Trends in artiestenland: inhoud boven vorm, vraag naar echtheid stijgt

26-02-2016 - ARTIEST & ARTIESTENBUREAU - Effect en impact worden steeds belangrijker maar ‘het mag niet meer té leuk zijn’ lijkt inmiddels ook een trend. Hoe kijkt de artiestenbranche hier tegenaan en hoe ontwikkelt deze zich in 2016? Artiestenbureau Blue Luna, Niek Boes Productions, Theatermaker Iwan Dam en The Agency Entertainment geven antwoord.




Hoe ontwikkelt de artiestenbranche zich in 2016? Wat zijn de belangrijkste trends?

Willemijn van Hussen, Artiestenbureau Blue Luna:
‘Aan de ene kant zie je technologische vernieuwingen (allerlei LED toepassingen, projectiemogelijkheden, interactie d.m.v. slimme apps) zich snel opvolgen, en aan de andere kant zien we dat de vraag naar échtheid toeneemt: die ene artiest die je bij de strot grijpt, die verbluffende dansers, of de rauwe energie van een live optreden. Dat kan een tegenstelling zijn, maar het kan elkaar ook enorm versterken, mits op de juiste manier, zinvol ingezet. Het is voor ons de kunst om onze opdrachtgevers uit te dagen om te durven kiezen voor inhoud boven vorm. Of in ieder geval: vorm te laten volgen op inhoud. Wat wil je overbrengen, teweeg brengen? Daar gaat het om.’

Niek Boes, Niek Boes Productions:
‘De financiële crisis heeft natuurlijk flink in de agenda van artiesten geroerd, ook in die van mij. Daar kwamen nog eens fijn wat nieuwe belastingregels bij (lees WKR), waar ook artiesten onder leiden.  Daarnaast worden artiesten met grote regelmaat meegenomen in een pitch waarin zij overgeleverd zijn aan de sales en creativiteit van het organiserende bureau. Toch valt er anno nu in het evenementencircuit nog genoeg te 'showen' voor artiesten. Het evenementencircuit bestaat immers niet alleen uit zakelijke evenementen en eventorganisatie bureaus die lid zijn van EventBranche. Gelukkig is het artiestencircuit vele malen groter en hebben wij opdrachten van zowel organisatie- en artiestenbureau’ s als vanuit de opdrachtgever zelf.’

‘Een ontwikkeling die al even gaande is, buiten de bedrijfsfeesten om, is dat men op business events zoekt naar artiesten met meerwaarde. Een unieke act met een uniek verhaal gelinkt aan het bedrijf, thema, onderwerp of doelgroep’, aldus Niek Boes.

Theatermaker Iwan Dam:
‘Ik merk dat er steeds meer vraag is om tijdens evenementen dingen te leren. Voor artiesten is daar een grote kans om kennis met entertainment te verbinden en een mengvorm te vinden. Het gaat om het ervaren. De bezoeker wil iets meegemaakt hebben. Dit kan alleen als de organisatie openstaat voor andere aanpakken.’

Naomi Goldstein, The Agency Entertainment:
De belangrijkste trend in het artiestenvak in de afgelopen jaren is dat de trend belangrijker is dan de kwaliteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat alle in het oog springende nieuwkomers kwalitatief onder de maat presteren, maar wel dat er te weinig aandacht is voor de ontwikkeling van het talent, en het neerzetten dan wel perfectioneren van de act.

Uiteindelijk zijn er slechts een paar artiesten die naast het zingen (of dansen, acteren, presenteren, goochelen etc.) ook écht kunnen entertainen en met hun performance de juiste snaar weten te raken. Deze talenten krijgen vaak niet de kans door te breken bij het grote publiek. Zij treden op in het evenementencircuit, voor de kenners of voor mensen die minder gevoelig zijn voor het laatste nieuwste’, aldus Goldstein.

Effect en impact worden steeds belangrijker maar ‘het mag niet meer té leuk zijn’ lijkt inmiddels ook een trend. Hoe zien jullie dat en hoe anticipeer je daar op?

Willemijn van Hussen, Blue Luna:
‘Wij zien dat heel duidelijk en hebben hier eigenlijk profijt van. Van origine werken wij toch al wat meer met de ‘serieuzere’, geëngageerde of creatieve artiesten. Het ligt voor de hand om hen in te zetten om een bepaalde boodschap over te brengen of impact te creëren. Wij geloven in de kracht van authentiek talent, en in entertainment met inhoud. En dat dat ook heel leuk is, bewijzen wij graag keer op keer weer.’

Niek Boes, Niek Boes Productions:
‘In mijn geval speel ik daar op in door bij de opdrachtgevers persoonlijk langs te gaan, door goed te luisteren naar wat zij belangrijk vinden en wat zij willen overbrengen naar hun gasten tijdens het event. Opdrachtgevers waarderen dat en worden enthousiast. Samen met de opdrachtgever creëer ik een show op maat, bijvoorbeeld "The sound of your company" . We hebben er pitches mee gewonnen. Een show die voldoet aan de wensen en beleving, de gasten raakt en waar nog lang over wordt gepraat.’

‘Natuurlijk mag het leuk zijn. Leuk als meerwaarde van de boodschap. Wees eerlijk: wie wil er nou naar een "niet leuk event?" Het stilzwijgend wachten tot een optie misschien ooit eens doorgaat is verleden tijd. De artiest als ondernemer. Samen met opdrachtgevers en bureaus. Ook dat is een meerwaarde’, aldus Niek Boes.

Iwan Dam (theatermaker):
‘Het gaat vooral om de dialoog tussen de opdrachtgever en de artiest(en). Om veel effect en impact te hebben is het nuttig om al vroeg in het stadium de artiesten te benaderen. Zij kunnen vaak met kleine tips of kleine veranderingen in hun performance een groot verschil maken voor het evenement. Jammer genoeg merk ik dat de opdrachtgever artiesten toch nog zien als een sluitstuk. Daar is moeilijk op te anticiperen omdat de opdrachtgever in de ontwikkeling van zijn of haar eventorganisatie nog niet goed te bereiken is.’

Naomi Goldstein, The Agency:
‘Emotie, effect en impact zijn kernwaarden in ons vak. Met de juiste expertise en contacten het onmogelijke voor je opdrachtgever organiseren is en blijft voor een artiestenbureau de leukste uitdaging, en is tegelijkertijd onze grootste kracht. Precies aanvoelen wat, en invulling zoeken voor hetgeen de klant wil bereiken met zijn event. Soms mag het niet té leuk zijn, want dan gaat de fun ten koste van de boodschap. En soms moet gewoon het dak er af! Steeds vaker zien we een combinatie van beiden. Goed kunnen luisteren naar de doelstellingen en maatwerk leveren is de afgelopen jaren het belangrijkst geworden. Feesten om het feesten is dan ook bijna niet meer van deze tijd. Infotainment, de kunst om entertainment en informatie op creatieve wijze te laten samensmelten, de juiste personen op de juiste plek te zetten, écht te verrassen, is dat wel.’

 

5 Reacties

Een artiest die authentiek presteert met kwaliteit, is juist de meerwaarde voor een professioneel artiestenbureau.
Joop Fenstra @ 26-02-2016 18:26 uur
Trend? Echtheid dan wel authentiek?
Al 30 jaar staat - eerst vanuit NEB - KJTP voor het motto "Van Inhoud Naar Vorm" en dan de invulling doorvertaald met acts met een ware ECHTHEID en AUTHENTICITEIT. Bel mij eens op 0653 646360.
Kees Janssen @ 01-03-2016 11:11 uur
Onze core business is al meer dan 20 jaar entertainment inzetten als communicatiemiddel voor een doelstelling of product. Hierbij is de artiest of act altijd al een tool geweest en weten opdrachtgevers al jaren heel goed wat zij middels een act of show willen bereiken. En de ene keer vraagt het om ingetogen en de volgende keer om zeer feestelijk of spectaculair. Het product/boodschap staat daarin centraal en niet de artiest/act. Al jaren levert dit onze artiesten budget op om vervolgens in een theatertournee geheel hun eigen ding te doen. 123opening is hiervan een voorbeeld.
Conrad Stockmann @ 01-03-2016 12:40 uur
Bovenstaande reacties. Kàn toch niet....
Mark @ 02-03-2016 19:56 uur
We zien dat er steeds meer vraag is om tijdens evenementen niet alleen te lachen maar ook om belangrijke boodschappen over te brengen.

Drum Cafe weet al meer dan 20 jaar over de hele wereld humor met belangrijke doelen te combineren.
Met onze interactieve sessies gebruiken we ritme en humor om mensen bij elkaar te brengen en om energie op te bouwen.
We noemen dit: “Serious Fun”

Natuurlijk zijn er vele thema’s in onze sessies te verwerken, denk hierbij aan; beter samenwerken, beter communiceren maar ook bijvoorbeeld leiderschap of productiviteit verhogen.
Sessies van 10 tot 10.000 personen, altijd maatwerk en 100% garantie dat iedereen meedoet, iets van opsteekt en plezier met elkaar maakt.
Patrick Tromp @ 19-09-2017 12:42 uur

Lid worden? Waarom?

•  Toegang tot alle evenementen van EventBranche
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.
En nog veel meer

EventBranche supporting partners