Fieldmarketing Awards: twee prijzen voor Opvallers
BRANCHEVERENIGINGEN FIELDMARKETING - Bureau Opvallers won in de categorie creativiteit en in de categorie innovatie de Award met respectievelijk een case van Bavaria en een case van Van Gansewinkel. Young Perfect Promotions werd de uiteindelijke winnaar in de categorie effectiviteit met de case van Friesche Vlag Melkschuim.
In het Safari Meeting Centre te Burgers’ Zoo Arnhem kwamen enkele tientallen fieldmarketeers samen voor een open en inhoudelijke awarduitreiking van de Dutch Field Marketing Association (DFMA).
De winnaars:
* Creatief
Opvallers
Bavaria Events 2011
De campagne was een doorvertaling van de commercial waarbij evenementenbezoekers de link legden tussen de commercial met Hugh Hefner en de Bavaria setting. Net zoals in de commercial, werd een creatieve “Zo-twist” gemaakt.
Jury: Mooie doorvertaling van een above the line-campagne naar de intimiteit van events. Zo breng je je merk via beleving naar de consument. Uitgevoerd op een kwalitatieve manier.
* Innovatie
Opvallers
Walking Bins
Van Gansewinkel
Het idee was om de vuilnisbak ‘tot leven te brengen’ en het uitgangspunt was om een ‘inzamelplek’ te maken waarbij de functionaliteit van afvalscheiding en de mogelijkheid om iets ‘retour’ te geven samengaan.
Jury: Hier wordt fieldmarketing ingezet als een instrument om bewustwording te stimuleren, en dat zien we niet vaak. Een heel praktische en tegelijk sympathieke actie.
* Effectief
Young Perfect Promotions
Friesche Vlag Melkschuim
Het centrale idee is om het merk Friesche Vlag (in de categorie koffieverrijkers) een hipper/moderner imago te geven. Door middel van mini workshops wordt de shopper geleerd hoe lekker en eenvoudig het is om thuis ook een latte macchiato of cappuccino te maken, net zoals men gewend is in de horeca. Focus lag hierbij op maximaal bereik (bruto en netto) en aankoopconversie.
Jury: Bij deze actie wordt met specifieke settings voor verschillende winkeltypen rekening gehouden en dat modulaire denken vindt de jury een heel sterk punt. Met een slim en praktisch premium-de melkopschuimer- wordt vervolgens een brug geslagen van merkbeleving en proeven naar concrete winkelverkopen.
Een eervolle vermelding in de categorie Effectiviteit ging naar Pepperminds voor hun case “Terre des Hommes”
Jury: Het bijzondere aan deze case is de ongebruikelijke combinatie van direct response-advertising, een evenement en het creëren van een belevenis. De jury heeft oog voor de moeilijke markt waarin deze actie is uitgevoerd. De onconventionele aanpak in relatie tot aantoonbare resultaten vindt de jury echter wel een eervolle vermelding waard.