Bedrijfsuitjes+en+de+WKR%3A+is+er+een+veranderende+vraag+of+niet%3F
Nieuws

Bedrijfsuitjes en de WKR: is er een veranderende vraag of niet?

EVENEMENTENBUREAU BEDRIJFSUITJE - De invoer van de nieuwe werkkostenregeling is en blijft een terugkerend onderwerp. Wat zijn de merkbare effecten hiervan en is er een veranderende vraag vanuit de opdrachtgever? 11 organisatoren, gespecialiseerd in bedrijfsuitjes, geven antwoord.




Bjorn van Gelder, van rederij Blue Boat, kan hier kort over zijn: ‘Voor ons niet’. Edwin Postma, van vakantiepark Pagedal zegt hierover: ‘Als Pagedal merken wij niets van de gewijzigde WKR, deze regeling wordt althans niet in de aanvraag vermeld en ook bij uitjes op onze locatie wordt de WKR niet benoemd.’ Floriaan Zwart van UIT-ZEILEN geeft aan dat er wel meer vraag is naar teambuilding evenementen en activiteiten, en het splitsen van facturen. Ook Toon Verbraak, van WAVE-Citygames, merkt weinig van een veranderende vraag door de WKR: ‘Niet dat er geen veranderende vraag zou zijn, maar omdat wij in een niche markt zitten (alleen interactieve citygames in diverse steden, that’s it) komt de WKR zelden of nooit ter sprake. Alleen wanneer wij worden ingehuurd door een full-service organisatiebureau merken we dat de WKR een rol speelt in duur en locatie van het event.’ Bij Jack Zuidema van Amsterdam Boat Events komt de werkkostenregeling eveneens niet ter sprake. De klant geeft wel vaak aan wat het budget is maar niet wat de beweegredenen zijn waarmee ze tot dit bedrag gekomen zijn.’ 

Jos Pagen, TimeOut Events: ‘De budgetten zijn in de zin van puur bedrijfsuitje (voor de lol) geslonken of zelfs niet meer aanwezig bij de meeste bedrijven. Het bedrijfsuitje wordt nu gekoppeld aan een zakelijk belang, zijnde sprekers, productpresentaties, relatiedagen.

Joost Frijlink, Omnivents:Het is inmiddels al een tijd geleden dat de nieuwe WKR ingevoerd is. Toentertijd kregen we van sommige opdrachtgevers vragen over de WKR, maar momenteel is dit bij ons niet meer aan de orde. Wij hebben het idee dat bedrijven die bedrijfsuitjes skippen i.v.m. de WKR ook niet met een aanvraag naar ons komen, omdat zij hier bij voorbaat al van afzien. Dit is voor ons ook niet meetbaar.’

Marcel Eilering, Game Events: ‘GameEvents merkt vooralsnog weinig verandering door de invoer van de WKR. Het enige tastbare is dat wij meekrijgen dat onze maatwerk events vaker als training worden beschouwd. Doordat wij content op maat maken en bij deze events teruggrijpen op de inhoud van een evenement is dit echter ook te verantwoorden. Ook wordt er regelmatig gesproken over evenementen binnen versus buiten. Onze EscapeGame wordt regelmatig op ‘eigen’ kantoorlocaties georganiseerd. Wij merken dat klanten dit ook gebruiken om het evenement ‘gunstig’ weg te kunnen boeken.’

Jur Elders, Uitjes.nl ziet echter wel een duidelijke verandering: Door de WKR (en de afgelopen recessie) is er duidelijk sprake van een veranderende vraag vanuit de opdrachtgever. Bedrijfsuitjes voor de gezelligheid of als beloning zullen altijd blijven. Maar vele opdrachtgevers wensen tegenwoordig dat een bedrijfsuitje niet alleen onderhoudend is, maar ook een wezenlijke bijdrage levert aan de gestelde doelen, (kern)waardes en thema's die spelen binnen een organisatie. Een bedrijfsuitje dient dus ook uitdaging te bieden én te inspireren.’

‘De WKR heeft voor de bedrijfsuitjes ook invloed gehad op het beschikbare budget. De werkkostenregeling is redelijk bekend bij onze opdrachtgevers en zij passen de aanvraag daarop aan. We adviseren ze over de mogelijkheden en uitdagingen binnen de WKR. Het heeft mede gezorgd voor een andere aanpak van de invulling van een bedrijfsuitje. Nog meer focus op content, doel van het uitje en de doelgroep.’

Dennis Kats, Jobbeleving: Wij zetten inderdaad nu regelmatiger de term teambuilding of uitvoerdag op de factuur. Ook educatie is een noemer geworden.

Giulia Vinken, Down South Events:
Bij de invoer van de WKR ontstond er veel onzekerheid. Het effect dat de WKR op de eventbranche is voor de werkgever die zijn personeel een weekendje buitenlands wil bieden buitengewoon merkbaar. Er rust namelijk een maximale afdracht op evenementen die plaats vinden in het buitenland.’

‘Om het personeel toch een unieke 'buitenland' beleving te kunnen bieden combineren ze het beste van twee werelden vaak bij Down South Events het evenementbureau van Limburg, aangezien wij gespecialiseerd zijn in het Zuid-Limburgse heuvellandschap. Wat door vele gezien word als een stukje buitenland in eigen land,  door het looiende landschap, de gastvrijheid en buitengewone sfeer! Evenementenbureaus uit het noorden laten de Zuid-Limburgse evenementen dan ook vaak in samenwerking met ons organiseren hierdoor ontstaan er bijzondere langdurige samenwerkingsverbanden.’

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.