Minister De Jager roemt eventbranche om innovatievermogen

24-03-2010 - Demissionair minister De Jager reageerde voor EventBranche Magazine op de kritiek vanuit de evenementenwereld op de nieuwe belastingregels. 'Live communicatie en eventmarketing zijn belangrijke communicatiemiddelen.'

Diverse brancheverenigingen bundelden hun krachten om Den Haag ervan te overtuigen dat de nieuwe belastingregels zeer nadelig zijn voor de evenementenbranche. 'Een doodsteek', was een van de conclusies. In een exclusief interview met EventBranche Magazine reageert de minister op die kritiek: ‘De nieuwe werkkostenregeling is op zich heel transparant. Vanaf 2011 mogen bedrijven 1,4 procent van hun fiscale loonsom onbelast besteden aan zaken als personeelsfestiviteiten, kerstpakketten, fietsen en andere zaken. Dit percentage is gelijk aan het gemiddelde dat nu aan deze posten door werkgevers wordt uitgegeven. Bepaalde grote kostenposten, zoals het gebruik van de laptop van de zaak, bijscholings- en verhuiskosten vallen buiten de nieuwe regeling. De nieuwe regeling, die 29 kleinere regelingen vervangt, is overigens al definitief. De val van het kabinet doet daar niets aan af. Vanaf 1 januari 2011 kunnen werkgevers kiezen tussen de oude en de nieuwe regeling. Vanaf 1 januari 2014 is de nieuwe regeling op alle werkgevers van toepassing.’
Wat zijn de voor- en nadelen voor de evenementenwereld?
‘De nieuwe regeling is veel eenvoudiger voor ondernemers. Zij maken hierdoor minder kosten. Onder de nieuwe regeling hoeft een werkgever bijvoorbeeld niet meer op individueel niveau bij te houden welke vergoedingen aan werknemers worden gedaan. De totale kostenbesparing voor het Nederlandse bedrijfsleven wordt geschat op 340 miljoen 340. Het effect van de nieuwe regeling op bedrijven in de evenementenbranche zal van geval tot geval verschillen, aangezien dit effect samenhangt met het gedrag van individuele klanten.’
 
Minister De Jager kijkt persoonlijk zeer positief naar de branche: ‘Ik zie de evenementenbranche als zeer innovatief en goed in staat in te spelen op veranderende marktomstandigheden. Dat eventmarketing en live communicatie belangrijke communicatiemiddelen zijn staat voor mij buiten kijf en ik kan mij goed voorstellen dat bedrijven hier in de toekomst meer gebruik van gaan maken. Dat is een mooi perspectief voor de evenementenbranche.’

In EventBranche Magazine nummer 1 leest u hoe de minister ingaat op de kritiek vanuit de branche. Wilt u het hele artikel lezen?

>> Neem dan nu een abonnement op het vakblad voor de eventprofessional.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

Lid worden? Waarom?

•  Toegang tot alle evenementen van EventBranche
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.
En nog veel meer

EventBranche supporting partners