Gouden Giraffe Event Awards: 'De bekende namen winnen altijd...'

28-11-2017 - GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - EventBranche.nl trekt de organisatie kar van de Gouden Giraffe, samen met tientallen partners uit de branche, maar die organisatiekant van het evenement heeft geen enkele bemoeienis met de beoordeling van de jury en de juryrapporten via Spilter. Toch kregen we laatst een kritische noot en omdat de prijs van onze complete branche moet zijn, trekken we ons dat zeer aan!

'Het zijn altijd dezelfde bureaus en bedrijven die winnen, altijd weer dezelfde namen, dus het heeft geen enkele zin om mee te doen.' Die kritische noot kunnen en moeten we wegnemen, maar daar hebben we wel de branche bij nodig. Sjoerd Weikamp, EventBranche.nl: 'Ten eerste hebben we er voor gekozen om het zwaartepunt van de jury bij de corporate eventmarketeers neer te leggen en niet bij bureaus of locaties. Juist om iedere vorm van belangenverstrengeling te voorkomen. Daarnaast mag een jurylid die op welke manier dan ook alsnog een lijntje heeft met een bepaald evenement, dat evenement niet beoordelen. Tot slot is het jurysysteem dankzij Spilter helder, transparant en voor een ieder exact gelijk, ook omdat een evenement altijd door meerdere juryleden beoordeeld wordt.'

'Mee dan man!'
Weikamp ziet wel in de lijst van winnaars bureaunamen die voor de buitenwacht tot de gevestigde orde worden gerekend, maar juist dat is de kans voor andere bureaus en opdrachtgevers. 'Zij winnen niet omdat ze een bekende naam hebben, dat speelt geen enkele rol in de jurering. Zij winnen omdat het hele slimme, goed georganiseerde en bovenal impactvolle events zijn. Dat er toch een gevoel bestaat dat altijd dezelfde bureaus en bedrijven winnen, dat kunnen we wegnemen met onderstaande lijst van de afgelopen twee edities, maar ook door een oproep te doen: ben je een bureau, een bedrijf, of misschien zelfs een locatie en was daar het afgelopen jaar dat ene evenement dat onderscheidend was, perfect georganiseerd, met dat creatieve concept en het heldere effect/impact? Doe dan gewoon mee! Juist wanneer je niet tot de 'gevestigde' orde behoort, want hoe meer diversiteit in de winnaars hoe beter. En ook de grootte van het evenement of productie telt niet mee, groot en klein kunnen meedoen. Dat laat namelijk zien dat we als branche tot heel veel in staat zijn en niet alleen de happy few. De bal om het blijkbaar bestaande gevoel weg te nemen, ligt dus echt bij al die eventbedrijven die prachtige en effectieve events hebben georganiseerd. We moeten samen laten zien waar we toe in staat zijn!', roept Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl de branche en opdrachtgevers op om in te schrijven: www.gouden-giraffe.nl

Bouw je eigen showroom
'Dit jaar is de jury vrij om per categorie ook 2e en 3e prijzen uit te reiken en is er een Meest Creatieve Concept Award en Meest Innovatie Concept Award, beide zijn een mix van een shortlist door de jury en de finalestem door de publieksjury.' Weikamp wil nog zeggen dat Ajax 2 jaar geleden ook niet van zijn club De Graafschap kon winnen, om te laten zien dat de gevestigde orde echt niet altijd wint, maar laat dat wijselijk achterwege. Collega Maartje Springer vult snel aan: 'Je bent zo goed als je laatste evenement, en dat evenement is wat de jury beoordeelt, die kijken niet naar naam of historie. Iedereen maakt evenveel kans en een krachtige award met een diversiteit aan deelnemers is dé ultieme showroom voor ons vak. Voor ons allemaal.'

Winnaars 2015:

Winnaar categorie Brand Events
Opening entreegebouw Van Gogh Museum 
Opdrachtgever: Van Gogh Museum)
Bureau: Xsaga

Winnaar categorie Interne Evenementen
Sol's Independence Day
Opdrachtgever: Sol / Heineken
Bureau: MOVE

Categorie Relatie Evenementen
#Birdseye Twitter
Opdrachtgever: Twitter
Bureau: Bureau voor Reuring

Categorie Beurzen
Exact Live 2015
Opdrachtgever: Exact

Categorie Congressen
Nuclear Security Summit
Opdrachtgever: Ministerie van Buitenlandse Zaken
Indiener: World Forum Den Haag
 



Winnaars 2016:

Categorie Beurzen:
WINNAAR: INNOVATION EXPO
Opdrachtgever:  Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Bureau: EventConsortium

Categorie Brand Events:
WINNAAR: JHERONIMUS BOSCH 500
Opdrachtgever: Stichting Jheronimus Bosch 500, Noordbrabants Museum en de gemeente ’s-Hertogenbosch
Bureau: Artishock Events & Marketing

Categorie Congressen:
WINNAAR: TOEKOMST VAN DE GEZONDHEIDSZORG
Opdrachtgever: WOMENInc. (zie foto)

Categorie Interne Events:
WINNAAR: DE HEARTBEATS VAN POP VRIEND SEEDS
Opdrachtgever: Pop Vriend Seeds
Bureau: D&B Eventmarketing

​Categorie Relatie Events:
WINNAAR: ACCENTURE INNOVATION AWARDS
Opdrachtgever: Accenture

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners