Eerste+stappen+om+no+show+in+eventbranche+aan+te+pakken+simpel+gezet
Nieuws

Eerste stappen om no show in eventbranche aan te pakken simpel gezet

EventBranche Magazine organiseerde enige tijd geleden voor een artikel in Magazine 1 een no show bijeenkomst in DeFabrique. Een afvaardiging van diverse eventbedrijven dacht na over het terugdringen van no show. Het leidde tot een eerste aanzet voor een no show toolkit.

No show lijkt een probleem waarbij de eventbranche zich in de loop der jaren makkelijk heeft neergelegd. Bureaus en locaties houden standaard rekening met een no show van 10 procent. Ook bij zakelijke evenementen. Ondanks die pijnlijke praktische conclusie wordt er nog altijd veel catering weggegooid, zitten bussen niet altijd vol en belichten en stoken locaties ruimtes warm, terwijl deze niet gevuld zijn. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Uit de bijeenkomst over no show volgde al snel enkele simpele tools om de no show bij uw evenement terug te dringen. EventBranche.nl daagt u uit om onder deze toollijst uw praktische oplossingen te posten:

Tools om no show terug te dringen:


Communicatietraject
- begin bij het begin, dus zorg voor selectieve uitnodigingen naar de juiste mensen die passen bij de doelstelling van het evenement en benader deze persoonlijk

- werk met een tweetrapsraket, richt je niet alleen op een zo veel mogelijk gasten, maar creëer een tweede uitnodigingsronde waar de gast alsnog kan aangeven dat hij toch niet komt

- in DeFabrique wordt een no show filmpje getoond die de aandacht pakt. Voeg dit filmpje of een dergelijke boodschap (bijvoorbeeld het Don't spoil the Party-filmpje) toe aan je uitnodiging:

 
- waar het al heel normaal is dat onderaan een mail staat eerst goed aan het milieu te denken alvorens uit te printen, zou ook ter voorkoming van no show een standaard zin in uitnodigingen moeten: don’t spoil the party, wordt als voorbeeld genoemd.

Financiële Prikkels
- denk bij interne evenementen aan doorberekingen in het salaris, of het terug laten komen in beoordelingsgesprekken. Extern kun je aangeven dat no show een donatie naar een goed doel betekent.
- in de toolkit moeten zowel belonende als bestraffende maatregelen komen.

Awareness
- om de opdrachtgever aware te maken, is het voorstel om in offertes standaard het hoofdstuk no show op te nemen en hier open en eerlijk over te zijn.
- als branche zorgen voor ambassadeurs die het probleem over het voetlicht brengen.
- duidelijk maken dat je eigenlijk geld kunt verdienen door de no show aan te pakken.
- een continu appel doen en dus altijd in dialoog blijven, zowel van branche naar opdrachtgever, als opdrachtgever naar gast.
 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.