Event16: 'We gaan terug naar een 'doe maar normaal' cultuur'
EVENEMENTEN VAKBEURS EVENT16 - Voorafgaand aan de beurstour Kennis & Content schoof Nico Meyer, van MeetingMonitor en Qmatters, aan bij de redactietafel van eventbranche om te praten over de stand van zaken in de evenementenbranche.
Nico, wat zouden wij ons op dit moment moeten realiseren om de volgende stap in onze professie te maken? 'Het allerbelangrijkste is waarde toevoeging. Je ziet dat we steeds meer terug gaan naar een 'doe maar normaal' cultuur. Het bewust zijn van waarde creëren is hierbij het meest van belang.'
De keuze om wel of niet met een bureau te werken, wat is daar de stand van zaken in? 'Veel dingen van een bureau kun je overnemen maar lang niet alles. Dit hangt vooral af van de functie en de middelen die je beschikbaar hebt. Zit je bij een bedrijf met een eigen evenemententeam of ben je zelf een ervaren eventmanager, dan is een bureau niet meteen van toepassing of zelfs overbodig en kun je zo kosten besparen. Maar doe je het evenementen organiseren erbij, bijvoorbeeld omdat je bij een personeelsvereniging zit, dan kan een bureau een toegevoegde waarde bieden. Ongeacht of je wel of niet met een bureau werkt moet je je afvragen: Wat kun je zonder dat bureau bereiken?'
Wij gaan nu de hoofdrol pakken in de marketingmix; het event is de belangrijkste spil? 'Als we kijken naar communicatie in onze branche dan is de beleving via mail vrijwel niet aanwezig. Bij telefonisch contact is dit al beter en kun je iemand horen en met elkaar praten. Met Skype ga je weer een stap verder en kan je elkaar zowel zien, horen als met elkaar praten maar ontbreekt het fysieke element. Het fysieke aspect van een event is net weer een andere dynamiek en zorgt ervoor dat alle zintuigen worden geprikkeld. Daarom is een evenement wel degelijk de belangrijkse spil. Echter, omdat het aanbod aan evenementen groeit en consumenten steeds meer worden verwend moet je wel keer op keer zorgen dat bezoekers worden verrast.'