De nieuwe wereld van grote eventmerken: contra strategieën
EVENTMARKETING EN SPONSORING - Het vinden van een manier om een event experience te verbreden naar nieuwe doelgroepen is één van de grootste uitdagingen van live. Het meest voor de hand liggende antwoord? Technologie. Maar grote merken denken daar anders over.
Jaren geleden zijn de grote merken al afgestapt van het alleen pushen van hun merk, en heeft de live event experience een grote bijdrage geleverd aan het versterken van hun positie naar de desbetreffende doelgroep. Maar met een inmiddels verzadigde markt aan evenementen, en het feit dat entertainment 24/7 online binnen handbereik is, moet je als merk een manier vinden om te zorgen dat jouw merkbeleving verder gaat dan alleen een evenement. Hoe je dat doet? Door je merk een klein beetje los te laten en consumenten een beleving te laten delen namens het merk; en de regie te geven over hun eigen persoonlijke experience. Als merk sta je in deze contra strategie dus niet meer centraal maar ben je een toevoeging op de beleving en het overbrengen van de boodschap van het event.
Heineken deelt water uit ipv bier
Hieronder de link naar het artikel, waar de senior brand manager van Heineken alvast een tipje van de sluier geeft: 'Soms betekent een contra-strategie het uitdelen van flesjes water in plaats van bier om verantwoord drinken te promoten. Bezoekers drinken dan wellicht minder Heineken maar ze beleven het evenement meer. Dit vereist als merk een andere mindset. Voor de één tegenstrijdig, voor de ander een uitdaging.' In het artikel How Major Brands Are Expanding Live Events to Reach New Audiences op BizBash geeft senior brand manager Bernardo Spielmann van Heineken de gouden tip om als merk een evenement van grote waarde te laten zijn in de markt van vandaag de dag:
'Take a step back, let consumers develop their own content and generate their own experience', Spielmann said. 'Not having the brand be the protagonist is something we’re trying to focus on. Getting a message across is much more important than the brand trying to make a statement. It’s a new world.'
Bernardo Spielmann op BizBash.com
Lees hier het volledige artikel:
>> How Major Brands Are Expanding Live Events to Reach New Audiences
Van de EventBranche.nl-redactie:
Wellicht niet een volledige contra eventmarketing strategie, maar wel heel dichtbij, is de activatie van Wagner. Al in 2013 koos het pizzamerk heel bewust voor een activatie waar het merk haar eigen waarden en kenmerken niet leidend liet zijn in de activatie. Met crossmotoren werden pizza's rondgereden naar festivalbezoekers die een pizza hadden besteld. Of die motor nou symbool staat voor het merk Wagner...maar de activatie ging volledig op in de beleving op het festival en dus van de bezoeker. In lijn van de contrastrategie zou het pizzamerk volgend jaar wel eens fruit uit kunnen gaan rijden...
'Ook dit jaar kijken we weer tevreden terug op de prettige samenwerking met de Zwarte Cross. Er zijn nog meer Big Pizza’s verkocht dan vorig jaar, en we hadden nu zelfs onze eigen thuisbasis in de vorm van het Big Pizza Koeriers Motorhome. We houden van de gemoedelijke sfeer en originaliteit van het festival. Wagner Pizza en de Zwarte Cross passen gewoon uitstekend bij elkaar', met die opmerking geeft de marketingmanager van Wagner exact aan waar het om gaat: het merk in dienst laten zijn van de festivalbeleving.
Lees hier het volledige artikel:
>> Merkactivatie Wagner op festival betaalt zich direct uit