Trends evenementenverhuur (1/2): shop-in shopping, kwaliteit in gevarenzone

15-04-2016 - EVENEMENTENVERHUUR - In de huidige eventindustrie hoor je de laatste tijd steeds dezelfde termen; beleving, creativiteit, effectiviteit en innovatie. Maar met een vijver vol aanbieders en eventleveranciers die dit alles proberen te bereiken, wordt het al snel een uitdaging om onderscheidend te zijn. Wat zijn de trends in evenementenverhuur, is er een veranderende vraag vanuit de opdrachtgever en wat zijn nou de tips om je te onderscheiden van de rest?

Wat zijn de trends en ontwikkelingen binnen de markt van evenementenverhuur?

Frank Sissingh van Héman Verhuurservice
‘Wat ons betreft zijn de ontwikkelingen met name dat er creatiever wordt gedacht door de klant. Met de huidige foodtruck trend is het type verhuurmeubilair ineens veel ruiger geworden. Voor ons is dat een unieke kans om oude materialen nieuw leven in te blazen. Ook de horeca bekent kleur, vrolijke gekleurde borden sieren de buffetten en we zien weer steeds vaker bloemdecoraties op evenementen. Dit is ook een teken dat er weer budget is om in te gaan op details. Op het gebied van decoreren merken we dat gerecyclede materialen hot zijn. Verfblikken worden gebruikt als vaas en  allerlei soorten kleine vaasjes vormen ineens een geheel. Wij kunnen ons ei wel kwijt in deze trends en adviseren de organisatoren om te inventariseren bij hun participanten waar behoefte aan is in verhuurmaterialen. Zo maken we het huren voor iedereen op een evenement aantrekkelijk.’

Els Beltman-Janmaat van Westerhuis Verhuur
‘De klant wil het gevoel krijgen dat wij een partner zijn in plaats van alleen een leverancier. We proberen ze het gevoel te geven dat wij hier op dezelfde manier instaan en onze expertise het event naar een hoger niveau tilt.
Vanuit Parijs waaien de trends in interieur over naar woonwinkels en merken, deze worden door ons ook opgepakt. We zien dat natuurlijke materialen blijven, grote bladeren, veel groen, aardse kleuren en diverse soorten hout op verschillende manieren bewerkt. Nog steeds niet overdadig maar wel goed uitgevoerd.’

Bram de Vos van LoungeRent
‘LoungeRent ziet de markt voor evenementen meubilair steeds verder professionaliseren. Klanten stellen hogere eisen aan kwaliteit van de materialen en de services er omheen. Om hier op in de spelen heeft LoungeRent bijvoorbeeld de response tijd voor offerte aanvragen verhoogt. Binnen kantoortijden ontvangt de klant al 2 uur na aanvraag een complete offerte. Een uitgebreide 3D visualisatie van het evenement kan zelfs binnen 24 uur worden gerealiseerd.’

Ernst Verhoef van Turn2Motion
Als specialist in bewegend presenteren is Turn2Motion misschien niet direct een bedrijf dat u onder de categorie ‘evenementenverhuur’ zou verwachten. T2M heeft geen enorm assortiment standaardartikelen die in grote aantallen kunnen worden verhuurd aan een eventorganisator. Turn2Motion richt zich juist op klantspecifiek maatwerk in bewegende presentatiemiddelen, zoals draaiplateaus. Deze draaiende en/of liftende plateaus en podia zijn leverbaar in de formaten XS tot en met XXL. Het technisch hoogwaardige productassortiment van Turn2Motion is dus zeker van toegevoegde waarde bij de organisatie van beurzen en evenementen.

T2M-directeur Ernst Verhoef: 'Het lijkt erop dat de markt voor de publieksevenementen verzadigd raakt. Veel evenementen raken niet meer uitverkocht. In tegenstelling tot vroeger, is er nu het hele jaar door een gigantisch aanbod. Ook de huidige terreurdreiging zal wellicht een rol spelen. Mensen worden voorzichtiger en aarzelen om zich in grotere menigten en openbare locaties te begeven. Daarnaast staan de prijzen nog steeds onder druk.'

Wiljan Paridaans van Energyst Rental Solutions
Wij zien dat de vraag naar verantwoord energiegebruik een belangrijk onderwerp is én blijft. Deze ontwikkelingen is aantal jaren geleden op gang gekomen, mede gestart door enerzijds de financiële crisis, anderzijds door een grotere behoefte naar groenere evenementen. Zuiniger, stiller en groener waren en blijven de doelen van festivalorganisatoren.

Is er door deze ontwikkelingen een veranderende vraag merkbaar vanuit de opdrachtgever?

Frank Sissingh van Héman Verhuurservice
Deze zomer worden met name de festivals overspoeld met hipsters en foodtrucks . Er komen veel eetgelegenheden met diverse gerechten. Gezellige loungehoekjes en hippe diner settings. De eventindustrie doet hier zeker aan mee. Vooral Pop-up restaurants en toegankelijke kleinere evenementen zullen deze zomer geopend worden. Op zakelijke luxere evenementen maakt wit designmeubilair plaats voor houttinten met comfortabele zitgelegenheden. Een grote eyecatcher is een must en vintage props maken de ambiance compleet. Als verhuurder mag er best geïmproviseerd worden, prijs en budget staan niet altijd boven originaliteit.

Els Beltman-Janmaat van Westerhuis Verhuur
Er wordt nog meer betrokkenheid verwacht op alle gebieden. Het sturen van een offerte alleen is niet meer voldoende. Er moet meteen een stukje beleving inzitten.

Ernst Verhoef van Turn2Motion
‘Eventorganisatoren en standbouwers proberen steeds vaker zó goedkoop te ‘shoppen’ dat  de kwaliteit daardoor echt in de gevarenzone komt. En ondanks de bijzondere kracht van het bewegend presenteren, worden draaiplateaus en bewegende podia vaak als eerste wegbezuinigd. We krijgen wel meer aanvragen voor maatwerk ten behoeve van  bedrijfsfeesten, die tegenwoordig steeds vaker een educatief karakter hebben. Dit laatste is ongetwijfeld het gevolg van de veranderde belastingregels.’

Wiljan Paridaans van Energyst Rental Solutions
Jazeker, de behoefte groeit aan leveranciers die niet alleen materialen verhuren, maar vooral een advies uit kunnen brengen over hoe deze doelen bereikt kunnen worden. Nu er in de afgelopen jaren steeds meer succesverhalen zijn over groenere en zuinigere evenementen, neemt de bereidheid vanuit festivalorganisatoren toe om in een vroegtijdig stadium met hun leverancier om tafel te gaan zitten voor een soortgelijk advies.

>> Zie ook: Trends evenementenverhuur (2/2)


 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

Lid worden? Waarom?

•  Toegang tot alle evenementen van EventBranche
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.
En nog veel meer

EventBranche supporting partners