Dit zijn de 3 beste evenementen ter wereld

21-11-2017 - BEST EVENT AWARDS WORLD - Wat ooit de European Best Event Awards was, is dit jaar in Porto omgedoopt tot een wereldwijde editie. Met het aantal inschrijvingen was helemaal niets mis (300!), maar helaas bleef de aanloop uit de rest van de wereld een beetje achter. Maar het begin is er (alle continenten behalve Afrika waren vertegenwoordigd). Het resulteerde in een op zijn minst opmerkelijke top 3. 'This years edition was all about change!'

En om die verandering aan te geven, lukte het de grote groep juryleden, onder aanvoering van juryvoorzitter Andrea Favlikova verantwoordelijk voor de eventmarketing van LEGO, om tot een 3-tal evenementen te komen, die exact laten zien wat er in de branche gebeurt. Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl zette als mediapartner de 3 winnaars op een rij en probeert te duiden welke beweging de 3 events aangeven.

1. 10 miljoenste bezoeker van het Rijksmuseum
'Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik denk dat het bureau dat samenwerkte met het Rijksmuseum, Xsaga, complexere en allesomvattender concepten heeft gemaakt. Toch begrijp ik de keuze wel. Het gaat hier om een evenement met een klein budget, heel klein budget zelfs, waar het evenement voor 1 persoon een impact heeft voor honderdduizenden, zo niet miljoenen. Het is een evenement waar digitaal en live volledig samenkomen. En natuurlijk kan er een discussie gevoerd worden of het eventmarketing of live communicatie is, maar dat is juist het geluid dat de internationale jury wil laten horen en zien: de lijnen tussen de diverse marketing- en communicatiedisciplines vervagen niet, die zijn al geslecht. In de wereld waar vooral de reclame-, activatie- of zelfs PR-bureaus live onderdelen in hun campagnes invoegden, komt nu de expertise en kunde van de eventmarketing- en live communicatie bureaus en dan blijkt de impact nog veel groter. Het is dan ook een evenement voor 1 persoon, waar alles inzit van dat wat een evenement krachtig maakt: een impactvolle beleving, het onverwachte, het indrukwekkende en een perfecte uitvoering. Het leverde het Rijksmuseum de grote Grand Prix award op.'

2. #Generationheetch
'Een symbool voor een complete generatie en hoe alles om ons heen verandert, met een krachtige en tevens slimme brug naar een sociaal probleem. Dat is de achtergrond van een soort guerillia-achtig evenement dat zich waarschijnlijk het allereerste fysieke-online-evenement mag noemen.

Een concept waarbij online mensen demonstreerden, berichten, tweets en statements met grote led-schermen door de stad gereden werden en online diverse experts en influencers hun mening gaven. Daarbij laadde Heetch het evenement met een sociale boodschap gekoppeld aan een sociaal probleem in Parijs: als de wet een dergelijke dienst verbiedt, is het voor jongeren in de buitenwijken van Parijs vrijwel onmogelijk om nog betaalbaar tijdens uitgaansavonden en festival fatsoenlijk te kunnen reizen. Vooral de nieuwe vorm, een soort huidige generatie event, de perfecte combinatie tussen live en online, waarbij online eigenlijk de basis voor het event was en de uitkomsten live getoond werden, was een mooie nieuwe richtinggever.

3. Audi Summit 2017 Barcelona
En wat is het ook goed dat een evenement als de Audi Summit 2017 ook in de top 3 van allerbeste evenementen ter wereld staat. Dit evenement laat namelijk zien dat we als eventmarketing en live communicatie branche helemaal niet bang hoeven te zijn voor al die veranderingen. Niet alleen omdat we juist veel meer mogelijkheden en een veel grotere rol kunnen en gaan spelen, maar juist ook omdat het evenement zoals het ooit bedacht was: mensen bijelkaar brengen om tot informatieoverdracht, het beleven van een merk, netwerken, kennisdelen of onuitwisbare indrukken achterlaten, nog altijd bestaansrecht heeft. Zeker in de uitvoering van de Audi Summit 2017, waar diverse 'soorten evenementen' samenkwamen in een indrukwekkend evenement, dat organisatorische perfectie uitstraalde.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners