%27Apple+gaat+duizenden+eventapps+weren+in+de+App+Store%27
Nieuws

'Apple gaat duizenden eventapps weren in de App Store'

ONLINE COMMUNICATIE APP - Opvallend nieuws uit de wereld der app's: Apple is voornemens om losse eventapp's te weren uit de App Store. Jasper en Derrick van Twoppy en sinds kort ook Appendee trokken aan de bel. Ze stuurden een persbericht en beantwoorden op verzoek van EventBranche.nl een aantal prangende vragen. Worden eventapp's nou gewoon verboden in de App Store??

'Apple heeft per direct haar voorwaarden voor toelating in de Appstore aangescherpt waardoor white label event apps niet meer toegelaten worden. We merken dat er behoorlijk wat onrust is ontstaan bij opdrachtgevers, vandaar dat we dit middels het volgende persbericht willen uitleggen', mailt Jasper van Blerk van Twoppy en Appendee, die op verzoek onderstaande persbericht meteen van een vlog voorzag:



Persbericht:
-------------------------------------------------------------
PANIEK EVENTLAND OVER VERSCHERPTE REGELS APPLE

Onder organisatoren van events is recentelijk paniek ontstaan over de nieuwe aangescherpte regels van Apple rondom de toelating van eventapps in de Appstore. Wat heeft dit voor consequenties voor jouw events? Aan het woord Derrick Stomp, mede-oprichter van Appendee (onderdeel van twoppy).

Apple heeft tijdens haar meest recente developer conference aangekondigd harder te gaan optreden tegen de wildgroei van nagenoeg identieke apps in de Appstore. Slimme ontwikkelaars die makkelijk geld willen verdienen met het kopiëren van dezelfde apps alleen voorzien van verschillende content. Om een app in de Appstore te krijgen moet deze aan een groot aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden staan beschreven in de ‘App Store Review Guidelines’. De ophef in de event industrie is ontstaan rond artikel 4.2.6 dat luidt: “Apps created from a commercialized template or app generation service will be rejected.”

 Met dit artikel worden bewust of onbewust ook makers van White Label Eventapps getroffen. Bij dergelijke apps wordt een enkel evenement onder de merk- of eventnaam van de klant in de Appstore geplaatst. De meeste van deze White Label apps verschillen over het algemeen echter alleen op inhoud en kleurstelling. Vanuit marketing oogpunt natuurlijk perfect aangezien jouw evenement met naam en toenaam in de Appstore verschijnt, en zo makkelijk gevonden kan worden. Maar blijkbaar volgens de regels van Apple onwenselijk omdat deze de Appstore onnodig vervuilen. het gevolg: Apple gaat deze apps weren uit de Appstore. Het advies aan appbouwers is om één app in de Appstore te plaatsen waarbinnen men de gewenste evenementen kan vinden. Een groot voordeel van deze oplossing is enerzijds dat er geen onzekerheid en tijdverlies meer ontstaat over de goedkeuring van Apple. Anderzijds worden de kosten van een dergelijke app aanzienlijk gereduceerd.

Verzamel app
“Bij twoppy hebben we deze discussie intern al lang geleden gevoerd. Wij hebben het echter ook bekeken vanuit het perspectief van de deelnemer. Die wil niet voor elk evenement een aparte app downloaden. Vandaar dat we vanaf onze lancering in 2011 al een ‘verzamel app’ maakten waarbinnen je deelnemers gemakkelijk het event konden vinden. Uiteraard voorzien van je eigen branding en kleurstelling”, aldus Derrick Stomp. “We zien de policy aanscherping van Apple dan ook als bevestiging van onze eigen visie, en een aanmoediging om ons nieuwe premium label Appendee zo snel mogelijk in de markt te zetten”.

Met Appendee komen de makers van twoppy de meer eisende evenement-organisatoren tegemoet. Echter vanuit dezelfde kerngedachte: jij als organisator hebt geen app, jouw deelnemers hebben deze. Vanaf januari 2018 verschijnt de app genaamd Appendee Unite in de Appstores. Hiermee heb je wel een native app (met pushnotificaties) maar niet de stress vanwege de kans op afwijzing in de Appstore.
 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.