Drukken+evenementen+op+de+koopknop+van+consumenten%3F
Persberichten

Drukken evenementen op de koopknop van consumenten?

NEUROMARKETING CONGRES - ‘Eventmarketing zorgt voor die belevenissen en dus voor dat wat de consument onthoudt en later gebruikt in zijn of haar beslissing tot bijvoorbeeld een aankoop.' Veel directer kun je het bewijs van de kracht van events in de marcom-mix niet op tafel krijgen. Het is de conclusie van neurowetenschapper Martin de Munnik.


Kom naar het Neuromarketing en Events congres
Veel meer weten over neuromarketing en events. Kennis opdoen waarmee u wetenschappelijk aan kunt tonen wat de kracht van events is? Of met de kennis conceptuele keuzes onderbouwen? Kom dan op maandag 4 september naar het Neuromarketing en Events Congres op ss Rotterdam. Het levert u naast alle kennis, jongste inzichten, voorbeelden en inspiratie ook nog eens 4 PE-punten van Nima op. >> INSCHRIJVEN


De Munnik breekt vanuit de neurowetenschap en ruim 40.000 MRI-scan, bewust of onbewust een lans voor eventmarketing, live communicatie en belevenissen. En niet als losse flodder, maar wetenschappelijk onderbouwd. 'Ons geheugen is gebaseerd op het opslaan van uitersten. Dus moet het bijzonder zijn, verrassen, wow-momenten. Dus zelfs bij een congres, hoe triest ook, gaat het voor een groot deel om de vorm', stelt De Munnik die met Neurensics gespecialiseerd is in neuromarketingonderzoeken. ‘Eventmarketing zorgt voor die belevenissen en dus voor dat wat de consument onthoudt en later gebruikt in zijn of haar beslissing tot bijvoorbeeld een aankoop. Een heel simpel voorbeeld? Als we een boek lezen, gaan we de tekst verbeelden, anders kunnen we het niet opslaan. Van lezen maken we dus ook een belevenis. ‘Het boek was beter dan de film’, komt omdat we van het boek een geheel eigen beleving hebben gemaakt. Daarbij heeft het event eigenlijk maar 1 probleem om de strijd met andere media te winnen: het is lastig en duur om de grote massa te bereiken. Een commercial op televisie kan al snel miljoenen mensen bereiken, terwijl events veelal beperkt blijven tot enkele honderden of hooguit duizenden bezoekers.’

Gouden eventtoekomst?
Maar ook daar ziet De Munnik een gouden toekomst, mits eventmarketeers van de gebaande paden af durven te stappen en de nieuwe mogelijkheden per direct omarmen. ‘Geloof mij maar: over 3 jaar heeft iedereen een virtual reality bril thuis. Dat biedt voor marketeers dé mogelijkheid om het event, de beleving naar de huiskamer te verplaatsen. Naar miljoenen huiskamers dus. Ons brein is al dusdanig te beïnvloeden dat als we bijvoorbeeld naar een actiefilm kijken, dat we dan accepteren dat Bruce Willis 15 keer beschoten wordt, met 120 uit een auto springt, even zijn overhemd afstoft en vervolgens weer verder rent. De virtual reality brillen gaan nog verder, die gaan er voor zorgen dat we in principe allemaal op de eerste rij bij het Madonna concert kunnen zitten, met de beleving in ons brein alsof we er ook daadwerkelijk zitten.’


De Munnik waarschuwt: ‘STOP PowerPoints! Boekhouders hebben powerpoints, jullie zijn de branche van  belevenissen! Een presentatie met een vrijwel onhoorbaar geluid op de achtergrond dat wetenschappelijk bewezen heeft vertrouwen te wekken bij de toehoorder…het kan, het is er al!’


'Natuurlijk is de kracht van live momenten binnen de marketing en communicatie dat je de zintuigen kunt bespelen. Prikkels teweeg kan brengen. Maar ons brein kan inmiddels al een geurprikkel krijgen zonder dat er geur is. We durven met een VR-bril op niet van een virtuele balk te stappen en het kan toch ook niet zo zijn dat we wel fantoompijn kennen, maar geen fantoomgeur of fantoomgeluk? Het gaat er om dat we weten hoe je zintuigen kunt activeren. Zo’n VR-bril komt daarbij dichterbij het brein dan iedere andere vorm, zelfs dichterbij dan de live vorm. Er is al een techniek waarbij beelden voorbij je iris gaan. En natuurlijk we willen allemaal niet te veel en te snel veranderen en dus stappen we toch maar weer in de auto op weg naar een event, ergens in een locatie. Als we dan in ieder geval maar echt verrast worden, dan kan het evenement zoals het nu is, nog best 10 jaar mee.’ 

>> Binnenkort het volledige artikel op Marketingfacts.nl

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.