7x+waarom+Maarten+van+der+Weijden+eventmarketing+pur+sang+is
Nieuws

7x waarom Maarten van der Weijden eventmarketing pur sang is

EVENTMARKETING - Eigenlijk moet je het niet analyseren en hebben we hier gewoon te maken met een held, die een uitzonderlijke prestatie verricht om geld in te zamelen. Toch is het voorbeeld, het effect en vooral dat wat het teweeg bracht zo volledig in de straat van eventmarketing, dat we er wel even goed naar moeten kijken. Want Maarten van der Weijden is eventmarketing!

Waarom? Dat kunnen we simpel uitleggen aan de hand van marketingtermonologie van 2018:

1. Influencermarketing
De tijd van influencers is absoluut niet voorbij, maar hun geloofwaardigheid staat wel steeds meer ter discussie. Het te pas en te onpas inzetten van die vlogger omdat hij of zij nou eenmaal veel volgers heeft, zal steeds minder effectief worden. Het moet namelijk passen, kloppen. Van der Weijden, hoe kil de analyse ook, past. Hij is het symbool van een ziekte. Het symbool van beterschap en dus de persoon die zich hard maakt voor meer geld voor onderzoek om meer mensen een kans te geven beter te worden.

2. Authentiek
Vol niet in de valkuil dat authentiek saai of degelijk is of moet zijn. In tegendeel. Authentiek staat louter voor echt. En echter dan Van der Weijden kan niet.

3. Storytelling / contentmarketing
Van der Weijden is een levend verhaal. Dat verhaal deelt hij. Zowel de ziekte als zijn Olympische succes. En ook zijn tocht door het water krijg een veel grotere lading dan de gemiddelde sponsorloop: hij wilde een schuld(gevoel) inlossen voor kankerpatienten die niet het geluk hadden de ziekte te overleven.

4. Multimediaal, geintegreerde communicatie
TV, online, live, speur maar eens rond. Niet alleen gebruikte hij alle kanalen, het verhaal was ook nog eens dusdanig uniek dat het zowel op social media als binnen de traditionele media viral ging.

5. Inhaken op een bestaand succes evenement
Je ziet het in de wereld van eventmarketing al regelmatig: inhaken op het succes van bestaande evenementen, alleen dit geval is wel heel bijzonder: hij maakte van een schaatstocht een zwemtocht en zo werd zijn heldentocht een herkenning voor iedere Nederlander, zijn doelgroep.

6. Buzzmarketing
Een stunt. Het uitsterste uit jezelf halen. Continu je verhaal vertellen. Het laden. De uitvoer...BUZZZZZ!!!

7. Ambassador marketing
Wat als je zelf de ambassadeur bent van je eigen inzamelingsactie. Wat als alle bekende Nederlanders je ongelooflijke daad, je enthousiasme, je oprechtheid zien en voelen en dus ook 's nachts in een bootje jou gaan aanmoedigen...3,5 miljoen euro is al binnen. En Maarten van der Weijden is een held, een beetje ook een eventheld....maar die analyse mag je eigenlijk niet maken....

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.