AVG oplossingen voor de evenementenpraktijk?

31-07-2018 - AVG EN EVENEMENTEN - En dan de praktijk. Het komt nu al regelmatig voor: overtrokken, of soms zelfs overspannen, maatregelen waarbij de AVG overgeïnterpreteerd wordt. Maar wachtwoorden voor de data-opslag, zorgvuldigheid met delen en goed nadenken over welke vragen u stelt, het hoort bij het huidige evenemententijdperk. Een paar voorbeelden:

Wachtwoorden data-opslag
Stuurt uw registratiebedrijf per mail, of via de cloud, de gegevens van uw bezoekers, zorg dan dat het wachtwoord niet via hetzelfde medium tot u komt. Krijgt u een mail met een link naar een beveiligd document? Geef het wachtwoord dan per telefoon door, of via sms of app.

Wees voorzichtig met het delen van persoonsgegevens op locatie
Veel evenementen geven een fysieke deelnemerslijst of delen dit per App aan alle bezoekers. Zorg daarbij dat er toestemming voor is en verwijder de personen die hier geen toestemming voor geven. Zorg dat eventuele privacygevoelige data niet in deze lijst staat. Bewaar de lijst zorgvuldig en neem deze na afloop weer in.

Denk goed na over welke vragen in de aanmelding wel of niet tot privacy gevoelige info kunnen leiden
Een veel voorkomende vraag met betrekking tot dieetwensen, zou gekoppeld kunnen worden aan een religieuze achtergrond. Bescherm deze gegevens dus goed en deel ze niet.

 

Verschillende keycords, handig voor de fotograaf…
Als u voorafgaand aan het evenement uw bezoeker vraagt of hij/zij wel of niet gefotografeerd wil worden voor beeldmateriaal dat later online, als promo of voor artikelen gebruikt wordt, laat dit dan op het evenement zien. Voor uw fotograaf en voor de kleinste kans op missers is het heel slim om met twee kleuren keycords te werken: blauw voor toestemming, geel voor geen toestemming.
 


Dit laatste voorbeeld wekte de verbazing van Ramon van Jaarsveld, Clickshots.nl. Van Jaarsveld is al jaren één van de beste evenementenfotografen die Nederland rijk is. Vanuit zijn professie kijkt hij mee naar de gevolgen van de AVG voor het fotograferen van mensen op evenementen. ‘Uiteindelijk draait het voor een heel groot deel om fatsoen!’

Lees meer >> 


 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

Lid worden? Waarom?

•  Entree netwerk-evenementen van EventBranche*
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.

*uitgezonderd o.a. Gouden-Giraffe, de BeachBrancheBarbecue. Voor enkele evenementen naast onze 4 reguliere bijeenkomsten vragen wij een entree- of ticketfee.

 

LEES HIER UITGEBREID WAT HET LIDMAATSCHAP INHOUDT

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners