#EventTrends2018: contra eventmarketing

30-11-2017 - EVENTTRENDS2018 - EventBranche Magazine komt in het komende nummer met de 20 trends en ontwikkelingen die in 2018 van invloed zullen zijn op de wereld van eventmarketing en live communicatie. 10 van die trends publiceren we ook online, wilt u het volledige dossier lezen? Zorg dan dat u lid bent van EventBranche.nl. Trend nummer 2? Contra Eventmarketing....

Contra eventmarketing: merk en bedrijf loslaten

Het vinden van een manier om een event experience te verbreden naar nieuwe doelgroepen, naar nog meer impact, is één van de grootste uitdagingen van live. Het meest voor de hand liggende antwoord? Technologie. Maar grote merken denken daar steeds vaker anders over. Met een inmiddels verzadigde markt aan evenementen, en het feit dat entertainment 24/7 online binnen handbereik is, moet je als merk een manier vinden om te zorgen dat jouw merkbeleving verder gaat dan alleen een evenement om product, merk of bedrijf te promoten.

Hoe je dat doet? Door je merk een beetje los te laten en consumenten een beleving te laten delen namens het merk; en de regie te geven over hun eigen persoonlijke experience. Als merk sta je in deze contra strategie dus niet meer centraal maar ben je een toevoeging op de beleving en het overbrengen van de boodschap van het event. Het merk biedt een beleving met een zo groot mogelijke meerwaarde, zet zichzelf op de achtergrond, maar zal daarom nog meer gewaardeerd worden. De afgelopen maanden zien we enkele cases waarbij een merk een maatschappelijk onderwerp 'claimt' en daar de doelgroep live mee bezig laat gaan. Uitnodiging, communicatie vanuit het merk en ook best wel gebrand, maar het evenement zelf dient een hoger doel...contra eventmarketing! Ook hebben we cases waar een merk of bedrijf een bijdrage levert in de lokale maatschappij en daarbij vrijwel niet 'brandt', maar wel bijdraagt. Essentieel daarbij is wel dat het onderwerp, de insteek volledig aansluit bij waar het merk voor staat...Contra Eventmarketing 

 


Zeer tastbaar voorbeeld van contra eventmarketing:
Heineken deelt water uit ipv bier


Bernardo Spielmann, senior brand manager van Heineken, geeft een tipje van de sluier: 'Soms betekent een contra-strategie het uitdelen van flesjes water in plaats van bier om verantwoord drinken te promoten. Bezoekers drinken dan wellicht minder Heineken maar ze beleven het evenement meer. Dit vereist als merk een andere mindset. Voor de één tegenstrijdig, voor de ander een uitdaging.' In het artikel How Major Brands Are Expanding Live Events to Reach New Audiences op BizBash geeft senior brand manager Bernardo Spielmann van Heineken de gouden tip om als merk een evenement van grote waarde te laten zijn in de markt van vandaag de dag:

'Take a step back, let consumers develop their own content and generate their own experience', Spielmann said. 'Not having the brand be the protagonist is something we’re trying to focus on. Getting a message across is much more important than the brand trying to make a statement. It’s a new world.'

Bernardo Spielmann op BizBash.com



Nederlandse voorbeelden:
>> Shell met Generation Discover Festival: jongeren enthousiast maken voor wetenschap, techniek en innovatie (zie foto bovenaan).

>> Albert Heijn met de AH Buitendag: een plezierig en leerzaam kijkje bij de bedrijven die dagelijks hun producten aanleveren aan de winkels van deze supermarktketen. 80.000 bezoekers brachten een bezoek aan De AH Buitendag, waar de boeren en fabrikanten op de voorgrond stonden en niet AH. 

>> Douwe Egberts Burendag: het landelijke evenement waarbij buren met elkaar initiatieven ontwikkelen en dan blijkt koffie een prima verbinder


#EventTrends2018  /  #jointheLIVErevolution

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Amplify Eventmarketing

    Welkom bij Amplify EventMarketing
  2. D&B eventmarketing

    Dé eventpartner van ondernemend Nederland
  3. Obsession Evenementen & Communicatie

    Bijzondere ontmoetingen, perfect geregeld!
  4. Switzerland Convention & Incentive Bureau

    SCIB is de overkoepelende organisatie die Zwitserland promoot als bestemming...
  5. Blue Boat Company

    Bent u op zoek naar een echte Amsterdamse kroeg of privéruimte voor een lunch...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners