Creatief inhaken op Koningsdag

26-04-2018 - MARKETING - Komende vrijdag is het zover, de dag dat de oranjekoorts bijna iedereen treft. De dag dat de Nederlandse bevolking zich als één voelt. Als merk kun je slim meeliften op de populariteit van deze dag. Er zijn vele 'haakjes' te bedenken om in te haken op deze dag. Laat je inspireren door content van vorige jaren en zie dat er eigenlijk altijd een link te maken valt.

Populariteit 
Uit de koningsdagenenquete 2017, een jaarlijks representatief onderzoek van Ipsos, uitgevoerd in opdracht van de NOS, blijkt dat 70 procent van de Nederlanders achter de monarchie staat. De steun voor het koningshuis wisselt, zo was in 2013 nog 78 procent voor de monarchie maar in 2016 was het 65%. Koningsdag wordt dan ook massaal gevierd in het land. Grote steden ontvangen elk jaar meer bezoekers, zo trok in 2017 Amsterdam alleen al 700.000 bezoekers. 

Haakjes
Er zijn veel manieren om in te haken op deze nationale feestdag. Als je geen link ziet met de actualiteiten, leer dan van de grote merken om bijvoorbeeld in te haken op de namen van het koningshuis. Zo wordt voor bijna elke uiting een afgeleide van Willem-Alexander gebruikt. Wimlex, Lex maar ook Willie. Ook de termen voor het koningshuis zijn populair: royals, vorsten, blauw bloed, dynastie. Geen inhaker te bedenken? Loop dan ook even het rijtje activiteiten na, zoals koekhappen, de vrijmarkt, de festiviteiten of de botenparade op de bomvolle Amsterdamse grachten. Nog geen inspiratie? Let op het weer en je hebt altijd een passend haakje: 





Vergeet vooral het inzetten van live momenten niet in de acties rondom feestdagen. Zo werken KLM en Heineken al een aantal jaren samen om een kleine groep mensen te verassen met een onvergetelijke beleving in de vorm van 'The Orange Experience' :
 




In 2017 werd de 50e verjaardag van Koning Willem Alexander gevierd, onder andere door Pearle werd hier creatief mee omgegaan:


Gebroken Engels zorgt voor een leuke inhaker door online schoenenwinkel Omoda. 


Winkelketen America Today heeft een minder sterke link naar Koningsdag dan bijvoorbeeld een biermerk, maar toch creërden zij online exposure met de Where's Willy zoekplaatjes. 


Ook het WNF speelt op eigen wijze in op de nationale feestdag. 


Hema staat erom bekend orgineel en soms op het randje uit de hoek te komen met woordspelingen en pakkende inhakers. Zoals onderstaande afbeelding die inhaakte op de wisseling van de troon.  

Portretrecht
De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD)  bepaalt altijd pas achteraf of een advertentie met een portret van leden van het koningshuis de grens overschrijdt. Zo gaf merkenbureau Abcor eerder, in een artikel van de NOS over een uiting van de Hema, aan dat producten met een beeltenis van leden van het Koninklijk Huis niet commercieel gebruikt mogen worden. "Het is een afweging die je maakt tussen informatieplicht en de persoonlijke omstandigheden. Bij een dergelijke advertentie zouden wij goedkeuring vragen van de RVD." Destijds heeft de Hema de advertentie verwijderd maar nieuwsbrief was toen al wel naar de duizenden leden verstuurd.  

Tip: Plan alvast social media berichten in, dan kun je met een gerust hart proosten op de monarchi. 


Ook leuk ter ere van Koningsdag: Leegstaand café blijkt prima pop-up evenementenlocatie in Doetinchem

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners