De wereld is veranderd, de manier van live communiceren dus ook

06-04-2018 - LIVE COMMUNICATIE SPREKER - Nee dit is geen verhaal over de inzet van social media, of een betoog voor interactie. Nee, dit is een ode aan de sprekers die het snappen, die de weg hebben gevonden in de nieuwe wereld en weten hoe ze mensen kunnen raken en dus hun boodschap over kunnen brengen. Is daar dan iets in veranderd? Ja, dat denk ik wel.

We komen van ver. We komen zelfs van het model: zender --> boodschap --> ontvanger. Een model dat in zijn eenvoud natuurlijk nog altijd recht van spreken heeft, immers er zal iemand iets moeten zenden en ergens moet het ontvangen worden, anders is het geen communiceren, maar los laten in de wind...

Als eventprofessionals weten we al jaren dat daar een heel ander kader omheen hoort. Dat als de zender een deel van zijn zendkracht bij de ontvanger neerlegt, dat ze samen de boodschap vormgeven en dat wanneer dit in een omgeving gebeurt waarbij sfeer en zintuigelijke prikkels zorgen voor een nog krachtiger overdracht, dat de impact van live communicatie enorm is.

Spreken is vertellen geworden, luisteren is beleven, gebaseerd op de mix van ratio en emotie

Eerder beschreven we al de ontwikkeling dat we steeds meer 'sprekers' zien die we in de categorie praktijk ervaring kunnen scharen. Of het nou gaat om de CEO die een boekje opendoet, of het gezin dat tijdens het congres over huiselijk geweld hun verhaal vertelt, de basis van die twee is hetzelfde: spreken is vertellen geworden, luisteren is beleven, gebaseerd op de slimme en ietwat verschoven mix van ratio en emotie. Waar bij de doorslag op emotie zit, ook bij feitelijke overdracht of kennis.
 

12-jarige Severin Suzuki spreekt VN toe in 1992:
YouTube-kanaal: CO2minderen
Gepubliceerd op 6 aug. 2010

Severin Suzuki kreeg het in 1992 op 12-jarige leeftijd voor elkaar de leiders van de Verenigde Naties voor vijf minuten muisstil te krijgen. 18 jaar geleden maar nog altijd up to date. Wereldleiders luisterden ademloos hoe Suzuki een beeld schetst over de situatie in de wereld.
 
Waarom zo krachtig?
Het feit dat het een kind is die hier live communiceert maakt de impact vele malen groter, zeker in de setting van de VN...Het is zo authentiek als maar zijn kan, doorspekt van emotie, maar ook hier weer met veel kennis van zaken. Door mensen aan te spreken is het daardoor zeer krachtig.
 


In precies in die mix is veel veranderd. Waar we tot enkele jaren geleden nog over elkaar heen vielen om de buurman zo snel mogelijk te vertellen over de toespraak van Severin Suzuki, omdat het zo eerlijk was, zo open, zo op de emotie, zo gedurfd en vooral zo kwetsbaar; waar we tot enkele jaren geleden de toespraken van Nelson Mandela kapot analyseerden omdat hij in één toespraak 6x hetzelfde zei voor zes verschillende doelgroepen; waar we tot enkele jaren geleden Obama in de collegebanken van de opleiding Communicatiewetenschap tot een uitzonderlijk goede spreker bekroond; daar lijkt live communicatie nu al die uitzonderlijke talenten en kenmerken te voldoen.

90/10-regel
Waar dat 'm inzit? Social Media heeft ons, misschien wel in de anonimiteit achter de computer, eerst een roeptoeter gegeven en er gingen nog mensen luisteren ook nog. Nu merken we na jaren van kansloos geroeptoeter, dat de mening enorm extreem moet zijn om aandacht te krijgen óf aandacht voor hen die onderbouwd durven een mening te geven in alle openheid en kwetsbaarheid, onderbouwt met feiten en weten hoe het over te brengen. Welkom in de nieuwe wereld van live communiceren: 90% op emotie en 10% op ratio, want dan komt het aan en over. Beraken is het woord en niet zenden, informeren of meedelen. Voorbeelden?

 

Marianne Zwagerman - Interview @ Leadership Experience "lager opgeleid"

Youtube-kanaal: M S 
Gepubliceerd op 31 mrt. 2018

Mandy van der Put in gesprek met Marianne Zwagerman tijdens de Leadership Experience van maart 2018. Marianne, schrijver van o.a. "Een webshop is geen carrière" en "Kluitsjesvolk". Ze is mede oprichter van PowNed, voormalig directeur digitale media van de Telegraaf, columnist bij BNR nieuwsradio en veelgevraagd criticus.

Waarom zo krachtig?
'Alles zit er in: Zwagerman reageert op interactie, dat maakt het gesprek al levend voor haar monoloog. Ze blijft ook naar de persoon praten, zodat het heel persoonlijk wordt (ook al zegt zij dat het niet persoonlijk is, de kracht van 1 op 1 blijft overeind). Haar insteek is emotioneel, haar onderbouwing rationeel, maar ook volledig op de emotionele uitkomsten van die onderbouwing. Haar stem in standje 'en nu is het klaar' zonder te schreeuwen of te overacten. Recht in het hart, gedrag- en meningveranderend.

 

Al Pacino's Inspirational Speech
Movie - any given sunday (Al Pacino , Jamie Fox) Half-Time speech
Waarom zo krachtig?
In de categorie teambuilding, motivatie toespraken is er veel te krijgen en te boeken. Wat we uit de kracht van Al Pacino kunnen halen (ook al is het een film), hier spreekt een meerdere, maar dan wel op het niveau van een gelijke. Hij weet waar hij het overheeft. Zijn ervaring en kennis maken van zijn emotionele speech de waarheid. De opbouw in tekst, stem en volume is zo goed dat je wel meegaat in zijn verhaal. Daarbij is de doelgroep perfect afgekaderd en de ruimte en de setting de vertrouwde omgeving waar een team zich één voelt.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Promovendis

    Een unieke spreker voor elk onderwerp: jonge onderzoekers uit de wetenschap! Promovendis biedt unieke sprekers:...
  2. Traffic Support

    Traffic Support is uw partner als het gaat om verkeersbegeleiding bij bouw- en...
  3. NicLen B.V.

    NicLen B.V. te Bunschoten, is een Dry Hire Verhuurmaatschappij van...
  4. Skanna Horeca Uitzendbureau

    Skanna Horeca Uitzendbureau biedt gastvrij horecapersoneel. Skanna biedt...
  5. Booz event design

    Boozed is een creatieve, flexibele partner op het gebied van events. Je kunt...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners