Eventmarketing+afdeling+van+Shell+in+paar+jaar+tijd+van+%27communicatie%27+naar+%27brand%27
Nieuws

Eventmarketing afdeling van Shell in paar jaar tijd van 'communicatie' naar 'brand'

EVENTMARKETING OPDRACHTGEVER - Shell. Een merk dat geen introductie behoeft. Maar ook een merk dat leeft met kritiek, argusogen en altijd onder een vergrootglas ligt. In die wetenschap moet Shell haar merk continu positief branden. Debby van der Voort lead External Relations Events & Exhibitions Europe bij Shell heeft in dat proces gezien hoe events en live een steeds grotere, andere en campagneleidende rol zijn gaan spelen.

Op het hoofdkantoor in Den Haag neemt Van der Voort, jurylid van de Gouden Giraffe Event Awards, EventBranche Magazine mee in de evolutie van live en events binnen Shell, met het prijswinnende Generation Discover Festival als een soort voorlopig hoogtepunt in Shells eventmarketing en live communicatie. ‘Een evenement waar we heel low profile waren in branding en logo’s, maar waar alles draaide om de bezoekers journey, hun beleving, het enthousiasmeren en inspireren van kinderen. Het is en blijft een Shell evenement, maar de bezoeker ging mee in de wereld achter die grote deuren van de multinational. Zonder direct salestarget, maar met een doelstelling voor over 20 jaar.’ Over de krachtige eventmarketing strategie van een wereldmerk.

‘In een paar jaar tijd is onze afdeling van Communicatie naar Brands gegaan, veel dichterbij de merkstrategie van Shell’

 

Debby van der Voort, lead External Relations Events & Exhibitions Europe bij Shell

‘Onze afdeling was in eerste instantie gekoppeld aan communicatie. Nu hangen we onder ‘brands’, en zitten we dus veel dichter bij merkbelevenissen, activaties en het merk Shell. Voor ons als afdeling een groot verschil, want binnen een paar jaar tijd zijn we van losse onderdelen, veel dichter bij de merkstrategie van Shell komen te zitten. Daarbij ligt onze focus vooral op externe doelgroepen, al hoort branding ook bij intern, bijvoorbeeld bij nieuwe producten’, schetst Van der Voort de huidige positie van events binnen Shell. ‘Sinds 1,5 jaar wordt er binnen Shell echt gezegd: onze evenementen moeten groots en impactvol zijn voor het merk. Dat betekent dat niet meer om de hoeveelheid events of activaties gaat. We kiezen nu voor zo’n 20 events die zo spannend zijn en zo veel impact hebben dat het direct bijdraagt aan het merk en de doelstellingen van Shell. Daarbij blijven events wel altijd onderdeel van de marketing- en communicatiemix. In de praktijk betekent dit, dat er goed nagedacht wordt over hoe gaan we het event online laden, hoe zien de voor- en natrajecten eruit en bereiden we al voor op het jaar erna. Echt alles rondom het evenement en de bijhorende campagne wordt helemaal doorgedacht.’

>> Een zeer uitgebreid artikel, in de eventkeuken van Shell in het komende EventBranche Magazine

#jointheLIVErevolution

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.