'Evenementen zijn uitermate geschikt voor gedragsverandering'

11-04-2018 - SPREKER SPREKERSBUREAU - Het was een gewaagde keus van de Gouden Giraffe-organisatie en conceptbedenkers D&B eventmarketing om een ‘spreker’ in het awardprogramma in te passen. Gewaagd, maar wel met een doel: de rubriek interne evenementen moest een extra lading krijgen, omdat er zo ongelooflijk veel te winnen valt. En precies daarom waren de 10 minuten waarin Danielle Braun ons meenam in de wereld van corporate antropologie zo indrukwekkend.

‘Binnen organisaties wordt veel te weinig gebruik gemaakt van rituelen, terwijl dat mensen juist wakker en alert maakt. Van daaruit kunnen samenkomsten zorgen voor verandering, dat gebeurt bij tribes altijd al zo. Evenementen zijn daarom de tool om veranderingen en overgangen te forceren.’

Stammen, rituelen vertaald naar hedendaagse organisaties en bedrijven, die combinatie maakt van Danielle Braun een veel geboekte spreker. Sterker nog haar boek The Corporate Tribe, dat ze samen met Jitske Kramer schreef, werd een bestseller en zelfs managementboek van het jaar. En opeens stond ze daar in DeFabrique tijdens dé awardshow voor de beste events van Nederland. Haar boodschap was helder en brak een lans voor events en live communicatie: ‘Evenementen zijn uitermate geschikt om interne veranderingen te bewerkstelligen’, en zo kwamen de wereld van corporate antropologie en eventmarketing wel heel dicht bij elkaar. Collega’s als tribes en events als rituelen. Welkom in de wereld van Danielle Braun.

‘Rituelen kunnen voor traditie staan, maar in heel veel gevallen horen ze bij vernieuwing en overgangen. Het begin van iets nieuws, denk maar eens aan volwassen worden of trouwen. Als corporate antropoloog heb ik al die rituelen van verschillende stammen in kaart gebracht en vertaald naar de corporate wereld. En de allerbelangrijkste conclusie? Voor ieder probleem, ook typisch hedendaagse problemen, is ooit al eens een oplossing bedacht. Het is mijn vak om dat te vertalen naar het bedrijfsleven:

 

Het nieuwe werken? Kantoortuinen?


‘Tja, iedereen loopt in en uit, geen vaste plekken en hoe krijg je dan überhaupt een saamhorigheidsgevoel, trots en eenheid? Dan moet je goed naar de Nomaden kijken. Die stammen lukt het altijd om op gezette tijden iedereen bij elkaar te krijgen. Gewoon, omdat die bijeenkomsten zo waardevol zijn dat ze dat hele pokkeneind komen lopen.’

Fuseren?
‘Kijk eens naar de rituelen rondom huwelijken, zoals bijvoorbeeld het geven van bruidsschatten. En dat betekent echt niet dat je in je paarse jurk door het hoofdkantoor van Unilever moet gaan rennen, maar voor ieder probleem is er ergens op de wereld een stam die er een oplossing voor heeft. Het lijkt wel of we in de huidige bedrijven vergeten zijn dat we allemaal tribale wezens zijn. Daarom willen we live en events en hunkeren we naar echte connecties. Kies daarom voor kampvuurmeetings.’

Naast spreker en auteur halen bedrijven Braun ook letterlijk binnenboord. Om de ‘echte’ problematiek in kaart te brengen. ‘Binnen het bedrijf of de organisatie volgt dan een cultuuronderzoek: roddels ophalen, echt downunder gaan, om te zien wat er speelt. Daarbij geloof ik heel sterk in chiefs, in CEO’s, leiders en de rol van leiderschap. Leiderschap moeten we niet wegpoetsen, ook in deze tijd niet. Door gezond leiderschap in openheid en in continu contact met de tribe, dus weten wat er speelt, kun je als leider op een positieve manier gebruik maken van de collectieve wijsheid. Neem een voorbeeld aan de Afrikaanse volksraadplegingen, daar wordt iedere stem gehoord, juist ook de tegenstem. Ook hier zijn events weer ideaal om dit bloot te leggen en de tegendraadse stem ruimte te geven. Zo is er een vorm, waar alle geluiden ‘opgehaald’ worden door de ‘chief’ om vervolgens direct een beslissing te nemen. Spreek dat van te voren af, verplicht jezelf als leider hiertoe. Het werkt heel prettig en verhelderend voor je collega’s.’

Terwijl we in de wereld van live communicatie en eventmarketing veel praten over input van de gast, van de medewerker, interactie, regie bij de bezoeker, is Braun nogmaals helder over de kracht van leiderschap en het signaleren van de juiste minderheidsstem. ‘Dat ene geluid, die minderheidsstem, juist die stem zorgt voor innovatie. Geef je dat geluid geen ruimte, dan blijft vernieuwing uit en sterft de tribe af. Kijk maar terug in het verleden, als niemand wat gezegd had, waren we nu nog aan het schuilen in een grot, voor de sabeltandtijger…iemand moet vertellen dat die is uitgestorven.’


Evenementen zijn ideaal om het tegendraadse geluid bloot te leggen en precies dat geluid zorgt voor innovatie


Het prettige huwelijk tussen live communicatie en corporate antropologie is wetenschappelijk ook wel te duiden. ‘Het gaat om het managen van hormonen. Doe je dat goed kom je tot tribale trots. Dus zorg voor serotonine (gelukshormoon) en oxytocine (knuffelhormoon), want door de weeks werkt iedereen te hard, met als enige trigger salaris, en dus raken deze gelukshormonen op. Een event kan deze weer aanvullen.’ Daarbij is het live contact ook dé mogelijkheid om een netwerkrelatie met niet al te veel inspanning naar een ander level te krijgen. ‘De kunst is om relaties van level 4 naar een hoger level te krijgen. Daarbij is level 4 een contact op LinkedIn, of die mevrouw die je wel eens groet bij de bakker. Level 3 zijn kennissen, level 2 vrienden en level 1 dag en nacht relaties. En het kan zo simpel: weet de host bij de registratiebalie je naam, dan ga je al van 4 naar 3 en die stap is heel wat waard.’

 

Sommige events zijn treurig...

Inmiddels lijkt de wereld wel heel snel te veranderen. Braun ziet vooral een trend dat mensen niet zo maar naar een event gaan. ‘We kunnen online zo veel vinden, zijn veel selectiever in welke contacten we aangaan, beide door overaanbod. Dat geldt ook voor live momenten en dus moeten je gasten iets krijgen wat ze nergens anders kunnen krijgen. ‘I see you’, dat gevoel moet je ze geven. En wees niet bang, ook voor deze nieuwe generatie vinden we de oplossingen bij eeuwenoude stammen. De Maori bijvoorbeeld. Zij begroeten door eerst de kin tegen elkaar te drukken voor krijgerskracht. Vervolgens de voorhoofden tegen elkaar om herinneren te delen en tot slot de neuzen om levensadem te delen. I see you…echt connecten daar gaat het om. En als je dan naar sommige evenementen kijkt, is het best treurig: allemaal in een grote zaal, zonder aan elkaar voor te stellen. Connect met elkaar! Daar kun je ook best tools voor inzetten, maar die moeten weer niet te catchy zijn, want dat haalt de echte ontmoeting juist weer weg.’
 


LID WORDEN VAN EVENTBRANCHE:
Dit artikel komt uit EventBranche Magazine nummer 1 van 2018. Onze leden ontvangen vier keer per jaar hét magazine voor eventprofessionals en opdrachtgevers. U nog niet? Word vandaag nog lid van EventBranche


 

 


Nieuwe boek Da’s Gek ook ideale kapstok voor events


Daniele Braun komt binnenkort met een nieuwe boek Da’s Gek, een pleidooi voor de schoonheid van gekte. ‘We moeten leren te genieten van maffe, gekke ideeen. Dat zorgt voor onze noodzakelijke innovatie. Het is zoals Dali zei: ik gebruik geen drugs, ik ben zelf een drug. En dus moeten we ruimte geven voor de briljante gekken, koester je nerds.’

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Promovendis

    Een unieke spreker voor elk onderwerp: jonge onderzoekers uit de wetenschap! Promovendis biedt unieke sprekers:...
  2. Faber Audiovisuals

    Faber Audiovisuals is een snel groeiend, toonaangevend bedrijf op de Europese...
  3. PRG Production Resource Group

    Production Resource Group (PRG) is de toonaangevende internationale leverancier...
  4. Kronenburg Promotie & Begeleiding

    Evenementen Hostess en Promotie -Op zoek naar een promoteam of hostesses?...
  5. van der Maarel Eventstyling

    Sfeerconcepten voor elk type event

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners