Gamification zorgt voor meer bezoekers en betrokkenheid
GAMIFICATION EVENTMARKETING - Gamification is al langere tijd een prettige aan- en invulling voor het overbrengen van content, het verzamelen van data of gewoon voor extra beleving op evenementen. Met ‘event gamification’ combineert de Nederlandse startup Serious Game Media het beste van twee werelden: events én gaming. En zij zijn heilig overtuigd van het effect: gamification zorgt voor meer bezoekers en meer betrokkenheid. Door de digitalisering zetten steeds meer bedrijven en organisaties evenementen in om klanten of leden op de been te krijgen. Voor échte beleving moet je toch echt achter je computerscherm vandaan, dat is de gedachte.
Een evenement hoeft niet altijd te bestaan uit een zaal met stoelen en sprekers op het podium. En gaming hoeft niet altijd thuis achter de spelcomputer te gebeuren. Gamification is het antwoord, volgens Serious Game Media (SGM). 'Met de juiste gametechnieken wordt een event een bruisende en memorabele gebeurtenis', zegt Jelle van Dijk, eigenaar van SGM uit Bergschenhoek. 'Het draagt bij aan de sfeer, het bespreekbaar maken van het onderwerp en het opdoen van waardevolle contacten.'
Hoger niveau
'Gamification komt neer op het opleuken van traditionele evenementen door het inzetten van games, zowel digitaal als analoog. Te denken valt aan virtual- of augmented reality, maar ook kaartspelen of een escape room. Niet alleen maken games evenementen aantrekkelijker, ze tillen bijeenkomsten ook inhoudelijk naar een hoger niveau. Games trekken meer bezoekers en verhogen hun betrokkenheid. Daarnaast worden ze ingezet om kennis over te brengen en voor het leggen van contacten.'
Zo was SGM onlangs betrokken bij een evenement van Rabobank. Dankzij onder meer een escape room, waarin deelnemers geld konden verdelen over diverse kostenposten, hadden bezoekers een bijzondere middag, en verwierf Rabobank waardevolle inzichten in de uitgavenpatronen van verschillende generaties. Ook andere spelen werden ingezet op voor Rabobank belangrijke speerpunten: food, ondernemerschap en wonen & werken.
Creatieve aanpak
'Wij kijken met veel plezier terug op een zeer geslaagd event en een plezierig, effectief en efficiënt proces', zegt Suzanne van Tilburg, Global Head Corporate Relations. 'Een proces waaruit blijkt dat Serious Game Media in staat is om doelstellingen door te vertalen naar een creatieve aanpak, waarin naast de inhoudelijke boodschap ook de fun-factor goed tot uiting kwam.' Cindy Gravendeel, Account lead WRR bij Communicatie & Corporate Affairs: 'We hebben met Serious Game Media op een prettige manier snelle stappen kunnen zetten richting een op maat gesneden spelvorm voor onze doelgroepen CEO’s en millennials.'
Over SGM
Serious Game Media, gevestigd in het Zuid-Hollandse Bergschenhoek, ontwikkelt gameconcepten en maakt deel uit van de Artihove Group, een groep bedrijven die zich heeft gespecialiseerd in creativiteit, spiritualiteit en IT. Meer informatie op www.seriousgamemedia.nl/events