'De ideale presentator of host op uw evenement is geen grijze muis én geen olifant'

26-04-2018 - PRESENTATOR HOST - D&B eventmarketing nam de Gouden Giraffe Event Awards dit jaar aan de conceptmatige hand. Zij opperden ook de presentator/host van de avond. Niet onbelangrijk, zeker gelet op het feit dat een evenement organiseren voor evenementorganisatoren best een druk met zich mee brengt. Het werd Eva Brouwer. Zij deelt haar checklist voor een goede host, presentator.

Een zingende journalist, met veel presentatie ervaring die in de wereld van dagvoorzitters, hosts en presentatoren een A-merk is. ‘Een host op een evenement mag geen grijze muis zijn, maar ook niet als een olifant de aandacht naar zich toe trekken. Een no name brand, die niet afleidt van de inhoud, zich echt verdiept en in dienst staat van de spreker, het bedrijf en de boodschap…dat is een goede host van uw event.’

De sierlijke verrassing van de Gouden Giraffe Event Awards traint sprekers en is een bekende in de regionale media, maar is ook uitgegroeid tot de top van eventprestatoren, dagvoorzitters en hosts. Brouwer komt met de ultieme checklist voor een goede dagvoorzitter, presentator of hosts voor uw volgende evenement:

  • Zoek de juiste balans

Iedereen kent ze wel: de presentator of dagvoorzitter die alle aandacht naar zichzelf toe trekt. Aan de andere kant van het spectrum staat de grijze muis, die vrijwel onzichtbaar is. ‘Het kan ook te anoniem. Een goede dagvoorzitter of host moet wel in de lead zijn om de dag goed te laten verlopen. Humor, gasten een welkom gevoel geven en het meeste uit het live moment halen. Dus geen grijze muis en geen olifant, maar boven alles dienstbaar aan het onderwerp.

  • Veeg niets onder het tapijt

‘In iedere organisatie spelen onderwerpen die gevoelig liggen. Juist die moeten op een live moment een plek vinden. Die mogen niet onder een tapijt geveegd worden. Daarom is het zo belangrijk om in de training en begeleiding te investeren. Bespreek dus hoe je die ‘gevoelige’ topics met een positieve draai over de bühne kunt brengen. Die rol moet juist bij de dagvoorzitter liggen. Het is ook aan mij om aan te voelen als de zaal het niet begrijpt of niet mee akkoord gaat. Ga op de dag zelf altijd even in gesprek met bezoekers om te vragen wat er speelt, dat is altijd te gebruiken.’

  • BN’er VS no name brand

‘De aantrekkelijkheid van een BN’er is begrijpelijk, maar bekende namen leiden ook af. ‘Oh, hij is in het echt veel kleiner’ of ‘In het echt is ze nog mooier’. Het zijn logische maar afleidende reacties. Nicoline van Straaten zei mij ooit: je bent een no name brand en dat heeft op het podium van een inhoudelijk evenement heel veel voordelen. Eerst denk je dan: lekker...een no name brand...Maar ze heeft gelijk. Je staat namelijk volledig in dienst van die inhoud en je leidt niet af.

  • Relatie met de opdrachtgever

Voor een bedrijf is een live moment, een evenement of een inhoudelijk congres best spannend. Volgens Eva Brouwer ligt ook daar een essentiële rol voor de dagvoorzitter. ‘Focus in het voortraject op het goede contact met de opdrachtgever. Investeer in die persoonlijke relatie, want vanuit dat vertrouwen zal een CEO vleugels krijgen op het podium. Zeker bij CEO’s met een bepaalde status is oefenen een must. Gewoon samen, open eerlijk, achter de schermen en niet in de rol van een ja-knikker, maar om samen toe te werken naar de dag van het event. Echt het podium geven en pakken.’


Foto: www.clickshots.nl 

  • Het is een show

‘Nee, geen musical maar een super inhoudelijke show. Daar ben ik heilig van overtuigd, want anders kunnen we de content en inhoud echt nog altijd beter op een flyer laten drukken. Ik heb een entertainment en televisie achtergrond en dat komt enorm van pas in de zakelijke setting. Er mag gelachen worden, er mag een sfeer gebouwd worden en af en toe moet je het groot maken. Maar juist ook klein, dan weer dynamisch of theatraal. Het is dus echt een show. En heel soms roep ik tussendoor: Laat je hooooooren!’, lacht Brouwer.

  • Neem uw publiek serieus

‘Hoe je dat doet? Dat is heel simpel: ga een fundamenteel gesprek met ze aan. Het gaat niet om de soort stoelen, of de bijzondere decoratie, het gaat om het serieus nemen van uw publiek, van uw gast. En let op, want vergeleken met het buitenland liggen wij echt al lichtjaren voor, maar 1 of 2 vragen en verder alleen maar zenden, dat is geen fundamenteel gesprek met uw doelgroep aangaan.’

  • De meerwaarde van TV

‘Naast een achtergrond in het entertainment, heb ik ook een televisie-achtergrond. Ik heb veel gepresenteerd en dan ben je gewend aan snel en accuraat switchen van de ene naar de andere camera. Dat zorgt er voor dat ik ook op evenement super strak in de regie kan zitten. Als aangever, als radertje van een show zoals bij de Gouden Giraffe, het is heel belangrijk om strak in de planning te zitten. Oh, en als er iets niet klopt in het schema, in de tijd, ga dan uw publiek daar niet mee vermoeien, maar zorg dat het goed komt, zonder dat jouw sores in de zaal komt te liggen’

www.evabrouwer.tv 
www.pakjepodium.nl

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Promovendis

    Een unieke spreker voor elk onderwerp: jonge onderzoekers uit de wetenschap! Promovendis biedt unieke sprekers:...
  2. Delta Lloyd

    Delta Lloyd is een brede financiële dienstverlener waar zowel zakelijke als...
  3. Sendsteps B.V.

    De stem van uw publiek! Vergroot het gevoel van betrokkenheid door de...
  4. JMT International

    Al dertig jaar is JMT toonaangevend in verhuur van vloerbedekking en meubilair....
  5. Pronorm

    Pronorm is als audiovisuele dienstverlener leidend op het gebied van urban...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners