De 15 trends en ontwikkelingen voor evenementenlocaties

14-12-2016 - Het blijft altijd een dingetje, wanneer noem je iets nou een trend, wanneer is het ontwikkeling en wanneer is het iets dat misschien altijd al wel een vraag was in de markt, maar nu dé vraag wordt? EventBranche Magazine legde haar oor te luister bij een diversiteit aan evenementenlocaties en vroeg wat is de ‘nieuwe’ vraag in de markt. Dat leidde tot 10 ontwikkelingen en trends voor evenementenlocaties.

Daarbij hebben de vrijheid genomen om de antwoorden en geluiden uit de markt te bestempelen als de trends voor 2017. Of het nu gaat om de vraag om een breder servicepakket of om oplaadmeubels, de totaalbeleving of crowdshaping, een opdrachtgever wil niet meer weten hoeveel vierkante meter een locatie heeft, maar wat de toegevoegde waarde is. En daar horen deze trends en ontwikkelingen bij, zoals ze beschreven staan in het EventBranche Magazine voor onze leden.

Bye bye standaardstoel
‘We hebben de ruimte even ingericht met onze standaardstoel…’, het is een standaard zin tijdens een locatiebezoek. Standaard is niet meer de standaard, dus durf te investeren en te innoveren. Sta-meubels, tafel met usb en oplaadpunten een diversiteit aan huismeubilair passend bij de tijd.

Ruimtedesign ingericht op de klantreis
We hebben al zoveel kunnen leren uit het verleden. Met alle enquetes, beoordelingen en evaluaties weten waar de gast ‘tegenaan liep’. Gebruik die data en ook live data om uw locatie zo in te richten dat de gast in een warm en logisch bad stapt. Verras de gast, maar maakt het hem of haar ook zo prettig mogelijk.

Beleving ook in de tussenruimtes
De meest gemaakte fout in de gemiddelde evenementenlocatie: de ruimtes waar het gebeurd zijn prachtig gestyled en ingericht, maar de tussenruimtes zijn kruip door sluip door. Niet doen! Ga voor de totaalbeleving in uw locatie.

Servicepakket
Heel vaak wordt er gevraagd om flexibiliteit, maar stenen buigen niet. Waar een locatie wel flexibel in kan zijn, is het servicepakket. Creëer een schil van partners om snel en efficient de specifieke doelstelling en vraag van uw opdrachtgever in te kunnen richten. Uitbreiden dus dat servicepakket!

Ruimtedesign met een hart van de locatie
Dat we grote locaties inmiddels in kunnen richten met diverse kleinere ruimtes, dat is bekend. Dat kunnen we, maar weinig locaties durven op evenementen ook echt hart van de locatie te creeren. Daar waar ontmoet kan worden, in rust, in een vertrouwde omgeving.

Crowdshaping
De flexibiliteit die crowdshaping met zich mee brengt zal er in de toekomst voor zorgen dat bezoekers meer en meer gaan fungeren als ‘eigen’ eventmanagers. Hierdoor kunnen evenementen bijna volledig worden vormgegeven en aanpast op basis van beschikbare data met voorkeuren van (potentiele) bezoekers en opdrachtgevers. Locaties kunnen voorloper worden door technisch te faciliteren en zo de regie bij de gast te leggen. Of het nou gaat om muzieksystemen die reageren op de social media voorkeuren van een ingechekte gast, of signing die aangeeft in welke zaal een spreker hot is…het kan!

Thuis gevoel
Het hoge woord is eruit: de opdrachtgever is er achter dat de gemiddelde gast op een evenement eigenlijk ook een plek wil om thuis te komen.

Ontspanning en rust
De grotere bedrijven van Nederland zijn meer en meer bezig met mindfullness, zen, yoga, dus de locatie die ook ruimte heeft voor onthaasten kon wel eens spekkoper worden.

Toegevoegde waarde tools
Of het nou gaat om 360 projectie, iBeacons, een locatie-app of faciliteiten om te kunnen streamen, de locaties die kunnen faciliteren in technologische tools en daarbij de toegevoegde waarde uit kunnen leggen aan de opdrachtgever, gaat het meer en meer lukken om de opdrachtgever en de gast aan de hand te nemen. Een locatie die faciliteert in het verzamelen van data, creeert tevreden klanten in 2017.

Durf een festival te faciliteren
De grenzen doorbreken. De grenzen van het zakelijke en het weekendgevoel. Laat ze in elkaar overlopen. Foodtrucks in de locatie, hangplekken,

Basics
Hoho, voordat we doorslaan in allerlei noviteiten en andere toevoegingen, verreweg de meeste opdrachtgevers zijn redelijk conservatief en willen gewoon dat alles perfect is. Parkeerplekken, OV, toiletten, geluid, de basics! Te veel locaties zien basics als dat wat er ooit was toen de locatie vorm kreeg, maar hou het up to date: Basics 2.0, 3.0, 4.0, 5.0…

Segmenteren
Weet als locatie hoe de opdrachtgever zoekt. Weet hoe jouw locatie gevonden wil worden. Hoe? Door een duidelijke segmentering. Dus vertel gewoon waar de locatie in uitblinkt, gericht op het soort evenement. Ben je uitzonderlijk sterk in meerdere takken van de eventsport dan is het aan te raden om daar diverse labels, landingspagina’s en content voor te maken. Zo gaan segmentatie en multifunctionaliteit prima samen.

WoW-effect in lagen
Een locatie binnenkomen, overrompeld worden door die eerste indruk is goud. Maar wat zou het nog veel mooier zijn dat een locatie ‘om de hoek’ weer verrast. En nog een keer. En nog een keer. WOW in lagen, zoals Fraai Decor en Eventstyling dat zo mooi omschrijft in hun Tips voor eventdecoratie en eventstyling.

Online bookingtools
Ja en nee. Een evenement organiseren in een locatie blijft een ‘contactsport’, maar onderschat niet hoe de zoektocht naar een passende locatie online gebeurt. Een bookingtool hoeft dan ook niet de vorm te krijgen van locatie A, voor x personen, thema Z en dit kost het. Maar geef online al zo veel mogelijk antwoorden in de zoektocht van uw klant en haal ze dan naar de locatie voor een nog hoger slagingspercentage. Een VR-bril bezorgen met een digitaal locatietour is misschien wel de beste virtuele bookingstool…

Innovaties aanbieden
Dat hoeft echt niet altijd in de tech-hoek te zitten. Maar duurzaam water, of lokale biologische catering, een ontspanningsruimte, maar natuurlijk ook dat bizar mooie presentatiescherm, LED, geur, de hybride studio, durf te innoveren. Steeds weer.

>> Veel meer van dit soort interessante stof tot nadenken in onze magazines...lid worden dus!

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

Lid worden? Waarom?

•  Toegang tot alle evenementen van EventBranche
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.
En nog veel meer

EventBranche supporting partners