Het geheim van goede eventmarketing: de 5 W's. Deel I: Waarom?

25-06-2018 - EVENTMARKETING - EventMB.com, partner van EventBranche.nl, deelt kennis, tips, inzichten en voorbeelden, zelfs als dat de grootste geheimen van eventmanagers of eventprofs zijn. In de komende dagen op EventBranche.nl: de 5 W's van succesvolle marketing van uw evenement. In deel I: de W van Waarom. Zonder antwoord op deze vraag wordt de marketing van uw evenement vrijwel onmogelijk.

Waarom: begin altijd met Waarom om uw Event Marketing Strategie Successvol te krijgen
Het startpunt van alle event marketing zou altijd de vraag Waarom moeten zijn.

Wat is de meerwaarde voor mij?
Het antwoord op deze vraag legt de hoofddoelstelling van uw evenement bloot. De basis voor het eventuele succes van uw evenement. Dit is ook de vraag die deelnemers, standhouders en sponsoren zich zullen afvragen als ze deelname afwegen. Voor u zelf is het antwoord op de vraag meteen de rode draad in uw communicatie en marketing voor uw evenement.

Waarom zouden mensen deelnemen aan uw evenement?
Het gaat niet om u. Het gaat om de meerwaarde die uw event biedt aan uw deelnemers en stakeholders. Wat is de meerwaarde voor hen? Hoe vult uw evenement een behoefte in? Wat is hun pijn? Hoe kan uw evenement een probleem oplossen?

Daar hoor 3 belangrijke vragen bij die u eerste moet stellen alvorens u aan uw marketing begint:

1.  Waarom is dit evenement belangrijk?
2.  Waarom zouden deelnemers deel moeten nemen?
3.  Hoe zorgt het voor meerwaarde bij de bezoeker?

 


Redenen om een event te bezoeken: netwerken op 1

In een eerder artikel, Waarom uw gast naar uw evenement komt? 1 netwerken 2 leren en that's it!, beschreven we al de 3 belangrijkste redenen voor het bezoeken van een evenement. Er zijn misschien wel duizenden redenen waarom iemand naar een bepaald event gaat, of niet, maar deze 3 zijn de containerbegrippen waar het overgrote deel van de redenen binnen valt. Dus nog even kort de heldere drie hoofdredenen:

1. Netwerken
2. Educatie
3. Entertainment


 

10 Redenen om uw evenement te bezoeken, maar die u nooit zal horen van uw potentiele gast:

1. Ik voel me eenzaam
De vraag die dan beantwoord moet worden: hoe kan uw deelnemer meer mensen ontmoeten, wellicht zij die er net zo over denken. Er van uitgaande dat uw gast zich prettig zal voelen onder gelijkgestemden, is het aan u om in veel sociale netwerken aanwezig te zijn om vandaar uit te faciliteren in het ontmoeten van de juiste en gelijkgestemde gasten.

2. Ik wil niet op mijn werk zijn
Het kan voor deze gasten heel aantrekkelijk zijn om, voor goede redenen, een paar uur of zelfs paar dagen niet op het werk te hoeven zijn. Geef uw gasten dus afdoende redenen, zodat zij hun baas kunnen overtuigen van waarom een bezoek aan het evenement van toegevoegde waarde is.

3. Ik wil drinken, eten en feesten, gratis 
Ze zullen het u niet snel zeggen, maar bijna alle mensen zijn voor gratis eten, drinken en feesten...Bezuinig daarom nooit op eten en drinken en zorg dat uw feestjes gedenkwaardig zijn, op zijn minst. Sommige deelnemers onthouden uw evenement van de after-party.

 

 

4. Ik ben blut
Gezien vanuit een puur zakelijk perspectief: evenementen zijn de ideale plek om contacten en klanten op te doen. Speeddates en ronde tafelsessies zijn ideaal om uw  gasten meer business te laten doen.

 

 

 

 

 

5. Mijn baas wilde dat ik ging....
Soms wordt van hogerhand het bezoek aan een event of beurs opgelegd. Richt de communicatie en marketing van uw evenement dan ook tot de bazen: en leg uit waarom het zo belangrijk is dat hun collega's erbij aanwezig zijn.

6. Ik wil er even tussenuit
We hebben allemaal wel eens een break nodig. Van het leven, familiezaken, kinderen en frustraties die op welke manier dan ook met die vorige drie te maken hebben. Events zijn daarmee de ideale vlucht. Bij deze reden moet u er voor zorgen dat uw evenement plaats biedt aan fun, relaxen en plezier hebben ver van huis, om zo de batterij op te laden. Ze gaan vrolijker weer terug en zullen volgend jaar weer komen.

7. Ik weet niets over het onderwerp van uw evenement
We denken al snel dat het onderwerp van het evenement de experts en de goeroes op dat gebied trekken, maar niets is minder waar: juist de mensen die niets van het onderwerp weten komen er op af. Maar dat zullen ze u niet zo snel zeggen. Maar zelfs de experts zal uiteindelijk komen om te leren, dus is het aan u om verschillende leeromgevingen in te richten, gebaseerd op de verschillende niveaus van kennis. 

8. Ik wil een goodie bag
Dit klinkt vast als onzin in uw oren, maar sommige bezoekers komen echt voor de goodie bag...doe er mee wat u wilt.

9. Ik wil een nieuwe locatie/bestemming ontdekken
Evenementen kunnen de mogelijkheid bieden voor uw gast om buiten hun kantoor te reizen om zo een nieuwe locatie/bestemming te ontdekken. Het onbekende te zien. Probeer daarom originele locaties en bestemmingen te boeken. Het liefst in steden, regio's of landen die niet te ver reizen zijn en biedt iets 'anders'. 

10. Ik wil geen euro uitgeven...
Zodra uw gast het kaartje eenmaal gekocht heeft, wil de meerderheid eigenlijk geen euro meer uitgeven. Bied daarom all-inclusive oplossingen aan, om ook die groep blij te houden.



Denk als een deelnemer
Luister goed naar de behoeftes van uw gast en denk goed na over de meerwaarde van deelnemen aan uw evenement, vanuit het deelnemersperspectief. Hoe levert u gerichte meerwaarde voor uw doelgroep? Slechts een lijst met sprekers openbaar maken is niet effectief genoeg en valt ook niet onder de noemer meerwaarde blootleggen.

Maak de meerwaarde inzichtelijk en eenvoudig
Als potentiele bezoekers niet vatbaar zijn voor dat wat u aanbiedt, als de meerwaarde niet helder is, dan bereikt u ze niet. Zij gaan niet zelf op zoek naar een reden om te komen, u moet ze de voordelen op een presenteerblaadje geven. Geeft u ze uitleg hoe uw evenement en uw inhoud een oplossing zijn voor hun dagelijkse beslommering en uitdagingen of zelfs problemen dan zullen ze veel sneller rechtop in de stoel uw aanbod bekijken.

Laat ze u onthouden: de perfecte elevator pitch
De elevator pitch van uw evenement is een korte en krachtige samenvatting waarin u aan uw potentieel zonder enige voorkennis in no time uitlegt wat de waarde van uw evenement is. De doelstelling van uw evenement in een korte pitch. Het maakt duidelijk wat de belofte van uw evenement is. Het is de kans om iemands aandacht te pakken. In 60 seconden verkoopt u de meerwaarde. Het is van belang om uw elevator pitch met deze testen steeds weer te finetunen.

Doe A/B testen via uw social media
Social media zijn een ideale kans om te testen of en vooral welke boodschap het meest effectief is. Door A/B testen te doen op social media heeft u een kostenneutraal testkanaal waar u kunt experimenteren zonder iets te verliezen.

VOORBEELDEN: Spreek uw doelgroep direct aan

***** is hét evenement dat u dit jaar moet bezoeken als u een chirurg bent die de influencers binnen de wereld van cardiologie wilt ontmoeten, bovenop de trends wilt zitten en uw carriere een boost te geven.

of

***** is hét evenement dat de grenzen van fun naar the next level krijgt, met de meest indrukwekkende lijst aan artiesten ooit samengebracht op 1 event. Jongeren in Florida onder de 16 krijgen een beleving die ze nog nooit eerder meegemaakt hebben.

Dus: specifiek zijn, direct de doelgroep aanspreken op hun wensen en behoeftes en hoe uw evenement hun praktische problemen, uitdagingen of hun wensen invult. Later kunt u nog veel uitgebreider worden, maar voor de aftrap: hoe het op uw belofte en vertrouw in het proces van het vermarkten van uw evenement op deze toon.

Converteer persoonlijke intresses in acties door deze simpele truc:
Hoe beter u uw doelgroep begrijpt, hoe beter uw events zijn. Het kan daarom van grote waarde zijn om uw doelgroepen te verdelen in de diverse persona's waar uw doelgroep uit bestaat. Dit maakt het zo veel eenvoudiger om uw communicatie en marketing persoonlijk te maken. Persona's zijn fictieve personen die staan voor de kern van uw doelgroep. Door deze persona's levend te maken, worden hun persoonlijke details, achtergronden en uitdagingen inzichtelijk en krijgt u handvatten waarmee u de communicatie tot personen kan richten ipv het algemeen houden.



 

The 5 W’s of Your Marketing Plan first appeared on EventMB

 

 

EventBranche.nl is partner binnen het EventMB-network

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Obsession Evenementen & Communicatie

    Bijzondere ontmoetingen, perfect geregeld!
  2. D&B Eventmarketing

    Dé eventpartner van ondernemend Nederland
  3. Amplify Eventmarketing

    Welkom bij Amplify EventMarketing
  4. XSAGA

    Bij XSAGA hebben wij een grote passie voor mensen en merken.
  5. Blue Boat Company

    Bent u op zoek naar een echte Amsterdamse kroeg of privéruimte voor een lunch...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners