opdrachtgevers vragen dus om  terugkoppeling. Dit levert voor hun belangrijke input op voor de toekomst. We verwachten dat dit nog zal toenemen.
 


'In plaats van de titel “hostess” zou het een persoonlijk gastvrijheidsdier moeten zijn met voelsprieten van 10 meter, een super mooie lach is dan alleen maar een extra bonus'
- Rutger van den Brink van In Service



Anouk Hoogstraten van Best Hostess:
Een klant heeft verschillende wensen en eisen voor haar/zijn event en het is erg belangrijk om dit zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen. Vanuit deze input geven wij onze hosts/hostessen een duidelijke briefing (met een vleugje marketing en representatietechnieken) voordat zij naar een opdracht toe gaan. Uiteraard hebben we ondertussen een mooie database opgebouwd met professionals waarbij wij binnen 24 uur(!) kunnen schakelen om de juiste persoon bij een aanvraag te kunnen plaatsen. Onze opdrachten zijn erg divers, openingen met koning Willem Alexander, hostessen voor privé-jets, beurzen in binnen en buitenland, het begeleiden van seminars/congressen of kleine/grote bedrijfsfeesten. Ons enthousiasme en toewijding blijkt onderscheidend gebleken en zijn daarom gevraagd om hospitality trainingen gaan geven op scholen.

Best Hostess is van mening dat hospitality in een brede vorm kan/moet worden ingezet bij scholen maar ook zeker in het bedrijfsleven. Want gastvrij denken en handelen zullen organisaties economisch en sociaal-maatschappelijk beter laat renderen.

Micki Bosma van Promotion Partners:
Een hostess is de directe schakel tussen de bezoeker en organisatie en zorgt voor optimale gastvrijheid. Zij is professioneel, vriendelijk, beschaafd en proactief. Zij anticipeert, neemt verantwoordelijkheid, toont oprechte interesse én weet waar zij het over heeft. Zij voert haar werkzaamheden uit op een hoog service niveau. In de beleving van een event is de rol van een hostess veel belangrijker geworden. Tevredenheid is niet langer de norm, het gaat echt om dat stapje extra. De eisen van een klant worden specifieker en de verwachtingen liggen hoger. Een hostess zal daarom steeds meer ‘beyond expectation’ moeten presteren. Zij kan de taken van een event manager en/of operations manager goed aanvullen en indien nodig zelfs waarnemen. De hostess wordt echt onderdeel van de totaalbeleving van het event.

Ingrid Vermeeren van Kronenburg Promotie & Begeleiding:
Het hangt er helemaal van af welk profiel er gevraagd wordt en dat verschilt per event. In de 25 jaar dat Kronenburg actief is in de branche is de vraag altijd breed geweest. Die vraag varieert van een garderobe medewerker tot een zeer ervaren VIP host voor de placering en begeleiding van de gasten tot Delegation Liaison Officer. Een gedifferentieerd aanbod en tailormade oplossing zijn ons inziens daarom altijd van belang. We merken natuurlijk wel dat een opdrachtgever die vaker projecten met ons gedaan heeft, een ervaring rijker is en weet dat je onze veelal hoog opgeleide medewerkers meer kunt vragen dan alleen jassen ophangen en deuren openen. Dan wordt het takenpakket uitgebreid en komen er verantwoordelijkheden bij die het Hospitality vak interessanter maken. Het EU voorzitterschap is een goed voorbeeld om aan te halen in deze. Al in de 1ste maand werd ons takenpakket uitgebreid van deuren openhouden en het verwijzen van delegaties naar ook 1 op 1 VIP begeleiding en werden onze hosts en hostesses ingezet als Delegation Liaison Officers, een taak die in de basis was voorbehouden aan eigen ervaren medewerkers. Men had de kwaliteiten van onze medewerkers gezien en dan zie je dat het takenpakket al snel wordt uitgebreid maar uiteraard blijft ook de oorspronkelijke vraag, de hostess bij de garderobe, bestaan. Veelal het eerste contact met de gasten en daarom zeker niet minder van belang!
 


'Een hostess zal steeds meer ‘beyond expectation’ moeten presteren. Zij kan de taken van een event manager en/of operations manager goed aanvullen en indien nodig zelfs waarnemen' - Micki Bosma van Promotion Partners



Tamara Tijdink van Peper Goud:
'De professionele allround hostess wordt steeds belangrijker op events. Het belang van de juiste persoon op deze plek is enorm. De eerste indruk, het gevoel van de gast en het totaalplaatje qua uitstraling van een bedrijf; al deze zaken kunnen worden versterkt door een goede host(ess). Is er geen hostess of staat er iemand die haar vak niet verstaat, dan kan dat afbreuk doen aan bovengenoemde zaken en zelfs negatief uitpakken voor een event of bedrijf.

Wij merkten vorig jaar al dat de vraag naar allround dames en heren enorm groeit. Daarom werken wij uitsluitend met hosts en hostesses die hoogopgeleid zijn, snappen wat hun toegevoegde waarde moet zijn en hun werk doen vanuit een natuurlijke professionaliteit. Daarnaast zijn het ook nog eens plaatjes om te zien ;)

Die vraag zal groeien en waarschijnlijk zelfs nog omvangrijker worden. Een volwaarde host(ess) zal in de toekomst nog meer breed ingezet worden en schakelen tussen hospitality, marketing, sales en modellenwerk. Dat is nu al het geval, maar het geheel zal naar een hoger niveau moeten om voorop te blijven lopen op branchegenoten. Zowel voor ons als bureaus als voor de opdrachtgevers.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.