AVG-soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend

24-07-2018 - Ramon van Jaarsveld is al jaren één van de beste evenementenfotografen die Nederland rijk is. Vanuit zijn professie kijkt hij mee naar de gevolgen van de AVG voor het fotograferen van mensen op evenementen. ‘Uiteindelijk draait het voor een heel groot deel om fatsoen!’

Dat fatsoen zit in een aantal factoren, te beginnen bij de AVG en de eisen van die wet zelf. ‘Het is heel verstandig om transparant te communiceren en de regelgeving te kennen. Dat begint al bij het feit dat de zogeheten privacy verklaring (wat doe je met persoonsgevens) niet opgenomen mag worden in de algemene voorwaarden van een evenement. Het moet een apart document zijn. In het privacy statement is het zaak, in het geval van foto’s, helder te zijn over het feit dat een deelnemer aan het evenement gefotografeerd kan worden, om in het natraject ter verslaglegging van het evenement in deze en deze publicatie gepubliceerd te worden.’

Foto als persoonsgegeven: ga er integer mee om
Van Jaarsveld legt het vanuit zijn beroep uit: ‘Binnen de AVG is het zo dat als je een foto maakt waarop een herkenbaar persoon staat, dat die foto dan onder de noemer persoonsgegevens valt. Daarbij hadden we altijd al te maken met portretrecht en dat recht moet te allen tijde gerespecteerd worden. Ook nu nog. Dus maak ik een foto van een collega en zet daar een quote bij die hem of haar belachelijk maakt, of gebruik ik portretfoto’s om geld te verdienen, bijvoorbeeld door een campagne waar dat gezicht zonder mede weten centraal staat, dan kan die persoon zich  beroepen op zijn portretrecht en het vruchtgebruik ervan. Het gaat daarbij ook om auteursrecht. De samenvatting was: ga er integer mee om.’

Leg alles vast in de privacyverklaring: wat sla je op, waarom, hoe lang en met welk doel
‘Een deel van die regelgeving zit nu in de AVG. Want ook binnen deze wetgeving mag het belang van een ander niet geschaad worden. En ook al zitten er restricties aan het gebruik van foto’s geschoten op evenementen, het gaat allemaal om goed fatsoen en professionele fotografen die weten waar ze mee bezig zijn. Als voorbeeld de EventBranche Borrel. Een netwerkevenement voor leden, met een besloten karakter, maar die zeker in het natraject een openbaar karakter heeft door de online verslaglegging. Precies dat moet worden vastgelegd in het privacy statement: wij gaan selectief en integer om met het gebruik van foto’s en video’s in publicaties achteraf. Een bezoeker die daarmee akkoord gaat, stemt in met de mogelijkheid dat zijn of haar in de publicatie gebruikt kan en mag worden. Het is heel slim om daar aan toe te voegen dat wanneer een bezoeker het gevoel heeft dat het niet gewenst is dat hij wordt ‘vastgelegd’, dat dit wordt aangegeven bij de fotograaf en dat die daar rekening mee zal houden.’

Meer druk op fotografen en spontaniteit, maar AVG belemmert niet
Met die uitleg durft Van Jaarsveld wel te stellen dat de AVG helemaal niet belemmerend hoeft te werken voor een evenementenfotograaf. ‘Spontaniteit en professionaliteit, goed fatsoen, dat is waar het om gaat. Aan de andere kant komt er wel meer druk op de manier van fotograferen en gaat de spontaniteit er een beetje vanaf. Maar ja, als ik fotografeer op een bedrijfsfeest en iemand is echt dronken, dan maak ik die foto niet. Dat deed ik al niet en doe ik nu ook niet. Door die normen en waarden aan te geven, is de AVG ook wel een soort pleidooi voor professionele fotografen. Tegelijkertijd zie je dat de techniek al meebeweegt, want inmiddels kun je op een social media platform als Facebook zelf al aangeven of je wel of niet getagd wilt worden. Wanneer je wel in de problemen komt? Nou, een mooi voorbeeld is iedere zondagochtend op televisie. Buitenhof. Dat programma begint altijd met een shot buiten op straat, waar je duidelijk ziet dat er onopvallend gefilmd wordt. Daar worden close-ups van mensen gemaakt….dat is door de AVG wel echt een dingetje!’

PRIVACYVERKLARING IS DÉ BRIEFING VOOR DE FOTOGRAAF
Zowel de fotograaf als opdrachtgever zullen zorgvuldig met foto's om moeten gaan en op elk moment duidelijkheid moeten kunnen verschaffen waarom foto's gemaakt worden en waarvoor ze gebruikt worden. Het is dus zowel verstandig als nuttig om hierover het één en ander in de privacyverklaring op te nemen. Vanuit de AVG is het een verplichting met als doel duidelijkheid te verschaffen.
 
Wat fotografie betreft doet elke opdrachtgever er goed aan na te denken over het doel waarvoor de foto's gemaakt worden. Waar worden ze gepubliceerd (welke kanalen zoals website, sociale media, persbericht, etc.). De informatie die in de privacy verklaring vermeld moet worden kan ook mee in de briefing naar de fotograaf zodat deze ook direct een antwoord kan geven wanneer men hem/haar vraagt waarom er foto's gemaakt worden (het doel / de grondslag) en waar deze dan terug te zien zijn. De vraag wordt ook vaker gesteld omdat men nieuwsgierig is naar de foto en niet zozeer omdat men bezwaar zou willen maken tegen het maken of publiceren van de foto. Wat dat betreft hebben opdrachtgever, organisator en de deelnemer / bezoeker allen belang bij het maken en kunnen publiceren van goede content. Wanneer voor iedereen duidelijk is met welk doel de foto's gemaakt worden en waar deze foto's gepubliceerd worden, dan zal vrijwel niemand op basis van de AVG bezwaar kunnen of willen maken, mits er bij het fotograferen en publiceren de integriteit van de geportretteerde gerespecteerd wordt rekening wordt. Dus met het hanteren van de gebruikelijke normen en waarden vanuit gezond verstand zie ik geen enkel bezwaar om als fotograaf mijn werk te kunnen doen. Ook hier weer een pleidooi voor het werken met professionals.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

Lid worden? Waarom?

•  Entree netwerk-evenementen van EventBranche*
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.

*uitgezonderd o.a. Gouden-Giraffe, de BeachBrancheBarbecue. Voor enkele evenementen naast onze 4 reguliere bijeenkomsten vragen wij een entree- of ticketfee.

 

LEES HIER UITGEBREID WAT HET LIDMAATSCHAP INHOUDT

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners